Elementy filozofii WS-EKN-EF
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej, potrafi określić główne problemy filozoficzne wskazać na korelację filozofii z innymi naukami. Zna terminologię nauk humanistycznych na poziomie rozszerzonym, zna terminologię nauk humanistycznych na poziomie rozszerzonym, zna również terminologię filozofii realistycznej. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą terminologię, teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zna wybrane elementy teorii poznania, teorii bytu.
Umiejętności
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy, ocenia funkcjonujące koncepcje filozofii wskazuje na możliwość popełniania błędów poznawczych, rozumie znaczenie własności transcendentalnych, kategorialnych, zna strukturę relacji realnych.
Kompetencje społeczne
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, wskazuje na znaczenie znajomości wielu zagadnień filozoficznych.
Kryteria oceniania
Na ocenę ndst. nie ma pogłębionej wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, której nie jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej, nie potrafi określić głównych problemów filozoficznych nie potrafi wskazać na korelację filozofii z innymi naukami. Nie zna terminologii nauk humanistycznych na poziomie rozszerzonym, Nie zna terminologii nauk humanistycznych na poziomie rozszerzonym, nie zna również terminologii filozofii realistycznej. Nie ma uporządkowanej pogłębionej wiedzy, obejmującej terminologię, teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, nie zna wybranych elementów teorii poznania, teorii bytu.
Na ocenę dst. ma dostateczną pogłębioną wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, którą dostatecznie jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej, potrafi dostatecznie określić główne problemy filozoficzne potrafi dostatecznie wskazać na korelację filozofii z innymi naukami. Zna dostatecznie terminologie nauk humanistycznych na poziomie rozszerzonym zna dostatecznie terminologie nauk humanistycznych na poziomie rozszerzonym, zna również dostatecznie terminologię filozofii realistycznej, ma dostatecznie uporządkowaną pogłębiona wiedze, obejmującej terminologię, teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zna dostatecznie wybrane elementy teorii poznania, teorii bytu.
Na ocenę db. ma dobrze pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, którą dobrze jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej, potrafi dobrze określić główne problemy filozoficzne potrafi dobrze wskazać na korelację filozofii z innymi naukami. Zna dobrze terminologie nauk humanistycznych na poziomie rozszerzonym zna dobrze terminologie nauk humanistycznych na poziomie rozszerzonym, zna również dobrze terminologię filozofii realistycznej, ma dobrze uporządkowaną pogłębiona wiedze, obejmującej terminologię, teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zna dobrze wybrane elementy teorii poznania, teorii bytu.
Na ocenę bdb ma bardzo dobrze pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, którą bardzo dobrze jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej, potrafi bardzo dobrze określić główne problemy filozoficzne potrafi bardzo dobrze wskazać na korelację filozofii z innymi naukami. Zna bardzo dobrze terminologie nauk humanistycznych na poziomie rozszerzonym zna bardzo dobrze terminologie nauk humanistycznych na poziomie rozszerzonym, zna również bardzo dobrze terminologię filozofii realistycznej, ma bardzo dobrze uporządkowaną pogłębioną wiedze, obejmującej terminologię, teorie i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zna bardzo dobrze wybrane elementy teorii poznania, teorii bytu.
Umiejętności
Na ocenę nast. nie potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz nie potrafi formułować na tej podstawie krytycznych sądów nie potrafi oceniać funkcjonujących koncepcji filozofii nie wskazuje na możliwość popełniania błędów poznawczych, nie rozumie znaczenia własności transcendentalnych, kategorialnych nie zna struktury relacji realnych.
Na ocenę dostateczną, potrafi dostatecznie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz dostatecznie potrafi formułować na tej podstawie krytyczne sądy potrafi dostatecznie oceniać funkcjonujące koncepcje filozofii dostatecznie wskazuje na możliwość popełniania błędów poznawczych, dostatecznie rozumie znaczenie własności transcendentalnych, kategorialnych dostatecznie zna struktury relacji realnych.
Na ocenę db potrafi dobrze wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz dobrze potrafi formułować na tej podstawie krytyczne sądy potrafi dobrze oceniać funkcjonujące koncepcje filozofii dobrze wskazuje na możliwość popełniania błędów poznawczych, dobrze rozumie znaczenie własności transcendentalnych, kategorialnych dobrze zna strukturę relacji realnych.
Na ocenę bdb potrafi bardzo dobrze wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informację z wykorzystaniem różnych źródeł oraz bardzo dobrze potrafi formułować na tej podstawie krytyczne sądy potrafi bardzo dobrze oceniać funkcjonujące koncepcje filozofii dobrze wskazuje na możliwość popełniania błędów poznawczych, bardzo dobrze rozumie znaczenie własności transcendentalnych, kategorialnych bardzo dobrze zna strukturę relacji realnych.
Kompetencje społeczne
Na ocenę nast. nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie, nie potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, nie wskazuje na znaczenie znajomości wielu zagadnień filozoficznych.
Na ocenę dst. dostatecznie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie, dostatecznie potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, dostatecznie wskazuje na znaczenie znajomości wielu zagadnień filozoficznych.
Na ocenę db. rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie, dobrze potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, dobrze wskazuje na znaczenie znajomości wielu zagadnień filozoficznych.
Na ocenę bdb. bardzo dobrze rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie, bardzo dobrze potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, bardzo dobrze wskazuje na znaczenie znajomości wielu zagadnień filozoficznych.
Metody oceny: egzamin pisemny
Literatura
1. Copleston F., Historia filozofii, t. III-IX;
2. Dąmbska I., Zarys historii filozofii greckiej, Daimonion IW Lublin1993;
3.Diogenes Laertios – Żywoty i poglądy słynnych filozofów. PWN, Warszawa 1984.
4. Gogacz M.,– Wprowadzenie do etyki chronienia osób. Warszawa 1995
5. Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, PWN, Warszawa-Wrocław 2000;
6. Tatarkiewicz W., -Dzieje sześciu pojęć. PWN, Warszawa 1982.
7. Tatarkiewicz W.,- Historia filozofii. PWN, Warszawa 1981.[Wybrane fragmenty]
8. Tatarkiewicz W., Filozofia średniowieczna, Warszawa 1970;
9.Tatarkiewicz W., Filozofia XIX wieku, Warszawa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: