Historia sztuki świata. Ameryka Łacińska WS-HS-HSiŚAŁ
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie:
wiedzy:
HS2_W01 student ma pogłębioną wiedzę na temat miejsca historii sztuki wśród innych nauk humanistycznych (w tym wypadku przede wszystkim archeologii i etnologii) i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz wiedzę o powiązaniach historii sztuki z innymi naukami humanistycznymi, w tym historią idei i literaturą z uwzględnieniem specyfiki regionu – Ameryki Łacińskiej
HS2_W02 student ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o wybranych problemach rozwoju sztuki europejskiej od starożytności po czasy współczesne i potrafi odnieść to do zjawisk poza Europą (Ameryka Łacińska); zna zaawansowaną terminologię oraz metody badawcze historii sztuki, także te które są typowe i odmienne dla badań dotyczących Ameryki Łacińskiej
HS2_W06 student ma uporządkowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach sztuki Ameryki Łacińskiej i jej powiązaniach z innymi naukami humanistycznymi (archeologia, etnologia, literatura, religia i historia idei)
umiejętności:
HS2_U01 student potrafi formułować i rozwiązywać problemy w zakresie historii sztuki poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę. Potrafi w stopniu zaawansowanym posługiwać się językiem specjalistycznym i stosować właściwą terminologię używaną do opisu i analizy dzieł sztuki z wykorzystaniem terminologii specyficznej dla sztuki Ameryki Łacińskiej
HS2_U02 student posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) formułowanie i analizę problemów w zakresie historii sztuki dotyczących Ameryki Łacińskiej b) dobór metod i narzędzi badawczych lub wypracowanie nowych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej jak i opisowej c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
HS2_U03 student potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł sztuki oraz wytwory kultury wizualnej (architektura rzeźba, malarstwo, obiekty rzemiosła artystycznego, artefaktu archeologiczne), a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem samodzielnie wybranych lub opracowanych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym specyficznego regionu jakim jest Ameryka Łacińska.
HS2_U07 student posiada zaawansowaną umiejętność konstruowania logicznej wypowiedzi pisemnej w języku polskim z wykorzystaniem opracowań obcojęzycznych. Umie przygotować tekst naukowy z aparatem badawczym i poprawnie opracowanymi fotografiami dzieł sztuki.
kompetencji społecznych:
HS2_K01 student rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy ekspertów w przypadku napotkanych trudności. Jest gotów poddać wiedzę ekspercką krytycznej analizie.
HS2_K03 Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności w kontekście zmieniających się potrzeb społecznych. Ma kompetencje pozwalające na podtrzymywanie i rozwijanie etosu zawodu.
Kryteria oceniania
1. Udział w zajeciach
2. Prezentacja ustna – temat wybrany z listy zaproponowanej przez prowadzącego
Literatura
GISBERT 2008 [1980] – Teresa GISBERT, Iconografía y mítos indígenas en el arte, La Paz: Editorial Gisbert y Cia., 2008 [1980].
MESA, GISBERT 1982 – José de MESA, Teresa GISBERT, Historia de la pintura cuzqueña, vol.1-2, Lima: Fundación Augusto N.Wiese, 1982.
MESA, GISBERT 1985 – José de MESA, Teresa GISBERT, Arquitectura Andina. Historia y analisis, La Paz: Colección Arzanz y Vela, Embajada de España en Bolivia, 1985
SEBASTIÁN 1989 [1981] – Santiago SEBASTIÁN, Contrarreforma y barroco. Lecturas iconográficas e iconológicas, Madrid: Alianza, 1989 [1981].
SEBASTIÁN 1990 – Santiago SEBASTIÁN, El barroco iberoamericano: mensaje iconográfico, Madrid: Editorial Encuentro, 1990.
SEBASTIÁN 2006 – Santiago SEBASTIÁN, Estudios sobre el arte y la arquitectura coloniales en Colombia, Bogotá: Corporación la Candelaria, Convenio Andrés Bello, 2006.
SEBASTIÁN, MESA, GISBERT 1985 – Santiago SEBASTIÁN, José de MESA, Teresa GISBERT, Arte iberoamericano desde la colonización a la independencia, Summa Artis, Historia general del arte, vol. XXVIII-XXIX, Madrid: Espasa-Calpe, 1985.
TRZECIAK 1994 – Przemysław TRZECIAK, Architektura nowożytna Ameryki Łacińskiej [w:] Anna LEWICKA-MORAWSKA (red.), Sztuka Świata, t. 7, Warszawa: Arkady, 1994, s.239-261.
Inverted Utopias. Avant-Garde in Latin America, red. Mari Carmen Ramírez, Héctor Olea, New Haven and London, Yale University Press, 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: