Prawo karne część szczególna WP-PRZ-mon-pkczsz
Plan zajęć:
2018-09-29 Zajęcia wprowadzające, Przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu - wykład
2018-10-13 Przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu; Strona podmiotowa i obiektywne przypisanie skutku; Przestępstwa komunikacyjne;
2018-10-27 Przestępstwa komunikacyjne, Przestępstwa przeciwko rodzinie, kazus;
2018-11-17 Przestępstwa przeciwko wolności, czci i nietykalności osobistej, Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej, kazus;
2018-12-01 Przestępstwa przeciwko mieniu, kazus;
2018-12-15 Przestępstwa przeciwko ochronie informacji, Przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, kazus;
2019-01-19 Przestępstwa przeciwko urzędom, korupcja, Przestępstwa przeciwko wymiarowi sprawiedliwości, kazus;
2019-02-02 Przestępstwa przeciwko porządkowi publicznemu; Przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu powszechnemu i środowisku, kazus;
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student:
Wiedza:
Ma rozszerzoną wiedzę na temat charakteru i znaczenia nauki prawa karnego - części szczególnej, w tym dotyczącą poszczególnych czynów zabronionych i ich znamion, oraz jej relacji do innych nauk oraz definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa karnego - części szczególnej, w ujęciu historycznym i współczesnym.
Ma rozszerzoną wiedzę na temat pochodzenia i charakteru norm prawa karnego - części szczególnej, w aspekcie historycznym i współczesnym.
Zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych związanych z prawem karnym - częścią szczególną, jak również relacje między tymi instytucjami.
Ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania określonych zdarzeń w obrębie prawa karnego - części szczególnej zarówno w odniesieniu do orzecznictwa sądów apelacyjnych jak i orzecznictwa Sądu Najwyższego.
Zna terminologię z zakresu prawa karnego - części szczególnej, jego specyfikę oraz współcześnie obowiązujące normy prawne. Zna źródła prawa karnego - części szczególnej. Zna najważniejsze typy przestępstw prawa karnego - części szczególnej, zna i rozumie sposoby interpretowania znamion poszczególnych typów czynów zabronionych a także problemy związane z ich praktycznym stosowaniem.
Umiejętności:
Posiada umiejętność samodzielnego posługiwania się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych unormowań prawnych, w tym źródeł prawa karnego - części szczególnej i orzecznictwa sądów apelacyjnych jak i orzecznictwa Sądu Najwyższego, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych.
Posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego - części szczególnej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych.
Posiada umiejętności właściwego analizowania roli norm prawnych prawa karnego - części szczególnej kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk społecznych związanych z przestępczością.
Posiada umiejętność powiązywania zdobytej wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego - części szczególnej z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną współczesnych oraz historycznych społecznych zachodzących w Polsce i na świecie w odniesieniu do problematyki kształtowania ochrony poszczególnych dóbr prawnych.
Kompetencje społeczne:
Rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat typów czynów zabronionych i ich znamion opisanych w nauce prawa karnego - części szczególnej, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sadowym, w tym w orzecznictwie apelacyjnych i Sądu Najwyższego, i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodów prawniczych, w tym związanych z organami ścigania karnego oraz sądownictwem powszechnym.
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne.
Potrafi właściwie określić priorytety w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie.
Potrafi odpowiednio i rzeczowo ocenić priorytety służące realizacji określonego lub narzuconego zadania i wykorzystywać rzeczową ocenę działalności uczestników postępowania karnego w kontekście przypisywania odpowiedzialności karnej . Ma świadomość rzetelnego i profesjonalnego wypowiadania się na tematy z zakresu prawa karnego - części szczególnej.
Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy.
Kryteria oceniania
Kryteria oceny:
Na ocenę niedostateczną (2):
EK1: nie umie formułować opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych ani też dokonywać ich prawnokarnej oceny.
EK2: nie potrafi posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego.
EK3: nie potrafi interpretować oraz krytycznie oceniać przepisów karnych.
EK4: nie potrafi pracować i współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).
EK5: nie rozumie potrzeby stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie.
Na ocenę dostateczną (3):
EK1: ma zadowalająco rozwiniętą umiejętność formułowania opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywania ich prawnokarnej oceny.
EK2: potrafi prawidłowo posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego.
EK3: potrafi interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny na poziomie zadowalającym.
EK4: docenia pracę w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).
EK5: rozumie potrzebę uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego.
Na ocenę dobrą (4):
EK1: ma dobrze rozwiniętą umiejętność formułowania opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywania ich prawnokarnej oceny.
EK2: nie tylko potrafi prawidłowo posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla
sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego, ale też czyni to względnie swobodnie.
EK3: potrafi samodzielnie interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny.
EK4: potrafi pracować i w współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).
EK5: dobrze rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie
Na ocenę bardzo dobrą (5):
EK1: nie tylko bardzo dobrze umie formułować opis prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywać ich prawnokarnej oceny, ale też w wypadku okoliczności, które mogą być różnie interpretowane, potrafi zidentyfikować możliwe konkurencyjne interpretacje oraz wskazać mocne i słabe strony każdej z nich.
EK2: potrafi biegle posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego.
EK3: bardzo dobrze potrafi w sposób samodzielny interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny.
EK4: potrafi aktywnie i kreatywnie zarządzać grupą wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).
EK5: bardzo dobrze rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie.
Metody oceniania:
Weryfikacja nabywanych umiejętności i postaw następuje w trakcie wykładu a nabywanej wiedzy w trakcie egzaminu mającego formę rozbudowane wypowiedzi pisemnej na pytania otwarte, których rozwiązanie polega na sformułowaniu wypowiedzi odnoszącej się do zarysowanego w pytaniu stanu faktycznego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura:
Agnieszka Barczak-Oplustil, Marek Bielski, Grzegorz Bogdan, Zbigniew Ćwiąkalski, Mikołaj Iwański, Jan Jodłowski, Piotr Kardas, Mikołaj Małecki, Agnieszka Pilch, Janusz Raglewski, Michał Rams, Tomasz Sroka, Maria Szewczyk, Adam Wojtaszczyk, Włodzimierz Wróbel (redaktor naukowy), Dominik Zając, Andrzej Zoll (redaktor naukowy), Witold Zontek, Kodeks karny. Część szczególna. Tom II. Komentarz do art. 117-211a (cz. 1). Komentarz do art. 212-277d (cz. 2), Warszawa 2016
Agnieszka Barczak-Oplustil, Marek Bielski, Grzegorz Bogdan, Zbigniew Ćwiąkalski, Małgorzata Dąbrowska-Kardas, Piotr Kardas, Jarosław Majewski, Janusz Raglewski, Maria Szewczyk, Włodzimierz Wróbel, Andrzej Zoll (redaktor naukowy), Kodeks karny. Część szczególna. Tom III. Komentarz do art. 278-363, Warszawa 2016
Jacek Giezek (red. nauk.), Dagmara Gruszecka, Natalia Kłączyńska, Grzegorz Łabuda, Anna Muszyńska, Tomasz Razowski, Kodeks karny. Część szczególna. Komentarz., Warszawa 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: