Procedura administracyjna w ochronie środowiska WS-HS-ODKS-PADS
W ramach wykładu studenci będą zapoznawać się z podstawowymi pojęciami i instytucjami i strukturami prawa administracyjnego oraz procedury administracyjnej. Omówione zostaną zagadnienia takie jak: uczestnicy postępowania administracyjnego, organy, przebieg postępowania administracyjnego. Omówione zostaną instrumenty prawne wskazane w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A. Wiedza
1. Posługuje się terminologią umożliwiającą opis systemu prawa administracyjnego oraz procedury administracyjnej, zna zakres obowiązywania Kodeksu postępowania administracyjnego
2. Posiada wiedzę umożliwiającą charakterystykę procedur administracyjnych oraz wiedzę w zakresie zasad postępowania administracyjnego
3. Ma wiedzę dotyczącą poszczególnych etapów procedury administracyjnej
B. Umiejętności
4. Interpretuje akty prawne i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski (identyfikuje, wyszukuje akty prawne oraz prawidłowo interpretuje przepisy)
5. Potrafi wskazać poszczególne etapy procedury administracyjnej oraz instrumenty wskazane w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia procedury administracyjnej dla ochrony środowiska
7. Potrafi pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
ocena niedostateczna
A. Wiedza
1. Nie operuje terminologią, umożliwiającą opis systemu prawa administracyjnego oraz procedury administracyjnej, nie zna zakresu obowiązywania Kodeksu postępowania administracyjnego
2. Nie posiada podstawowej wiedzy umożliwiającej charakterystykę procedur administracyjnych, nie rozpoznaje i nie definiuje zasad postępowania administracyjnego
3. Nie posiada wiedzy dotyczącej poszczególnych etapów procedury administracyjnej
B. Umiejętności
4. Nie potrafi interpretować aktów prawa i na ich podstawie wyciągać poprawnych wniosków
5. Nie potrafi wskazać poszczególnych etapów procedury administracyjnej
C. Kompetencje
6. Nie ma świadomości znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska
7. Nie potrafi pracować indywidualnie oraz efektywnie współdziałać w pracy zespołowej
ocena dostateczna:
A. Wiedza
1. Poprawnie operuje kilkoma terminami, umożliwiającymi opis systemu prawa administracyjnego oraz procedury administracyjnej, zna zakres obowiązywania Kodeksu postępowania administracyjnego
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę charakterystykę procedur administracyjnych, słabo rozpoznaje i definiuje zasady postępowania administracyjnego
3. Słabo identyfikuje poszczególne etapy procedury administracyjnej
B. Umiejętności
4. Dostatecznie potrafi zinterpretować przepisy prawne, posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje akty prawa
5. Dostatecznie potrafi poszczególne etapy procedury administracyjnej
C. Kompetencje
6. Ma dostateczną świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska
7. Dostatecznie potrafi pracować indywidualnie oraz współdziałać zespołowo
Ocena dobra:
A. Wiedza
1. Operuje terminologią, umożliwiającą opis systemu prawa administracyjnego oraz procedury administracyjnej, zna zakres obowiązywania Kodeksu postępowania administracyjnego
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę procedur administracyjnych oraz wiedzę w zakresie zasad postępowania administracyjnego
3. Dobrze zna poszczególne etapy procedury administracyjnej
B. Umiejętności
4. Interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski (Analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami
aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty)
5. Dobrze potrafi wskazać poszczególne etapy procedury administracyjnej
C. Kompetencje
6. Ma świadomość znaczenia procedury administracyjnej dla ochrony środowiska, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności
7. Potrafi dobrze pracować indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz potrafi współdziałać w pracy zespołowej
ocena bardzo dobra:
A. Wiedza
1. Sprawnie operuje terminologią, umożliwiającą opis systemu prawa administracyjnego oraz procedury administracyjnej, zna zakres obowiązywania Kodeksu postępowania administracyjnego
2. Posiada podstawową wiedzę umożliwiającą charakterystykę procedur administracyjnych oraz wiedzę w zakresie zasad postępowania administracyjnego
3. Zna bardzo dobrze poszczególne etapy procedury administracyjnej
B. Umiejętności
4. Sprawnie interpretuje akty prawa i na ich podstawie wyciąga poprawne wnioski, analizuje akty prawne i posługuje się zbiorami aktów prawnych oraz wyszukuje niezbędne akty,
5. Potrafi prawidłowo wskazać i omówić poszczególne etapy procedury administracyjnej
C. Kompetencje
6. Ma wysoką świadomość znaczenia norm prawnych dla realizacji ochrony środowiska, zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie aspektu prawnego
7. Sprawnie pracuje indywidualnie wykazując inicjatywę i samodzielność w działaniach oraz efektywnie współdziała w pracy zespołowej, pełniąc w niej różne role
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Akty prawne:
1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (w aktualnym brzmieniu)
2. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (w aktualnym brzmieniu)
3. Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (w aktualnym brzmieniu)
Literatura przedmiotu:
1) Górski M. i inni (red.), Prawo ochrony środowiska. Komentarz, Warszawa 2014.
2) B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2013.
3) M. Rudnicki, Organizacja ochrony środowiska, Lublin 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: