Przedsiębiorczość WS-EK-Prz
Podczas kursu podejmowana jest problematyka kluczowych zagadnień z zakresu problematyki przedsiębiorczości w kontekście prowadzonej lub planowanej działalności gospodarczej. W ramach tej problematyki uwzględnione są również zagadnienia przeprowadzanych analiz rynku, strategii marketingowych, promocji i reklamy, nowoczesnych technik marketingu stosowanych w Internecie, analiz ekonomicznych, opracowania załączników do biznes planu, wnioskowania o zewnętrzne finansowanie projektów inwestycyjnych i utrzymania działalności bieżącej, przeprowadzania analiz strategicznych, SWOT, metod restrukturyzacji podmiotów gospodarczych, wyboru i realizacji przeprowadzania, kontynuowania realizowanych procesów gospodarczych, w tym przedsięwzięć inwestycyjnych i rozwojowych, negocjacji warunków zawierania transakcji z kontrahentami do których skierowany jest opracowany biznes plan. Kluczowe zagadnienia przedmiotu: wprowadzenie do przedsiębiorczości, istota przedsiębiorczości, specyfika zarządzania przedsiębiorstwami typu small biznes, wybrane formy prawno-organizacyjne przedsiębiorstwa, pomiar aktywności przedsiębiorczej – porównania międzynarodowe, podstawy prawne prowadzenia działalności gospodarczej, zatrudnianie i wynagradzanie pracowników, procedura zakładania przedsiębiorstwa, przedsiębiorczość a zatrudnienie, przedsiębiorczość a innowacje, organizacja systemu finansowo-księgowego, źródła finansowania działalności gospodarczej bieżącej i inwestycyjnej, biznes plan – przyczyny tworzenia, funkcje i formy, międzynarodowy wymiar przedsiębiorczości, czy i jak wspierać przedsiębiorczość?, omówienie przykładów przedsiębiorczości i przedsiębiorców w Polsce i na świecie. Podczas zajęć poruszane są zarówno kwestie teoretyczne, odnoszące się do procedury założenia i prowadzenia własnej firmy, jak również problemy praktyczne, przedstawiające przykłady przedsiębiorczości.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wyposażenie studentów w wiedzę, kompetencje i umiejętności niezbędne dla oceny mikro- i makroekonomicznych efektów aktywności przedsiębiorczej i dokonywania porównań krajowych i międzynarodowych.
Wiedza:
EK2_W03:
1. Student zna źródła danych wykorzystywanych w analizie analizy długofalowych trendów rozwoju przedsiębiorczości,
2. Zna metody analizy związków między aktywnością przedsiębiorczą a poziomem rozwoju gospodarczego,
3. Zna zasady konstruowania wskaźników przedsiębiorczości, swobody prowadzenia działalności gospodarczej i konkurencyjności stosowanych w porównaniach międzynarodowych.
EK2_W05:
1. Student zna teoretyczne podstawy polityki w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności na różnych etapach rozwoju gospodarczego,
2. Zna teoretyczne koncepcje dotyczące wykorzystania aktywności przedsiębiorczej do walki z bezrobociem,
3. Zna podstawowe koncepcje dotyczące roli kapitału zagranicznego dla krajów przyjmujących, a zwłaszcza dla sektora MŚP.
Umiejętności:
EK2_U04:
1. Student potrafi dokonać analizy porównawczej w skali międzynarodowej związków między rozwojem przedsiębiorczości a otoczeniem instytucjonalnymi prowadzenia biznesu,
2. Potrafi dokonać analizy związku między innowacyjnością a sukcesem w biznesie,
3. Potrafi przeprowadzić analizę porównawczą poziomu aktywności przedsiębiorczej w Polsce na tle innych krajów Europy i Świata.
EK2_U05:
1. Student potrafi dokonać oceny zmian otoczenia zewnętrznego i określonych instrumentów polityki gospodarczej na funkcjonowanie sektora MŚP,
2. Potrafi wykazać zróżnicowaną skuteczność instrumentów polityki gospodarczej stymulujących przedsiębiorczość, w zależności od poziomu rozwoju gospodarczego i uwarunkowań kulturowych.
Kompetencje społeczne:
EK2_K04:
1. Student zna specyfikę przedsiębiorczości i barier w tej dziedzinie w różnych krajach,
2. Rozumie różnice motywów podejmowania działalności gospodarczej w zależności od stadium rozwoju gospodarczego,
3. Rozumie wpływ tradycji, zwyczajów, kultury na decyzje przedsiębiorcze w różnych krajach.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z zajęć konwersatorium.
98-100 punktów uprawniają do oceny końcowej 5,0
93-97 punktów uprawniają do oceny końcowej 4,5
83-92 punkty uprawniają do oceny końcowej 4,0
77-82 punkty uprawniają do oceny końcowej 3,5
70-76 punkty uprawniają do oceny końcowej 3,0
Uzyskana przez studenta liczba punktów w całym kursie kształcenia przedmiotu poniżej 70 może oznaczać niezaliczone ćwiczenia.
Praktyki zawodowe
Podczas praktyk zawodowych student powinien wykorzystywać poznaną wiedzę z zakresu problematyki przedmiotu. Rodzaj podmiotu gospodarczego i instytucji, zakresu obowiązków, realizowanych czynności, powierzonych studentowi zadań do realizacji podczas praktyki zawodowej powinien być skorelowany w kluczowych kwestiach z problematyką przedmiotu.
Literatura
Godlewska-Majkowska H. (red.), Przedsiębiorczość. Jak założyć i prowadzić własną firmę?, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2009
Cieślik J., Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2010
Ciechan-Kujawa M., Biznes plan standardy i praktyka, TNOIK, Toruń 2007
Markowski W., ABC small businessu, Marcus, Łódź 2015
Duncan K., Start jak uruchomić własną firmę, Wolters Kluwer, Warszawa 2009
Akty prawne regulujące prowadzenie działalności gospodarczej oraz zakładania firm
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: