Systemy polityczne państw współczesnego świata WP-SM-SPPWŚ(p)
1. Zagadnienia wprowadzające. Formy rządów w państwach współczesnych.
2. Ustrój państwowy Federacji Rosyjskiej.
3. System polityczno-prawny Republiki Federalnej Niemiec.
4. Systemy polityczno - prawne Dalekiego Wschodu (Japonia)
5. Ustroje polityczno-prawne państw nieuznawanych i częściowo uznawanych (na przykładzie Sahary Zachodniej).
6. System polityczno-prawny Republiki Francuskiej.
7. System polityczno-prawny Konfederacji Szwajcarskiej.
8.Ustroje polityczno-prawne pozaeuropejskich państw BRICS (Chińska Republika Ludowa).
9. Ustroje polityczno-prawne pozaeuropejskich państw BRICS (Indie, Brazylia).
10. Ustrój polityczno-prawny państw Ameryki środkowej
11. Ustrój polityczno- prawny USA
12. Ustrój polityczno prawny Kanady.
13. Systemy polityczno-prawne Karaibów.
14. Ustrój państwowy Dominikany.
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Kryteria oceniania:
Na ocenę ndst (2):
EK1: Nie podaje żadnych definicji pojęć związanych z systemami polityczno-prawnymi, w szczególności nie definiuje pojęć
podstawowych dla demokratycznego systemu politycznego
EK2: Nie zna i nie definiuje rodzajów modelowych systemów politycznych
EK3: Nie zna reguł prawnych i politycznych rządzących współczesnymi systemami polityczno-prawnymi
EK4: Nie rozróżnia poszczególnych rozwiązań polityczno-prawnych występujących w różnych państwach
EK5: Nie rozpoznaje, że zależnie od przyjętego celu konieczne może być sięgnięcie po odmienne rozwiązania politycznoprawne
EK6: Nie dobiera przykładów pokazujących funkcjonowanie wybranego elementu systemu polityczno-prawnego, także w
ujęciu przekrojowym
EK7: Nie tłumaczy funkcjonowania wybranego systemu politycznego (na przykładzie wybrane państwa) lub jego elementu.
Na ocenę dst (3):
EK1: Podaje definicje pojęć podstawowych dla demokratycznego systemu politycznego.
EK2: Zna rodzaje modelowych systemów politycznych, ale ich nie definiuje.
EK3: Zna reguły prawne rządzące współczesnymi systemami polityczno-prawnymi.
EK4: Rozróżnia wyłącznie podstawowe różnice między rozwiązaniami polityczno-prawnymi przyjętymi w różnych państwach.
EK5: Rozpoznaje, że czasem sięga się po różne rozwiązania polityczno-prawne, ale nie wskazuje uzasadnienia dla takiego
działania.
EK6: Dobiera przykłady pokazujące funkcjonowanie wybranego systemu polityczno-prawnego, ale nie w ujęciu
przekrojowym.
EK7: Tłumaczy podstawowe elementy funkcjonowania wybranego systemu politycznego (na przykładzie wybranego
państwa) lub jego elementu (np. systemu wyborczego)
Na ocenę db (4):
EK1: Podaje swobodnie definicje pojęć podstawowych dla demokratycznego systemu politycznego.
EK2: Zna rodzaje modelowych systemów politycznych i definiuje je na poziomie podstawowym.
EK3: Zna reguły prawne i polityczne rządzące współczesnymi systemami politycznymi, ale nie dostrzega ich wzajemnego
oddziaływania.
EK4: Rozróżnia poszczególne rozwiązania polityczno-prawne rządzące współczesnymi systemami polityczno-prawny, po
wskazaniu mu przykładów.
EK5: Rozpoznaje, że zależnie od przyjętego celu konieczne może być sięgnięcie po odmienne rozwiązania politycznoprawne
i potrafi wskazać ogólne uzasadnienie takiego działania na wybranym przykładzie.
EK6: Dobiera swobodnie przykłady funkcjonowania wybranego elementu systemu politycznego, jednak w ujęciu
przekrojowym czyni to na poziomie podstawowym.
EK7: Tłumaczy zasadniczo funkcjonowanie wybranego systemu politycznego (na przykładzie wybranego państwa) lub jego
elementu (np. systemu wyborczego)
Na ocenę bdb (5):
EK1: Swobodnie podaje definicje pojęć związanych z systemami polityczno-prawnymi.
EK2: Zna i definiuje w sposób wyczerpujący rodzaje modelowych systemów politycznych, swobodnie posługując się
przykładami.
EK3: Zna reguły prawne i politycznego rządzące współczesnymi systemami politycznymi. I potrafi wskazać związek między
nimi oraz wzajemny wpływ.
EK4: Swobodnie rozróżnia poszczególne rozwiązania polityczno-prawne występujące w różnych państwach.
EK5: Swobodnie rozpoznaje, że zależnie od przyjętego celu konieczne jest sięgnięcie po odmienne rozwiązania politycznoprawne.
EK6: Swobodnie dobiera przykłady pokazujące funkcjonowanie wybranego elementu systemu polityczno-prawnego, także w
ujęciu przekrojowym.
EK7: Swobodnie tłumaczy funkcjonowanie wybranego systemu politycznego (na przykładzie wybranego państwa) lub jego
elementu (np. systemu wyborczego).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne i sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK1 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem
weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy.
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK2 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem
weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy.
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK3 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem
weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy.
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK4 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem
weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy.
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK5 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem
weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy.
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK6 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem
weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy.
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK7 są: wykład problemowy oraz wykład informacyjny, sposobem
weryfikacji efektu kształcenia jest egzamin testowy.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Ustroje konstytucyjne państw współczesnych Paweł Sarnecki · 2013
2. Ustrój państwa, myśl polityczno-prawna, współczesne systemy, Stanisław Bożyk, Artur Olechno · 2017
3. Ustroje państw współczesnych Wiesław Skrzydło · 2007
4. Ustroje polityczne państw latynoamerykańskich, Artur Ławniczak · 2008
5. Systemy ustrojowe państw współczesnych, red. S. Bożyk, M. Grzybowski, Białystok 2012;
6. Ustroje konstytucyjne państw współczesnych, red. B. Szmulik, Warszawa 2013;
Literatura uzupełniająca:
3. Publikacje z serii "Systemy konstytucyjne państw
współczesnego świata" wydawanej przez Wydawnictwo Sejmowe.
Teksty konstytucji omawianych państw dostępne w języku polskim na stronach Sejmu
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: