Techniki informacyjne WP-SPM-1-TI
Celem ćwiczeń jest prezentacja praktycznych zastosowań narzędzi informatycznych w przetwarzaniu informacji oraz komunikowaniu się na odległość. Podczas zajęć studenci nabywają umiejętności z zakresu obsługi systemów wyszukiwawczych: Eur-lex, Internetowego Systemu Aktów Prawnych (www.sejm.gov.pl), Lex Omega oraz zastosowań pakietów biurowych w przetwarzaniu i prezentacji informacji.
Zagadnienia:
1. Źródła prawa i źródła poznania prawa polskiego i europejskiego
2. Internetowy System Aktów Prawnych
3. Pozyskiwanie informacji ze strony sejm.gov.pl
4. Krajowe dzienniki urzędowe (Dziennik Ustaw, Monitor Polski, dzienniki urzędowe ministrów kierujących działami administracji rządowej, dzienniki urzędowe urzędów centralnych, wojewódzkie dzienniki urzędowe
5. Dzienniki urzędowe Unii Europejskiej oraz baza orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,
6. Serwis Informacji Prawnej LEX
7. System Informacji Prawnej Legalis
8. Baza orzeczeń sądów administracyjnych
9. Baza orzeczeń sądów powszechnych
10. Baza orzeczeń Sądu Najwyższego
11. Baza orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego
12. Umiejętności korzystania z niektórych elektronicznych usług publicznych.
13. Doskonalenie umiejętności związanych z wykorzystywaniem informatycznych narzędzi do przetwarzania danych, w postaci graficznej i tekstowej
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: | W cyklu 2021/22_Z: |
Efekty kształcenia
Student
EK 1: Określa i klasyfikuje prawnicze elektroniczne systemy wyszukiwawcze
EK 2: Potrafi korzystać z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych i posługiwać się nimi przy okazji rozwiązywania problemów zawodowych
EK 3: Potrafi samodzielnie analizować informacje uzyskane za pośrednictwem prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych
EK 4: Potrafi korzystać z edytorów tekstów, arkuszy kalkulacyjnych i prezentacji multimedialnych w zakresie przetwarzania i prezentowania informacji
EK 5: Jest świadomy konieczności dalszego pogłębiania wiedzy oraz przestrzegania norm etycznych i zawodowych
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Wykład
Ćwiczenia
E-learning
Prezentacje
Typ oceniania:
Obecności
Dyskusja / aktywność podczas zajęć
Egzamin- obejmujący materiał omówiony na zajęciach
Ocena niedostateczna:
EK 1. Student nie potrafi określać ani klasyfikować prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych
Ocena dostateczna:
EK 1. Student w podstawowym zakresie potrafi określać prawnicze elektroniczne systemy wyszukiwawcze
Ocena dobra:
EK 1. Student w podstawowym zakresie potrafi określać i klasyfikować prawnicze elektroniczne systemy wyszukiwawcze
Ocena bardzo dobra:
EK 1. Student potrafi określać i klasyfikować prawnicze elektroniczne systemy wyszukiwawcze
Ocena niedostateczna:
EK 2. Student nie potrafi korzystać z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych
Ocena dostateczna:
EK 2. Student w podstawowym zakresie potrafi korzystać z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych i posługiwać się nimi
Ocena dobra:
EK 2. Student w sposób zadowalający potrafi korzystać z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych i posługiwać się nimi przy okazji rozwiązywania problemów zawodowych
Ocena bardzo dobra:
EK 2. Student bardzo dobrze potrafi korzystać z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych i posługiwać się nimi przy okazji rozwiązywania problemów zawodowych
Ocena niedostateczna:
EK 3. Student nie potrafi samodzielnie analizować informacji uzyskanych za pośrednictwem prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych
Ocena dostateczna:
EK 3. Student potrafi w podstawowym zakresie analizować informacje uzyskane za pośrednictwem prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych
Ocena dobra:
EK 3. Student w podstawowym zakresie potrafi samodzielnie analizować informacje uzyskane za pośrednictwem prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych
Ocena bardzo dobra:
EK 3. Student potrafi samodzielnie analizować informacje uzyskane za pośrednictwem prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych
Ocena niedostateczna:
EK 4. Student nie potrafi tworzyć i edytować informacji prezentowanych w postaci
edytorów tekstów, arkuszy kalkulacyjnych i prezentacji multimedialnych
Ocena dostateczna:
EK 4. Student w podstawowym zakresie korzysta z edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych
i prezentacji multimedialnych
Ocena dobra:
EK 4. Student potrafi w zadowalający sposób posługiwać się edytorami tekstu,
arkuszami kalkulacyjnymi i prezentacjami multimedialnymi w celu przetwarzania
posiadanych informacji
Ocena bardzo dobra:
EK 4. Student potrafi bardzo dobrze przetwarzać posiadane informacje, prezentując je
za pomocą edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych i prezentacji multimedialnych
cena niedostateczna:
EK 5. Student nie rozumie potrzeby dalszego pogłębiania wiedzy, przestrzegania norm etycznych i zawodowych, nie potrafi współdziałać w zespole
Ocena dostateczna:
EK 5. Student jest świadomy konieczności dalszego pogłębiania wiedzy i rozumie zalety współdziałania w ramach zespołu
Ocena dobra:
EK 5. Student w stopniu podstawowym jest świadomy konieczności dalszego pogłębiania wiedzy, przestrzegania norm etycznych i zawodowych, potrafi współdziałać w zespole
Ocena bardzo dobra:
EK 5. Student jest świadomy konieczności dalszego pogłębiania wiedzy oraz przestrzegania norm etycznych i zawodowych, bardzo dobrze potrafi współdziałać w zespole
Literatura
Publikacje z serii Internet. pod redakcją prof. Grażyny Szpor
Szpor. G. (red) , Internet. Ochrona wolności, własności i bezpieczeństwa, Warszawa 2011;
Szpor G. W.R. Wiewiórowski (red). Internet. Prawno-informatyczne problemy sieci, portali i e-usług, Warszawa 2012;
Szpor G. (red) Internet. Cloud computing. Przetwarzanie w chmurach, Warszawa 2013;
Szpor G. (red) Internet. Publiczne bazy danych i big data, Warszawa 2014;
Szpor G. (red) Internet rzeczy. Bezpieczeństwo w Smart city, red. G. Szpor, Warszawa 2016;
Szpor G. Gryszczyńska A. (red) Internet. Strategie bezpieczeństwa, Warszawa 2017;
Szpor G. Czaplicki K. (red) Internet. Informacja przestrzenna, Warszawa 2018;
Szpor G. Czaplicki K.(red) Internet. Przetwarzanie danych osobowych, Warszawa 2019;
Szpor G. Czaplicki K.(red) Internet. Analityka danych, Warszawa 2019;
Szpor G. Gryszczyńska A. (red) Internet. Cyberpandemia, Warszawa 2020;
Szpor G. Gryszczyńska A. W.R. Wiewiórowski (red) Internet. Globalne gry, Warszawa 2022
Szpor G. Gryszczyńska A. W.R. Wiewiórowski (red) Internet. Hacking, Warszawa 2023
Szpor G. Jawność i jej ograniczenia, Tom I Idee i pojęcia, wyd. C. H. Beck, Warszawa, 2017r.
Szpor G. Gryszczyńska A. Czaplicki K. Ustawa o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa. Komentarz, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2019r.
5. Szpor G. Gryszczyńska A. W.R. Wiewiórowski (red) Internet. Hacking, Warszawa 2023
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: