Źródłoznawstwo archeologiczne III. Zabytki wczesnośredniowieczne(rozpoznawanie, dokumentacja, klasyfikacja i analiza)-ćw WS-AR-ŹAZOLWRćw
Celem zajęć jest nabycie umiejętności rysowania poszczególnych zabytków z okresu wczesnego średniowiecza według przyjętego kanonu, poznania zasad właściwej dokumentacji fotograficznej zabytku, opisu techniki wykonania, typu, kryteriów chronologicznych oraz wstępnych zabiegów konserwatorskich.
Wybrany materiał archeologiczny z okresu wczesnego średniowiecza podzielono ze względu na rodzaj materiału z jakiego został wykonany. Na zajęciach studenci poznają artefakty pochodzące z ziem polskich, a do celów porównawczych także innych społeczności okresu wczesnego średniowiecza. Elementem uzupełniającym zajęcia będzie nabywanie umiejętności rysunkowego dokumentowania oraz klasyfikowania najbardziej charakterystycznych artefaktów z pełnego średniowiecza i okresu nowożytnego (naczyń z gliny i szkła, przedmiotów metalowych czy kafli).
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
1. WIEDZA
K_W07: Zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych
K_W15: Ma podstawową wiedzę na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania
2. UMIEJĘTNOŚCI
K_U01: Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów
K_U03: Posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie archeologii
K_U05: Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury wczesnego średniowiecza badanych archeologicznie i okresów późniejszych oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U13: Potrafi wyróżnić i zadokumentować opisowo, rysunkowo i fotograficznie w terenie jednostki stratygrafii stanowiska archeologicznego z okresu wczesnego średniowiecza, przeprowadzić ich eksplorację, posługując się różnymi narzędziami, jak również zadokumentować, zainwentaryzować i poddać doraźnej konserwacji ruchome znaleziska archeologiczne
K_U15: Potrafi interpretować wyniki specjalistycznych badań źródeł archeologicznych, wyniki badań nieinwazyjnych w celu odpowiedniej klasyfikacji ruchomych źródeł archeologicznych
3. KOMPETENCJE
K_K02: Potrafi współdziałać i pracować w zespole, przyjmując w nim różne role
OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 30 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń: 30 godz.
Suma godzin: 60 godz.
Liczba ECTS: 60 godz./25(30) = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: ocena będzie wypadkową kilku elementów: czynnego udziału w zajęciach, omawianie zadanych prac związanych ze źródłami archeologicznymi (można opuścić dwa zajęcia, bez konieczności dodatkowego zaliczenia - dodatkowe opuszczone zajęcia należy zaliczyć w formie wskazanej przez prowadzącą), wykonanie poprawnego rysunku zabytku, odpowiednia identyfikacja i opisanie zabytku;
na ocenę 2 (ndst) - niewykonanie żadnego z zadanych zadań; brak znajomości i rozumienia podstawowych metody analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; brak podstawowej wiedzy na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania, brak aktywności na zajęciach;
na ocenę 3 (dst) - poprawne wykonanie jednego z powierzonych zadań, wykazanie się znajomością i rozumieniem podstawowych metod analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; podstawowa wiedza na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania, dostateczna aktywność na zajęciach;
na ocenę 4 (db) - poprawne wykonanie dwóch z powierzonych zadań, wykazanie się, znajomością i rozumieniem podstawowych metod analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; podstawowa wiedza na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania; aktywność na zajęciach;
na ocenę 5 (bdb) - poprawne wykonanie całego zadania, wykazanie się znajomością i rozumieniem podstawowych metod analizy i interpretacji źródeł archeologicznych; podstawowa wiedza na temat terenowych metod pozyskiwania źródeł archeologicznych i ich dokumentowania; bardzo dobra umiejętność rozpoznawania różnych rodzajów wytworów kultury badanych archeologicznie oraz umiejętność przeprowadzenia ich krytycznej analizy i interpretacji z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; umiejętność współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role - poparte umiejętnościami analitycznymi oraz praktycznym zastosowaniem wiedzy, a także umiejętnościami efektywnej prezentacji, dyskusji oraz modyfikacji; bardzo dobra aktywność na zajęciach.
Literatura
Literatura podstawowa
Gawrysiak-Leszczyńska W., Jak rysować zabytki archeologiczne, Biskupin, 2003.
Gawrysiak-Leszczyńska W., Zasady rysowania ceramiki i sposoby rekonstruowania, Warszawa, 1981.
Gawrysiak-Leszczyńska W., Zasady rysowania szkła, Warszawa, 1991.
Pierwsza pomoc dla zabytków archeologicznych, red. Z. Kobyliński, Warszawa 1998.
https://www.nid.pl/pl/Dla_specjalistow/Badania_i_dokumentacja/zabytki-archeologiczne/instrukcje-wytyczne-zalecenia/standardy%20EAC_dokumentacja%20i%20zrodla_2017_10_23.pdf
Literatura uzupełniająca
dodatkowa literatura zostanie podana na zajęciach, wykorzystana zostanie również częściowo literatura z zajęć pt. Archeologia wczesnego średniowiecza Polski i Europy- semestr letni
Dąbrowska M., Kafle i piece kaflowe w Polsce do końca XVIII wieku : wyniki analiz fizykochemicznych składu i temperatury płynięcia polew, Wrocław 1987
Kruppe J., Garncarstwo warszawskie w wiekach XIV i XV, Wrocław 1967.
Kruppe J., Garncarstwo późnośredniowieczne, Wrocław 1981.
Olczak J., Archeologia w badaniach nad średniowiecznym i nowożytnym hutnictwem szkła w Polsce, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Archeologia X, 1983, s. 51-64.
Sulkowska-Tuszyńska K., Średniowieczne naczynia ceramiczne z klasztoru Norbertanek w Strzelnie, Toruń 1997
Wyrobisz A., Szkło w Polsce od XIV do XVII wieku, Wrocław 1968.
Żygulski Z., Broń w dawnej Polsce na tle uzbrojenia Europy i Bliskiego Wschodu, Warszawa 1982.
Wratislavia Antiqua http://wratislavia.archeo.uni.wroc.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: