Historia dyplomacji WP-SPM-1-MON-HD
Starożytność i średniowiecze jako tło dla dyplomacji nowożytnej.
Powstanie nowożytnej dyplomacji: wpływ miast włoskich na ewolucję form dyplomatycznych i początki profesjonalizacji służby zagranicznej.
Źródła prawa dyplomatycznego i dorobek doktryny w zakresie dyplomacji.
Status prawny dyplomaty, status misji dyplomatycznych, zadania misji dyplomatycznych.
Dyplomacja ad hoc. Powstanie stałych przedstawicielstw dyplomatycznych. Kontrowersje na tle pierwszeństwa przedstawicieli dyplomatycznych.
Dominująca rola Francji w dyplomacji europejskiej XVII w.
Wpływ Kongresu Wiedeńskiego na ewolucje metod dyplomacji europejskiej. Powstanie systemu kongresowego. Rozbudowa protokołu dyplomatycznego.
Rozwój dyplomacji polskiej i wpływ Wchodu na ten proces.
W cyklu 2023/24_Z:
Starożytność i średniowiecze jako tło dla dyplomacji nowożytnej. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
W cyklu 2023/24_Z: ECTS [1 ECTS=30 h]
udział w wykładach 30 godz.
przygotowanie do zajęć 30 godz.
przygotowanie do egzaminu 60 godz.
| W cyklu 2024/25_Z: ECTS [1 ECTS=30 h]
udział w wykładach 30 godz.
przygotowanie do zajęć 30 godz.
przygotowanie do egzaminu 60 godz. |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty kształcenia wykładu:
W1- student wymienia i opisuje uwarunkowania rozwoju dyplomacji światowej i polskiej
W2 - student wymienia i opisuje ramy prawne rozwoju dyplomacji światowej i polskiej;
W3 - student wymienia i opisuje naukową bazę procesu rozwoju dyplomacji światowej i polskiej oraz uwarunkowania polityczne.
ECTS [1 ECTS=30 h]
udział w wykładach 30 h
przygotowanie do zajęć 30 h
przygotowanie do egzaminu 60 h
Suma 120/30 = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy z wykładów.
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:
- na ocenę 2 (ndst.): student nie wymienia i nie opisuje zdarzeń historycznych stanowiących proces rozwoju instytucji dyplomacji
- na ocenę 3 (dst.): student na poziomie podstawowym wymienia i opisuje zdarzenia stanowiące proces rozwoju dyplomacji ;
- na ocenę 4 (db.): student na dobrym poziomie przedstawia i opisuje proces rozwoju dyplomacji ;
- na ocenę 5 (bdb.): student na bardzo dobrym poziomie wymienia i opisuje uwarunkowania procesu rozwoju dyplomacji
Literatura
R. Frelek, Najkrótsza historia dyplomacji, Warszawa 2000
J. de Launay, Historia tajnej dyplomacji 1914-1945, Kraków 1970
B. Gracjan, Brewiarz dyplomatyczny, Warszawa 2004
Historia dyplomacji, t 1-6, Warszawa 1977
Historia polskiej dyplomacji, t 1-5, Warszawa 1982-1999
M. Paszkowski, Dyplomacja wielostronna na forum organizacji międzynarodowych, Warszawa 1976
H. Nicolson, The Evolution of Diplomatic Method, Londyn 1954
J. Pietras, Dyplomatyczna misja specjalna jako instytucja prawa międzynarodowego, Lublin 1978
E. Palyga, Dyplomacja papieska 1914-1989, Warszawa 1993
M. Muszyński, Prawo międzynarodowe w ujęciu historycznym, Warszawa 2020.
H. Grocjusz, Trzy księgi o prawie wojny i pokoju, Warszawa 1957 (tł. R. Bierzanek)
E. Vattel, Prawo narodów, Warszawa 1958 (tłum. B. Winiarski)
W cyklu 2023/24_Z:
R. Frelek, Najkrótsza historia dyplomacji, Warszawa 2000 |
W cyklu 2024/25_Z:
R. Frelek, Najkrótsza historia dyplomacji, Warszawa 2000 |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
Wskazana obecność na wykładzie i znajomość materiału wykładowego |
W cyklu 2024/25_Z:
Wskazana obecność na wykładzie i znajomość materiału wykładowego |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: