Wstęp do metodologii historii sztuki WS-AR-WdMHI
Podczas wykładów omówione zostaną podstawowe zagadnienia z zakresu metodologii historii sztuki: teorie sztuki powstające od starożytności po czasy współczesne, Alois Riegl i szkoła wiedeńska, historia sztuki jako element wychowania u schyłku XVIII w., podróże i zwiedzanie, kryterium malowniczości,znawstwo i kolekcjonerstwo, poglądy na sztukę J. Ruskina i E. Viollet-le-Duca. Omówione zostaną również techniki i terminologia architektury, rzeźby, malarstwa i rzemiosła artystycznego.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ZDK_W01, ZDK_W03, ZDK_W18, ZDK_W19
Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu zabytkoznawstwa i konserwatorstwa w systemie nauk o społeczno-kulturowej przeszłości człowieka oraz o jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej; Ma uporządkowaną podstawową wiedzę ogólną, obejmującą terminologię, teorie i metodologię nauk historycznych i społecznych; Ma uporządkowaną wiedzę o rozwoju sztuki, obejmującą zaawansowaną terminologię oraz podstawowe metody badawcze historii sztuki; Ma podstawową wiedzę w zakresie oddziaływania nurtów i teorii humanistyki, w tym filozofii i literatury na sztuki plastyczne
Kryteria oceniania
Podczas wystawiania ocen brana pod uwagę będzie obecność na zajęciach (powyżej 3 nieobecności konieczność zaliczenia materiału z utraconych zajęć), aktywność podczas zajęć oraz ocena z egzaminu końcowego.
Literatura
1. Słownik terminologiczny sztuk pięknych, praca zbiorowa, Warszawa 2007
2. A. d'Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008
3. J. Białostocki, Pięć wieków myśli o sztuce, Warszawa 1976
4. K. Piwocki, Pierwsza nowoczesna teoria sztuki Aloisa Riegla, Warszawa 1970
5. P. Skubiszewski, P. (red.), Wstęp do historii sztuki, Warszawa 1973
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: