Popularyzacja i promocja dziedzictwa kulturowego WS-AR-ZDK-PiPDK
Zajęcia mają na celu zaprezentowanie studentom technik popularyzacji i promocji dziedzictwa kulturowego.
Punktem wyjścia do ich poznania jest retrospektywne spojrzenie na rozwój instytucji, których statutowym celem jest właśnie taka działalność, tj. muzeów, galerii, uniwersytetów, bibliotek etc. Jako przodujące w tej dziedzinie obserwowane będą głównie instytucje z Europy Zachodniej i Ameryki Północnej. Będą one punktem odniesienia dla zmian, jakie zachodziły i zachodzą na obszarze Polski.
Kolejnym elementem jest zaprezentowanie, jak obecnie wygląda kwestia promocji i popularyzacji dziedzictwa kulturowego, na przykładzie działalności muzeów (wizyta w muzeum), uniwersytetów (konferencje, publikacje) i mediów (filmy, programy, internet).
Trzecim elementem jest prześledzenie najnowszych trendów związanych z promocją i popularyzacją dziedzictwa kulturowego w Polsce i na świecie.
Udział w zajęciach: 30 godz.
Przygotowanie do zaliczania: 30 godz.
Suma godzin: 60 godz. = 2 ECTS
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Ma podstawową wiedzę o głównych kierunkach rozwoju i najważniejszych nowych osiągnięciach w zakresie archeologii; ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym; ma podstawową wiedzę na temat teoretycznych podstaw zarządzania dziedzictwem kulturowym, sposobów jego interpretowania i popularyzacji
UMIEJĘTNOŚCI:
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów; posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w przeszłości; potrafi zidentyfikować ich przyczyny i skutki; potrafi w sposób popularny przedstawić podstawowe fakty z dziedziny zabytkoznawstwa i konserwatorstwa; potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić prezentację ustną przedstawiając swój pogląd na dany temat ( w tym także na tematy związane ze studiowaną specjalnością) oraz podając argumenty za i przeciw. Potrafi bronić swoich tez podczas dyskusji.
KOMPETENCJE:
Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne rolę
OPIS ECTS:
Udział w konwersatorium: 30 godz.
Przygotowanie do zaliczania: 30 godz.
Suma godzin: 60 godz.
Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: 1. aktywny udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia - nawet usprawiedliwiona, wymaga zaliczenia dodatkowej pracy), 2. wykonanie na ocenę samodzielnej pracy semestralnej.
Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy na temat technik promocji i popularyzacji dziedzictwa kulturowego.
Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę na technik promocji i popularyzacji dziedzictwa kulturowego oraz umie je wykorzystać w podstawowym zakresie.
Na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę na temat historii rozwoju instytucji promujących i popularyzujących dziedzictwo kulturowe oraz zna powszechnie stosowane techniki promocji i popularyzacji. Potrafi wykorzystać tą wiedzę w praktyce.
Na ocenę 5 (bdb) student ma dużą wiedzę na temat historii rozwoju instytucji promujących i popularyzujących dziedzictwo kulturowe oraz zna powszechnie stosowane oraz najnowsze techniki promocji i popularyzacji. Potrafi operować tą wiedzą w sposób biegły i wykorzystać ją w praktyce.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Chowaniec Roksana,2010. Dziedzictwo Archeologiczne w Polsce. Formy edukacji i popularyzacji, Warszawa
Zarzycka Katarzyna, 2016. Rozgryźć dziedzictwo – podręcznik dobrych praktyk upowszechniania dziedzictwa i edukacji o dziedzictwie kulturowym, Warszawa
Szmygin Bogusław (red.), 2014. Nauczanie i popularyzacja ochrony dziedzictwa, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: