Archeologia wczesnochrześcijańskiego Zachodu I WS-AR-AWZw
Zajęcia poświęcone archeologii wczesnochrześcijańskiej Italii, ze szczególnym uwzględnieniem archeologii Rzymu.
Poruszane zagadnienia:
1. Omówienie podstawowej literatury przedmiotu, sprawy organizacyjne
2. Stan badań nad archeologią wczesnochrześcijańską
3. Cmentarze późnoantyczne i wczesnochrześcijańskie w Italii - obrządek pogrzebowy i formy pochówków
4. Początki sztuki chrześcijańskiej w Rzymie - katakumby (powstawanie, topografia)
5. Malarstwo katakumb rzymskich
6. Sarkofagi wczesnochrześcijańskie - formy, rodzaje dekoracji
7. Najstarsze formy miejsc spotkań: domus ecclesiae, oratorium, kościoły rzymskie czasów Konstantyna
8. Architektura Rzymu w IV-VIII w. Omówienie poszczególnych obiektów
9. Wystrój i wyposażenie kościołów rzymskich w IV-VIII w.
10. Główne ośrodki biskupie na terenie Italii: Akwilea, Mediolan, Rawenna, Cimitile, Neapol
11. Wędrówki ludów na terenie Italii: Ostrogoci
12. Wędrówki ludów na terenie Italii: Longobardowie
13. Rzemiosło artystyczne w Italii - tradycja klasyczna i barbarzyńska
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu archeologii Europy oraz basenu M. Śródziemnego; Rozumie kompleksową naturę kultury oraz jej złożoność i historyczną zmienność jej znaczeń; Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka oraz zjawisk społeczno-kulturowych zachodzących w społecznościach historycznych różnego typu; Ma świadomość transdyscyplinarności wiedzy z dziedziny archeologii i zarządzania dziedzictwem kulturowym i rozumie potrzebę ciągłego samokształcenia w tym zakresie.
Kryteria oceniania
Efekty w obszarze wiedzy osiągane są takimi metodami jak: obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczalne 3 nieobecności) i indywidualna lektura tekstów, a weryfikowane metodą kolokwium (jedno w semestrze) i oceną ciągłą.
Efekty w obszarze umiejętności weryfikowane są na ćwiczeniach (prezentacje).
Efekty w obszarze kompetencji są osiągane takimi metodami jak samodzielna lektura i dyskusja, a weryfikowane oceną ciągłą.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Filarska, B., Archeologia chrześcijańska, Warszawa 1999
2. Deichmann, W.., Archeologia chrześcijańska, Warszawa 1984
3. Age of Spirituality: Late Antique and Early Christentum Art, third to seventh century, Catalogue of the exhibition at the Metropolitan Museum of Art, NY 1979
4. Wipszycka E., Kościół w świecie późnego antyku, Warszawa 1994
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: