Międzynarodowe stosunki kulturalne WP-SM-MSKu
W ramach wykładu zostanie przedstawiony wpływ kultury na kształtowanie się współczesnych stosunków międzynarodowych, a także formy i metody współpracy, wymiany i rywalizacji między państwami w dziedzinie kultury. Omówione zostaną zaprezentowane poniżej bloki tematyczne.
Zakres tematów:
Międzynarodowe stosunki kulturalne jako dziedzina stosunków międzynarodowych
Polityczne i gospodarcze uwarunkowania stosunków międzykulturowych
Pojęcie kultury. Kultura a cywilizacja. Typy współczesnych cywilizacji
Dyfuzja kulturowa w stosunkach międzynarodowych
Wpływ procesów globalizacyjnych na rozprzestrzenianie się kultury
Komunikowanie międzykulturowe. Kwestia tożsamości kulturowej
Kultura w polityce zagranicznej państwa. Problemy wynikające z różnic kulturowych w polityce państw
Demokracja a polityka multikulturalizmu
Konflikty międzykulturowe. Rola kultury w wielonarodowych misjach pokojowych
Ochrona dóbr kultury. Kwestia uregulowań prawnych
Międzynarodowy handel dziełami sztuki. Legalny i nielegalny obrót dobrami kultury
Przemieszczone dobra kultury – sytuacja kultury w czasie działań wojennych. Rewindykacja zagrabionych i zaginionych dóbr kultury
Międzynarodowa współpraca kulturalna w skali globalnej. UNESCO – cele i działania
Regionalna współpraca kulturalna. Rola Unii Europejskiej i Rady Europy
Ochrona światowego dziedzictwa kulturalnego. Uregulowania prawne
Polska w międzynarodowych stosunkach kulturalnych
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1: przedstawia pojęcia kultury, dziedzictwa kulturowego oraz stosunków kulturalnych w kontekście międzynarodowym,
EK 2: charakteryzuje specyfikę działań kulturowych w obszarze międzynarodowym,
EK 3: wskazuje działania kulturowe oddziałujące na inne sfery życia oraz określić skutki tego zjawiska,
EK 4: opisuje politykę krajową oraz działania podejmowane przez organizacje międzynarodowe w zakresie działań kulturowych,
EK 5: wyjaśnia zagadnienia związane z wpływem tożsamości kulturowej na stosunki międzynarodowe,
EK 6: rozpoznaje uwarunkowania kulturowe konfliktów międzynarodowych,
EK 7: przedstawia prawne regulacje w zakresie działań kulturowych w kontekście międzynarodowym.
Opis ECTS:
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30
Praca własna studenta lektura zadanej literatury 30
Praca własna studenta przygotowanie do zajęć 20
Praca własna studenta przygotowanie do zaliczenia na ocenę 20
SUMA GODZIN: 100
LICZBA PUNKTÓW ECTS: 100 h/25 = 4
Kryteria oceniania
- na ocenę 2 (ndst) student nie potrafi:
EK 1: przedstawić pojęcia kultury, dziedzictwa kulturowego oraz stosunków kulturalnych w kontekście międzynarodowym,
EK 2: scharakteryzować specyfiki działań kulturowych w obszarze międzynarodowym,
EK 3: wskazać działań kulturowych oddziałujących na inne sfery życia ani określić skutków tego zjawiska,
EK 4: wypowiedzieć się na temat polityki krajowej oraz działań podejmowanych przez organizacje międzynarodowe w zakresie działań kulturowych,
EK 5: wyjaśnić zagadnień związanych z wpływem tożsamości kulturowej na stosunki międzynarodowe,
EK 6: rozpoznać uwarunkowań kulturowych konfliktów międzynarodowych,
EK 7: przedstawić prawnych regulacji w zakresie działań kulturowych w kontekście międzynarodowym.
- na ocenę 3 (dst) student potrafi w stopniu dostatecznym:
EK 1: przedstawić pojęcia kultury, dziedzictwa kulturowego oraz stosunków kulturalnych w kontekście międzynarodowym,
EK 2: scharakteryzować specyfikę działań kulturowych w obszarze międzynarodowym,
EK 3: wskazać działania kulturowe oddziałujących na inne sfery życia ani określić skutków tego zjawiska,
EK 4: wypowiedzieć się na temat polityki krajowej oraz działań podejmowanych przez organizacje międzynarodowe w zakresie działań kulturowych,
EK 5: wyjaśnić zagadnienia związane z wpływem tożsamości kulturowej na stosunki międzynarodowe,
EK 6: rozpoznać uwarunkowania kulturowe konfliktów międzynarodowych,
EK 7: przedstawić prawne regulacje w zakresie działań kulturowych w kontekście międzynarodowym.
- na ocenę 4 (db) student potrafi w stopniu dobrym:
EK 1: przedstawić pojęcia kultury, dziedzictwa kulturowego oraz stosunków kulturalnych w kontekście międzynarodowym,
EK 2: scharakteryzować specyfikę działań kulturowych w obszarze międzynarodowym,
EK 3: wskazać działania kulturowe oddziałujących na inne sfery życia ani określić skutków tego zjawiska,
EK 4: wypowiedzieć się na temat polityki krajowej oraz działań podejmowanych przez organizacje międzynarodowe w zakresie działań kulturowych,
EK 5: wyjaśnić zagadnienia związane z wpływem tożsamości kulturowej na stosunki międzynarodowe,
EK 6: rozpoznać uwarunkowania kulturowe konfliktów międzynarodowych,
EK 7: przedstawić prawne regulacje w zakresie działań kulturowych w kontekście międzynarodowym.
- na ocenę 5 (bdb) student potrafi w stopniu bardzo dobrym:
EK 1: przedstawić pojęcia kultury, dziedzictwa kulturowego oraz stosunków kulturalnych w kontekście międzynarodowym,
EK 2: scharakteryzować specyfikę działań kulturowych w obszarze międzynarodowym,
EK 3: wskazać działania kulturowe oddziałujących na inne sfery życia ani określić skutków tego zjawiska,
EK 4: wypowiedzieć się na temat polityki krajowej oraz działań podejmowanych przez organizacje międzynarodowe w zakresie działań kulturowych,
EK 5: wyjaśnić zagadnienia związane z wpływem tożsamości kulturowej na stosunki międzynarodowe,
EK 6: rozpoznać uwarunkowania kulturowe konfliktów międzynarodowych,
EK 7: przedstawić prawne regulacje w zakresie działań kulturowych w kontekście międzynarodowym.
---
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK1 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat.
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK2 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat.
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK3 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat.
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK4 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat.
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK5 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat.
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK6 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat.
Metodami dydaktycznymi, służącymi osiągnięciu EK7 są: wykład problemowy i konwersatoryjny oraz metody problemowe (klasyczna metoda problemowa i metoda sytuacyjna). Sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest ocenianie ciągłe oraz egzamin pisemny w formie eseju na zadany temat.
Praktyki zawodowe
brak praktyk
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Braudel F., Gramatyka cywilizacji, Oficyna naukowa, Warszawa 2006.
2. Gardocka T., J. Sobczak (red.), Prawna ochrona dóbr kultury, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2009
3. Załęski P., Syliwoniuk A. (red.), Tożsamości kulturowe w Europie Zachodniej, Aspra-jr, Warszawa 2012
4. Zdanowski J. (red.), Kultury pozaeuropejskie i globalizacja: zderzenia, Elipsa, Warszawa 2000
5. Zenderowski R., Cebul K., Krycki M., Międzynarodowe stosunki kulturalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
6. Ziętek A. (red.), Międzynarodowe stosunki kulturalne, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2010
Literatura uzupełniająca:
1. Benedict R., Wzory kultury, Muza, Warszawa 2005
2. Czubek G., Kosiewski P., Dobra kultury i problemy własności. Doświadczenia Europy Środkowej po 1989 roku, Trio, Warszawa 2005
3. Czubek G., Kosiewski P., Przemieszczone dobra kultury. Przypadek Europy Zachodniej i problemy państw Europy Środkowej i Wschodniej w XX wieku, Trio, Warszawa 2004
4. Głuszyńska I., Lankosz K., Międzynarodowe stosunki kulturalne. Wybór dokumentów, Wyd. Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2007
5. Held D., Moore H.L. (ed.), Cultural Politics in a Global Age. Uncertainty, Solidarity and Innovation, Oneworld Publications, Oxford 2007
6. Korzeniowska-Marciniak M., Międzynarodowy rynek dzieł sztuki, Universitas, Kraków 2001
7. Lewandowski C., Międzynarodowe stosunki kulturalne. Wybór dokumentów i literatury, WUW, Wrocław 2001
8. Nahlik S., Grabież dzieł sztuki: rodowód zbrodni międzynarodowej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Kraków 1958
9. Niedźwiedź M., Obrót dobrami kultury w Unii Europejskiej, UJ, Zakamycze, Kraków 2000
10. Szopski M., Komunikowanie międzykulturowe, WSiP, Warszawa 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: