Plastyka nowożytna Europy - ćwiczenia WS-HS-N-2L-C-PNE-II
Plastyka europejska: malarstwo, rzeźba i grafika od renesansu do rokoka.
Przygotowanie i analiza wybranych dzieł sztuki, lektura artykułów w języku polskim i angielskim. Wyszukiwanie bibliografii obiektów, przygotowanie stanu badan. Recenzja wystawy sztuki dawnej, wspólne zwiedzanie wystaw sztuki dawnej z przygotowaniem merytorycznym studentów. Esej na temat sztuki dawnej.
Metody oceny: Samodzielne przygotowanie i wygłoszenie analiz,
aktywność na zajęciach, prace pisemne.
Szczegółowy harmonogram prac przedstawiony zostanie na pierwszych zajęciach.
Część zajęć odbywa się w muzeach Warszawy. Obecność na zajęciach w sali i w muzeach Warszawy jest obowiązkowa.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student ma uporządkowana wiedzę o rozwoju sztuki nowożytnej Europy, obejmującą zaawansowaną terminologie oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Ma podstawowa wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym filozofii i literatury. Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych. Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu praw autorskich.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące dzieł sztuki z wykorzystaniem rożnych źródeł i sposobów, w tym umie korzystać z zasobów internetowych i komputerowych baz danych instytucji kultury. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki. Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów, dobór metod i
narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacje wyników. Kierując się wskazówkami opiekuna naukowego umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami w historii sztuki. Potrafi rozpoznać rożne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretacje z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z powołaniem się na poglądy badaczy. Umie formułować wnioski. Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych w stopniu umożliwiającym swobodną konwersację z w języku polskim na tematy ogólne oraz związane ze studiowaną specjalnością. Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej i ustnej w języku polskim, połączonej z poprawnym opracowaniem maszynopisu z aparatem badawczym i prezentacji fotografii dzieł sztuki. Czyta literaturę fachową w języku obcym.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej rożne role. Odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego zadania. Aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z rożnych jego form.
1 ECTS: udział w zajęciach, pozostałe punkty: przygotowanie do zajęć, w tym praca w bibliotece.
Kryteria oceniania
Referaty połączone z prezentacja materiału ilustracyjnego. Dyskusja na zajęciach na temat przeczytanych artykułów. Prace pisemne.
Nieprzygotowanie w terminie dwóch zadań skutkuje obniżeniem oceny
o stopień.
Obecność na zajęciach obowiązkowa, także na zajęciach odbywających się w muzeach Warszawy.
Literatura
1. Człowiek renesansu, red. Garin E., tłum. Osmólska-Metrak A., Warszawa 2001.
2. Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia, tłum. Bakowska E., Warszawa 1987.
3. Shearman J., Manieryzm, tł. Sibiniewska M., Warszawa 1970.
4. Białostocki J., Tradycje antyczne w sztuce europejskiej, w: Białostocki J., Teoria i twórczość. O tradycji i inwencji w teorii sztuki i ikonografii, Poznań 1961, s. 169-203.
5. Człowiek baroku, red. Villari R., tłum. Bielanska B., Gurgul M., Woźniak M., Warszawa 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: