Statystyka dla archeologów WS-AR-SDAkw
Zajęcia mają na celu przedstawienie narzędzi statystycznych wykorzystywanych w archeologii oraz sposobów przygotowania materiałów archeologicznych, tak by mogły być poddane analizie statystycznej. Omawiane zagadnienia to:
- zbieranie i porządkowanie danych, tak by mogły być poddane analizie statystycznej,
- tworzenie kategorii dla cech niemetrycznych,
- graficzne przedstawianie danych statystycznych,
- określanie głównych miar tendencji centralnej i miar zróżnicowania,
- próbkowanie,
- rachunek prawdopodobieństwa,
- porównywanie zbiorów.
Udział w wykładach: 30 godz.
Przygotowanie do zaliczania: 60 godz.
Suma godzin: 90 godz. = 3 ECTS
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student posiada uporządkowaną wiedzę o statystyce w archeologii. Potrafi wybierać właściwe metody statystyczne i formułować wnioski na podstawie przetworzonych przez siebie danych.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student potrafi analizować i opracowywać zabiory danych za pomocą metod statystycznych. Potrafi porównywać materiał archeologiczny i weryfikować hipotezy posługując się odpowiednimi metodami statystycznymi.
KOMPETENCJE:
Student potrafi samodzielnie poszukiwać informacji na zadany temat, umie dyskutować. Docenia możliwości jakie daje statystyka w archeologii.
Aktywność studenta/ nakład pracy w godzinach:
udział w zajęciach - 30 godzin
czas na przygotowanie zadań - 30 godzin
przygotowanie do ćwiczeń - 30 godzin
SUMA GODZIN - 90
LICZBA ECTS - 90 GODZIN = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: 1. aktywny udział w zajęciach (możliwe dwie nieobecności, trzecia - nawet usprawiedliwiona, wymaga dodatkowego kolokwium) 2. wykonywanie zadanych ćwiczeń (praca domowa) 3. jedno kolokwium (trzy zadania statystyczne i jedno opisowe)
Na ocenę 2 (ndst) student nie ma podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie statystyki.
Na ocenę 3 (dst) student ma podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie
Na ocenę 4 (db) ma określoną wiedzę, umiejętności i kompetencje w wyżej opisanym zakresie i poprawnie porusza się po zagadnieniach związanych z różnymi metodami statystycznymi, potrafi prawidłowo wybrać i zastosować metodę statystyczną dla danego materiału archeologicznego
Na ocenę 5 (bdb) student swobodnie porusza się w wyżej wymienionych sferach.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Drennan Robert D. 2009 Statistics for Archaeologists, A Commonsense Approach, Second Edition, London.
Fletcher Mike, Lock Gary R.1995 Archeologia w liczbach. Podstawy statystyki dla archeologów, Poznań.
Hurst David T. 1978 The awful truth about statistics in archaeology, „American Antiquity”, Vol. 43 No 2, p. 231-244.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: