Regionalizm w stosunkach międzynarodowych WP-SM-RSM(p)
I. Zagadnienia wstępne
1. Aspekty regionalizmu
2. Teorie regionu
3. Regionalizacja jako element globalizacji
II. Geneza regionalizmu
4. Regiony historyczne i ich marginalizacja w epoce nowożytnej
5. Mocarstwowość w stosunkach międzynarodowych i polityka stref wpływów
6. Totalitaryzm jako zagłada regionalizmu
7. Współczesna rewitalizacja regionalizmu
III. Dynamika regionalizmu
8. Europa jako region
9. Ameryka Północna i Południowa
10. Bliski Wschód, Kaukaz, Azja Środkowa
11. Region Europy Środkowowschodniej (tak właśnie zapisywanej)
12. Regionalna polityka historyczna
13. Prześladowania etniczne i religijne w XXI w.
14. Zarządzanie regionem
15. Edukacja regionalna w III RP
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I. Efekty uczenia się
Student zna i rozumie:
SM2_W04 "w pogłębiony sposób wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi związane ze stosunkami międzynarodowymi także w powiązaniu z innymi dziedzinami różnorodne, złożone uwarunkowania aksjologiczny kontekst stosunków międzynarodowych";
SM2_W05 "w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę politologiczną uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie, obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy politologicznej właściwej dla programu studiów, a także, ze względu na praktyczny profil kierunku – również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem stosunki międzynarodowe";
SM2_W06 "fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji etyczne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów".
II. Opis ECTS:
udział w zajęciach synchronicznych: 30h,
praca własna: 50h,
przygotowanie do egzaminu: 20h,
SUMA GODZIN: 100 = 4 ECTS.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
SM2_W04
Na ocenę 2: Student nie zna i nie rozumie "w pogłębiony sposób wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi związane ze stosunkami międzynarodowymi także w powiązaniu z innymi dziedzinami różnorodne, złożone uwarunkowania aksjologiczny kontekst stosunków międzynarodowych".
Na ocenę 3, 3,5: Student jedynie w podstawowym stopniu zna i rozumie "w pogłębiony sposób wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi związane ze stosunkami międzynarodowymi także w powiązaniu z innymi dziedzinami różnorodne, złożone uwarunkowania aksjologiczny kontekst stosunków międzynarodowych".
Na ocenę 4, 4,5: Student zna i rozumie "w pogłębiony sposób wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi związane ze stosunkami międzynarodowymi także w powiązaniu z innymi dziedzinami różnorodne, złożone uwarunkowania aksjologiczny kontekst stosunków międzynarodowych".
Na ocenę 5: Student bardzo dobrze zna i rozumie "w pogłębiony sposób wybrane fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi związane ze stosunkami międzynarodowymi także w powiązaniu z innymi dziedzinami różnorodne, złożone uwarunkowania aksjologiczny kontekst stosunków międzynarodowych".
SM2_W05
Na ocenę 2: Student nie zna i nie rozumie "w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę politologiczną uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie, obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy politologicznej właściwej dla programu
studiów, a także, ze względu na praktyczny profil kierunku – również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem stosunki międzynarodowe".
Na ocenę 3, 3,5: Student jedynie w podstawowym stopniu zna i rozumie "w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę politologiczną uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie, obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy politologicznej właściwej dla programu
studiów, a także, ze względu na praktyczny profil kierunku – również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem stosunki międzynarodowe".
Na ocenę 4, 4,5: Student zna i rozumie "w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę politologiczną uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie, obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy politologicznej właściwej dla programu
studiów, a także, ze względu na praktyczny profil kierunku – również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem stosunki międzynarodowe".
Na ocenę 5: Student bardzo dobrze zna i rozumie "w pogłębionym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę politologiczną uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie, obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy politologicznej właściwej dla programu studiów, a także, ze względu na praktyczny profil kierunku – również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z kierunkiem stosunki międzynarodowe".
SM2_W06
Na ocenę 2: Student nie zna i nie rozumie "fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji etyczne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów".
Na ocenę 3, 3,5: Student jedynie w podstawowym stopniu zna i rozumie "fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji etyczne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów".
Na ocenę 4, 4,5: Student zna i rozumie "fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji etyczne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów".
Na ocenę 5: Student bardzo dobrze zna i rozumie "fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji etyczne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z kierunkiem studiów".
Literatura
Literatura podstawowa:
* brak polskiego podręcznika do przedmiotu.
Literatura pomocnicza:
* Barber Benjamin, Gdyby burmistrzowie rządzili światem. Dysfunkcyjne kraje, rozkwitające miasta, Warszawa 2014.
* Chodakiewicz Marek Jan, Międzymorze, Warszawa 2016.
* Kowalski Mariusz, Księstwa Rzeczpospolitej. Państwo magnackie jako region polityczny, Warszawa 2013.
* Regionalizacja w Polsce: problemy, kierunki i koncepcje, red. Jerzy Regulski, Warszawa 1998.
* Regionalizacja w stosunkach międzynarodowych: aspekty polityczno-gospodarcze, red. Katarzyna Jędrzejczyk-Kuliniak et al., Toruń 2008.
* Regionalization in a Globalizing World: A Comparative Perspective on Forms, Actors and Processes, red. Michael Schulz, Fredrik Söderbaum, Joakim Öjendal, London 2001.
* Skorowski Henryk, Europa regionu. Regionalizm jako kategoria aksjologiczna, Warszawa – Krosno 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: