Zarządzanie przedsiębiorstwami WS-EKN-ZaPrz
Tematyka zajęć obejmuje:
Istota i rozwój procesu zarządzania. Pojęcie, elementy cechy procesu zarządzania. Kodeks dobrych zasad zarządzania. Funkcje zarządzania
Rozwój nauk o zarządzaniu. Kierunki i nowoczesne koncepcje zarządzania.
Piramida potrzeb Maslowa w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Modele i metody zarządządzania
Outsourcing i insourcing
Reengeering - analiza i przekształcenie procesów zachodzących w organizacji
Analiza strategiczna SWOT/TOWS
Zarządzanie wirtualnym zespołem. Zarządzanie przedsiębiorstwem a koncepcja zrównoważonego rozwoju (normy ISO 14000, EMAS itp.)
Benchmarking: rodzaje, kryteria wyboru porównywanych firm, sposoby zdobywania informacji o firmach i etapy procesu benchmarkingu.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Wiedza
W wyniku realizacji przedmiotu student ma wiedzę o wybranych metodach zarządzania przedsiębiorstwem.
Umiejętność
W wyniku realizacji przedmiotu student umie prawidłowo zastosować zarówno tradycyjne, jak i nowoczesne metody zarządzania, jak też dobierać metody oraz instrumenty pozwalające racjonalnie rozwiązywać problemy pojawiające się z zarządzaniu firmą. Ważnym celem przedmiotu jest wytworzenie umiejętności gromadzenia i analizowania informacji w celu podejmowania decyzji przedsiębiorczych.
Kompetencje społeczne
Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; uczestnicząc w przygotowaniu projektów ekonomiczno-społecznych potrafi godzić wymagania prawne, ekonomiczne, ekologiczne, polityczne i społeczne; potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy i umiejętnie komunikować się z otoczeniem; dostosowuje się do nowych sytuacji i warunków, podejmuje nowe wyzwania kreatywnego myślenia.
ECTS: 4 pkt
Wykład - 2 pkt: studiowanie materiałów e-lerningowych: 0,5 pkt, własne studia literaturowe: 0,5 pkt; przygotowanie do zaliczenia: 1 pkt
Ćwiczenia - 2 pkt: uczestnictwo w zajęciach: 0,5 pkt, własne studia literaturowe: 0,5 pkt; przygotowanie do zaliczenia: 1 pkt
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń:
Dopuszczalna jest 1 nieobecność (nieuwzględniane są zwolnienia).
W przypadku 2 nieobecności konieczne jest zaliczenie nieobecności poprzez przygotowanie na następne zajęcia opracowania z zakresu omawianego na ćwiczeniach o objętości 10 stron (należy zamieścić pracę na platformie e-lerningowej)
Ponad 2 nieobecności skutkuje niezaliczeniem ćwiczeń i niedopuszczeniem do egzaminu oraz brakiem możliwości zaliczenia przedmiotu w sesji poprawkowej.
Na ocenę końcową składają się:
- Praca zaliczeniowa zamieszczona w terminie na platformie e-lerningowej
Praca zaliczeniowa w postaci studium przypadku dotyczącego wybranej metody zarządzania.
- Aktywność na zajęciach
Zaliczenie wykładu:
Test wiedzy po zaliczeniu ćwiczeń
ocena bdb ponad 90%
ocena db plus ponad 80%
ocena db ponad 70%
ocena dost plus ponad 60%
ocena dost ponad 50%
Ocena końcowa: ocena z testu 80%, ocena z zaliczenia ćwiczeń - 20%
W sesji poprawkowej - ocena na podstawie średniej ze wszystkich podejść
Literatura
Literatura podstawowa:
Kompendium metod i technik zarządzania. Teoria i ćwiczenia, red. nauk. Katarzyna Szymańska, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa 2015
Literatura uzupełniająca:
Bogan E.Ch, English M.J, Benchmarking jako klucz do najlepszych praktyk, OnePress, Gliwice 2006
Brojak-Trzaskowska M., Wybrane zagadnienia nauki o przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczeci 2005
Brzeziński M. (red.) Wprowadzenie do nauki o przedsiębiorstwie, Difin, Warszawa 2007
Collins J. , Porras J.I., Wizjonerskie organizacje. Skuteczne praktyki najlepsze z najlepszych, MT Biznes, Kraków 2008
Gay Ch.L., Essinger J., Outsourcing strategiczny – koncepcje, modele i wdrażanie, Oficyna Wydawnicza, Kraków 2002
Kowalczewski W., Matwiejczuk W., Aktualne problemy zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa 2008
Kowalczewski W., Matwiejczuk W., Kierunki i metody zarządzania przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa 2007
Lendzion J.P., Stankiewicz-Mróz A., Wprowadzenie do organizacji i zarządzania, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005
Niemczyk J., Wyróżniki, budowa i zachowania strategiczne układów outsourcingowych, AE, Wrocław 2006
Penc J., Menedżer w działaniu. Skuteczne prowadzenie biznesu, t.1, C.H.Beck, Warszawa 2003
Power M.J., Desouza K.C., Bonifazi C., Outsourcing. Podręcznik sprawdzonych praktyk, MT Biznes 2008
Zimniewicz K., Koncepcje zarządzania, Wydawnictwo Forum naukowe, Poznań 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: