Prahistoria świata I. Paleolit i mezolit -ćw WS-AR-PŚPMćw
1. Interdyscyplinarny charakter badań nad epoką kamienia - wprowadzenie
2. Wstęp do krzemieniarstwa, Metody dokumentacji zabytków krzemiennych
3. Dolny Paleolit, Model "Out of Africa", Linia Moviusa
4. Środkowy Paleolit, Kolebka Homo Sapiens, Przemiany technologiczne
5. Środkowy Paleolit w Europie, Homo Neanderthalensis, Przemiany technologiczne - Musterien i Mikokien
6. Homo Neanderthalensis, specyfika peryferii występowania, stanowiska w Polsce
7. Homo Sapiens na Bliskim Wschodzie
8. Archeologia eksperymentalna - pokaz łupania krzemienia
9. Rewolucja (?) górnego Paleolitu. Homo Sapiens Sapiens (AMH). Przemiany technologiczne - Kultury przejściowe i Oryniac
10. Środkowy okres górnego Paleolitu. AMH, Kultura Grawecka
11. Górny Paleolit, AMH, Kultura Magdaleńska
12. Fenomen sztuki naskalnej Paleolitu
13. Schyłkowy Paleolit. Eksploatacja surowców skalnych. Przemiany technologiczne - społeczności z liściakami
14. Mezolit. Przemiany społeczne i technologiczne.
15. Powtórzenie materiału
Chronologicznie:
Australopiteki; Homo habilis; przemysły otoczkowe Afryki; Homo erectus; „Pożegnanie z Afryką”; kultury z pięściakami; mikrolityczne przemysły dolnego paleolitu; specyfika Azji wschodniej; paleolit środkowy; Neandertalczyk europejski; kultura mustierska; kultura mikocka; Homo sapiens w drodze do Europy; górny paleolit; trudne początki Homo sapiens w Europie; EUP; inwazja oryniacka; adaptacje neandertalskie; fenomen grawecki; gospodarka, budownictwo, groby i sztuka grawetieniu; kultura solutrejska; magdalenien; hamburgien i creswellien; schyłek paleolitu; mezolit Europy.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych związanych z tematyką ćwiczeń, Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w społecznościach historycznych. Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych na podstawie wiedzy naukowej i doświadczenia oraz umiejętność prezentacji opracowań krytycznych.
Aktywność studenta: Nakład pracy studenta w godz.:
Udział w ćwiczeniach 30
konsultacje 5
praca własna studenta 25
SUMA GODZIN 60
LICZBA ECTS 60 godz. / 30 (5)godz. ≈ 3
Kryteria oceniania
- ustna prezentacja zaproponowanych referatów
- przygotowanie pisemnej wersji referatów
- omówienie referatów
- przygotowanie dokumentacji rysunkowej artefaktu krzemiennego zgodnie z wytycznymi
- Aktywność na zajęciach
- Obecność na zajęciach - zajęcia obowiązkowe (dopuszczalne 2 nieobecności)
Literatura
● B. Ginter i J.K. Kozłowski, Technika obróbki i typologia wyrobów kamiennych paleolitu i mezolitu. Warszawa 1975
● J.K. Kozłowski, Świat przed rewolucją neolityczną. Wielka historia świata, t. 1. Kraków 2004.
● J.K. Kozłowski i S.K. Kozłowski, Pradzieje Europy od XL do IV tysiąclecia p.n.e. Warszawa 1975.
● Inizan et. al. Technology and terminology of Knapped Stone. Paryż 1999.
● J.K. Kozłowski i S.K. Kozłowski, Epoka kamienia na ziemiach polskich. Warszawa 1977.
● S. Paabo, 2015, Neandertalczyk. W poszukiwaniu zaginionych genów. Prószyński i S-ka. Fragmenty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: