Ikonografia wczesnochrześcijańska i średniowieczna - ćwiczenia WS-HS-IKONCHiŚRcw
Studenci będą uczyli się dokonywać analiz ikonograficznych dzieł sztuki wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej, w oparciu o wiedzę zdobytą podczas wykładów.
Na pozostałych zajęciach studenci będą prezentować przygotowane prace pisemne wraz z prezentacją multimedialną (np. PowerPoint). Tematy zostaną rozdane na pierwszych zajęciach wraz ze wskazówkami bibliograficznymi.
Zakres tematyczny ćwiczeń obejmuje przedstawienia typologiczne obecne w ikonografii wczesnochrześcijańskiej i średniowiecznej jak również personifikacje, postacie Proroków, Ojców Kościoła, wybranych Świętych i najbardziej popularnych atrybutów atrybutów obecnych w plastyce.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
2 pkt ECTS to 30 h uczestnictwa studentów w wykładach oraz 30 h pracy indywidualnej: 20 h przeznaczonych na przygotowanie pracy pisemnej i 10 h na lekturę tekstów.
WIEDZA
Student ma wiedzę o miejscu historii sztuki wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi. Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne, zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki. Zna i rozumie metody analizy i interpretacji dzieł sztuki, ma znajomość stosowanych w historii sztuki teorii i metodologii oraz zna jej najnowsze osiągnięcia. Ma wiedzę o podstawowych pojęciach i zasadach z zakresu prawa autorskiego.
UMIEJĘTNOŚCI
Student Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii sztuki, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię z zakresu historii sztuki.
Posiada umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi w mowie i w piśmie w języku polskim i obcym. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki. Potrafi pracować samodzielnie i w grupie, także interdyscyplinarnej, przyjmując w niej różne role. Potrafi komunikować się z otoczeniem uzasadniając merytorycznie swoje stanowisko.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy specjalistów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego
Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim. Jest przygotowany do samodzielnego podejmowania decyzji wynikających m.in. z krytycznej oceny działań własnych oraz zespołów, w których pracuje bądź nimi kieruje.
Kryteria oceniania
Student ma obowiązek 100% uczestnictwa w ćwiczeniach. W przypadku nieobecności usprawiedliwienie jest możliwe po okazaniu stosownego zwolnienia lekarskiego lub innego rodzaju zaświadczenia/usprawiedliwienia.
Zaliczenie ćwiczeń następuje na podstawie przygotowanej pracy pisemnej, zaprezentowanej również w formie ustnej podczas zajęć. Obowiązkowo pracy pisemnej ma towarzyszyć prezentacja multimedialna (np. PowerPoint)
Literatura
Indywidualnie każdy Student do pracy pisemnej otrzyma wskazówki bibliograficzne.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
- Lexikon der christlichen Ikonographie, hrsg. von Engelbert Kirschbaum (Bd. 1–4) und Wolfgang Braunfels (Bd. 5–8) [wybrane hasła]
- S. Kobielus, Concordia Novi et Veteris Testamenti. Zapowiedzi dzieła odkupienia i jego spełnienie w teologii i sztuce średniowiecza, Poznań, 2013.
- R. Rupiewicz, Personifikacje Ziemi w plastyce średniowiecznej, [w:] Ziemia, Człowiek, Sztuka. Interdyscyplinarne studia nad Ziemią. Archeologia-historia-kultura-sztuka, red. Urszula Mazurczak, Warszawa 2015, s. 235-276
- H. Belting, Obraz i kult, przeł. T. Zatorski, Gdańsk 2010.
- J. Białostocki, Metoda ikonologiczna w badaniach nad sztuką, [w:] Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976, s. 249-273.
- P. Skubiszewski, O myśleniu alegorycznym w średniowieczu, [w:] Granice Sztuki. Z badań nad teorią i historią sztuki, kulturą artystyczną oraz sztuką ludową, red. P. Skubiszwski, Warszawa 1972, s. 49-57.
- Jakub de Voragine, Złota Legenda, Warszawa 1983.
- Attawer D., Dykcjionarz Świętych, Wrocłąw 1997.
- Biblioteca Sanctorum, t. 1-12, Roma 1961-69.
- Encyklopedia Katolicka (wybrane hasła).
- Farmer D. H., The Oxford Dictionary of Saints, Oxford 1983.
- Fros H., Sowa F., Księga imion i świętych, Kraków 1997.
- Goff J. Le., Kultura średniowiecznej Europy, przeł. H. Szumińska-Grossowa, Warszawa 1970.
- W. Niewęgłowski, Leksykon Świętych, Warszawa 1998..
- L. Reau, Iconographie de l’ art chretien, Iconographie des saintes, Paris 1958.
- Żywoty świętych Pańskich na każdy dzień roku, opr. H. Hoever, przeł. Z. Pniewski, Olsztyn 1983.
- Forstner D., Świat symboliki chrześcijańskiej, W-wa 2001.
- Kobielus St., Florarium Christianum, Kraków 2006.
- Kobielus St., Bestiarium Chrześcijańskie, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: