Elementy filozofii dla prawników WP-PRZ-mon-efdp
1. Przedmiot filozofii. Powstanie filozofii. Podstawowe działy filozofii.
Epoki filozofii europejskiej.
2-3. Filozofia starożytna. Okresy filozofii starożytnej.   Najważniejsi przedstawiciele poszczególnych okresów: Tales,  Heraklit, Demokryt,
Pitagoras, Sokrates, Platon.
 
4. Filozofia Arystotelesa, stoicy, epikurejczycy, sceptycy.
5. Filozofia średniowieczna. Scholastyka i mistyka średniowieczna. Najważniejsi przedstawiciele filozofii średniowiecznej: św. Anzelm, 
św. Tomasz z Akwinu, Duns Szkot, Ockham.
6. Filozofia nowożytna. Galileusz i filozofia Kartezjusza.
 Systemy Spinozy i Leibniza.
7. Filozofia Oświecenie
8. Filozofia krytyczna Immanuela Kanta.: teoria poznania i etyka.
9. Filozofia pozytywistyczna. Wczesne wątki pozytywistyczne w Średniowieczu i w Oświeceniu. Pierwszy pozytywizm:August Comte, John Stuart Mill, Herbert Spencer.
Drugi pozytywizm: R. Avenarirus  i E. Mach. Empiryzm logiczny i jego przedstawiciele.
10. Fenomenologia i egzystencjalizm. Przedstawiciele fenomenologii:E. Husserl, Maurice Merelau Ponty, R. Ingarden. Filozofia egzystencjalna: M. Heidegger, J.P. Sartre, A. Camus, K. Jaspers.
11. Filozofia analityczna. Pojęcie filozofii analitycznej i główni jej przedstawiciele.
12. Wybrane problemy ontologii. Pojęcie materii, czasu i przestrzeni. Umysł a ciało. Determinizm a wolna wola.
13. Etyka opisowa a normatywna. Wypowiedzi oceniające a normy. W jaki sposób poznajemy wartość etyczną danego czynu. Utylitaryzm. Etyka chrześcijańska i etyka niezależna.
14. Filozofia nauki. Teorie naukowe i nienaukowe. pojęcia fikcyjne. Uzasadnianie twierdzeń. przewidywanie zjawisk a ich wyjaśnianie.
15. Filozofia polityki. przedmiot filozofii polityki. Poglądy polityczne: Platona, Hobbesa, Locka, Milla oraz Marksa. Współczesne teorie polityki.
Metody oceny:
egzamin ustny, referat
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PR_W02: Student zna  podłoże społeczne norm prawnych w poszczególnych epokach historycznych.
PR_W03: Student zna i rozumie prawidłowości dotyczące kształtowania się systemów społecznych, w tym prawnych
PR_W06:  Student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania systemów z punktu widzenia humanizacji prawa
PR_W07: Student wie jak wykorzystać wiedzę z zakresu etyki i filozofii człowieka jako narzędzie w przyszłej działalności prawniczej takiej jak doradztwo prawnicze i działalność sądownicza.
Opis ECTS:
udział w wykładzie- 16 h
czytanie literatury podanej w bibliografii- 40 h
przygotowanie prezentacji na wybrane tematy- 15 h
przygotowanie do egzaminu- 30 h
SUMA : 101 h = około 4 ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceniania: egzamin, referat 
Kryteria oceniania:
PR_W02: 
na ocenę 2: Student nie zna społecznego uwarunkowania problematyki filozoficznej w poszczególnych epokach
na ocenę 3: Student powierzchownie zna społeczne uwarunkowania problematyki filozoficznej w niektórych epokach
na ocenę 4:  student dobrze zna i rozumie  społeczne uwarunkowania problematyki filozoficznej w większości epok
na ocenę 5:student bardzo dobrze zna i rozumie społeczne uwarunkowania problematyki filozoficznej we wszystkich epokach
PR_W03:
na ocenę 2: Student nie zna  prawidłowości dotyczących kształtowania się systemów społecznych,
na ocenę 3: Student  w dostatecznym stopniu zna prawidłowości dotyczące kształtowania się systemów społecznych,
na ocenę 4:  Student  w stopniu dobrym zna prawidłowości dotyczące kształtowania się systemów społecznych 
na ocenę 5:Student  w stopniu bardzo dobrym zna prawidłowości dotyczące kształtowania się systemów społecznych  i rozumie ich wpływ na doktryny prawne
PR_W06:
na ocenę 2: Student nie ma wiedzy na temat wpływu  norm społecznych i reguł etycznych oraz  moralnych organizujących struktury społeczne i ich wpływu na kształtowanie się myśli filozoficznej.
na ocenę 3: student w dostatecznym stopniu zna normy społeczne i reguły etyczne oraz  moralne organizujące struktury społeczne i ich wpływ na kształtowanie się myśli filozoficznej
na ocenę 4: student  stopniu dobrym posiadł wiedzę na temat  norm społecznych oraz reguł etycznych organizujących struktury społeczne i ich wpływu na kształtowanie się myśli filozoficznej
na ocenę 5: student w  stopniu bardzo dobrym posiadł wiedzę na temat  norm społecznych oraz reguł etycznych organizujących struktury społeczne i ich wpływu na kształtowanie się myśli filozoficznej
PR_W07:
na ocenę 2: Student nie zauważa możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu etyki i filozofii człowieka jako narzędzia w przyszłej działalności prawniczej takiej jak doradztwo prawnicze i działalność sądownicza.
na ocenę 3: Student do pewnego stopnia wie jak wykorzystać wiedzę z zakresu etyki i filozofii człowieka jako narzędzia w przyszłej działalności prawniczej takiej jak doradztwo prawnicze i działalność sądownicza.
na ocenę 4: Student ma dobrą wiedzę w zakresie możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu etyki i filozofii człowieka jako narzędzia w przyszłej działalności prawniczej takiej jak doradztwo prawnicze i działalność
sądownicza.
na ocenę 5: Student ma bardzo dobrą i ugruntowaną wiedzę w zakresie możliwości wykorzystania wiedzy z zakresu etyki i filozofii człowieka jako narzędzia w przyszłej działalności prawniczej takiej jak doradztwo prawnicze i działalność sądownicza.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.  Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003.
2.Hospers J., Wprowadzenie da analizy filozoficznej., Warszawa 2001.
Literatura uzupełniająca:
1. Hartman J.,  Wstęp do filozofii, Warszawa 2005.  
2. Tatarkiewicz W.,  Historia filozofii, t. I, II, III, Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: