Historia sztuki średniowiecznej - Architektura średniowieczna Europy WS-HS-HAŚ
Przedmiot składa się z wykładu i ćwiczeń. Celem wykładu jest prezentacja zagadnień związanych z historią architektury europejskiej w okresie średniowiecza, natomiast ćwiczenia poświęcone są polskiej architekturze średniowiecznej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Ma wiedzę o miejscu historii architektury średniowiecznej wśród nauk humanistycznych i jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej oraz podstawową wiedzę o powiązaniach historii architektury z innymi naukami humanistycznymi.
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o rozwoju średniowiecznej architektury europejskiej od czasów karolińskich do pocz. XVI w., zna terminologię oraz podstawowe metody badawcze.
Ma podstawową wiedzę o wybranych zagadnieniach architektury europejskiej okresu średniowiecza i jej powiązaniach z naukami humanistycznymi.
UMIEJĘTNOŚCI:
Potrafi rozwiązywać problemy w zakresie historii architektury średniowiecznej poprzez wyszukiwanie i selekcjonowanie właściwych informacji w zasobach drukowanych i cyfrowych, ich krytyczną ocenę i syntezę.
Posiada umiejętności badawcze, obejmujące: a) analizę problemów w zakresie historii architektury, w tym analizę obiektów in situ, b) dobór metod i narzędzi badawczych, wykorzystywanych zarówno w pracy teoretycznej, jak i m.in. w inwentaryzacji zabytków; c) opracowanie i prezentację wyników z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
Potrafi rozpoznać różne rodzaje i typy dzieł architektury, a także przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i konfrontowania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce zawodowej.
KOMPETENCJE:
Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów oraz wartość wiedzy specjalistów w przypadku napotkanych trudności
Jest gotowy do współpracy i działań inicjatywnych na rzecz środowiska społecznego.
Jest świadom skutków własnych działań i związanej z nimi odpowiedzialności. Ma kompetencje pozwalające na popularyzację wzorów etycznego postępowania w środowisku pracy i poza nim.
Opis ECTS:
WYKŁAD (3 pkt.):
1. uczestnictwo w wykładzie = 30 godz.
2. przygotowanie do egzaminu (w tym samodzielna lektura zalecanej literatury) = 60 godz.
Razem: 90 godz. : 30 godz. = 3 pkt. ECTS
ĆWICZENIA (4 pkt.):
1. uczestnictwo w ćwiczeniach = 60 godz.
2. czas na przygotowanie referatu = 20 godz.
3. samodzielna lektura zalecanej literatury = 38 godz.
4. konsultacje = 2 godz.
Razem: 120 godz. : 30 godz. = 4 pkt. ECTS
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia wykładu jest egzamin pisemny, składający się ze slajdówki i testu. Natomiast warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest otrzymanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.
Literatura
Literatura podstawowa do architektury średniowiecznej Europy:
1. Sztuka romańska. Architektura - rzeźba - malarstwo, red. R. Toman, Olsztyn 2000; 2. Sztuka gotyku. Architektura - rzeźba - malarstwo, red. R. Tomana, Oldenburg 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: