Technologie informacyjne i prawnicze systemy wyszukiwawcze WP-PRZ-TIiPSW
Wykład:
1. Ewolucja pojmowania informacji. Społeczeństwo informacyjne; Definicje informatyki i technologii informacyjnych
2. Etapy jurydyzacji zagadnień informacyjnych; Informatyka w systemie prawa
3. Cechy prawa informatycznego; Podstawowe akty prawa informatycznego w Polsce
4.Strategie rozwoju społeczeństwa informacyjnego
5.Kodowanie i agregacja danych. Informatyczne nośniki danych
6.Dokumenty elektroniczne
7.Podpis elektroniczny
8.Świadczenie usług drogą elektroniczną
9.Multimedia
10.Prawnokarna regulacja zachowań w sieci
Ćwiczenia:
I. Wyszukiwanie informacji w systemach informacji prawnej takich jak:
1. LEX Omega
2. Internetowy System Aktów Prawnych i wyszukiwarki dostępne na www.sejm.gov.pl
3. Rządowe Centrum Legislacji
4. Eur-lex
5. Bazy orzeczeń (Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego, sądów administracyjnych, Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Europejskiego Trybunału Praw Człowieka)
6. Elektroniczne księgi wieczyste
II. Przetwarzanie informacji
1. Edytory tekstów (Word, OpenOffice Writer)
2. Arkusze kalkulacyjne (Excel i OpenOffice Calc)
3. Prezentacje multimedialne (PowerPoint, OpenOffice Impress)
E-Learning
W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Wykład:
Student:
EK 1: Posiada wiedzę na temat rozwoju technologii informacyjnych oraz ich wpływu na kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego i e- administracji
EK 2: Zna podstawowe pojęcia i instytucje z zakresu technologii informacyjno – komunikacyjnych oraz jurydyzacji zagadnień informatycznych
EK 3: Potrafi samodzielnie formułować krytyczne uwagi na temat strategii i planów informatyzacji administracji publicznej
EK 4: Potrafi korzystać z dokumentów elektronicznych
EK 5: Jest świadomy konieczności dalszego pogłębiania wiedzy oraz przestrzegania norm etycznych i zawodowych
OPIS ECTS:
Udział w wykładach: 8h
Przygotowanie do wykładów i egzaminu: 22h
Suma godzin: 30h
Liczba ECTS: 30h/30=1
Ćwiczenia:
Student
EK 1: Określa i klasyfikuje prawnicze elektroniczne systemy wyszukiwawcze
EK 2: Potrafi korzystać z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych i posługiwać się nimi przy okazji rozwiązywania problemów zawodowych
EK 3: Potrafi samodzielnie analizować informacje uzyskane za pośrednictwem prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych
EK 4: Potrafi korzystać z edytorów tekstów (takich jak Microsoft Office Word i OpenOffice Writer), arkuszy kalkulacyjnych (takich jak Excel i OpenOffice Calc) i prezentacji multimedialnych (takich jak PowerPoint i OpenOffice Impress) w zakresie przetwarzania i prezentowania informacji
EK 5: Jest świadomy konieczności dalszego pogłębiania wiedzy oraz przestrzegania norm etycznych i zawodowych
OPIS ECTS:
Udział w ćwiczeniach: 30h
konsultacje z prowadzącym zajęcia: 10h
Przygotowanie do zajęć i kolokwiów: 20h
Suma godzin: 60h
Liczba ECTS: 60h/30=2
Kryteria oceniania
Metody dydatkyczne
Wykład
E-learning
Prezentacje
Typ oceniania:
Dyskusja
Prezentacje 0-20%
Egzamin testowy 80-100%
Ocena niedostateczna:
EK 1. Student nie posiada wiedzy na temat rozwoju technologii informacyjnych oraz ich wpływu na kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego i e-administracji
Ocena dostateczna:
EK 1. Student posiada zadowalającą wiedzę na temat rozwoju technologii informacyjnych oraz ich wpływu na kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego i e-administracji
Ocena dobra
EK 1. Student posiada ogólną wiedzę na temat rozwoju technologii informacyjnych oraz ich wpływu na kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego i e- administracji
Ocena bardzo dobra
EK 1. Student posiada dużą wiedzę na temat rozwoju technologii informacyjnych oraz ich wpływu na kształtowanie się społeczeństwa informacyjnego i e –administracji
Ocena niedostateczna
EK 2. Student nie zna podstawowych pojęć i instytucji z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz jurydyzacji zagadnień informatycznych
Ocena dostateczna
EK 2. Student zna podstawowe pojęcia i instytucje z zakresu technologii informacyjno–komunikacyjnych
Ocena dobra
EK 2. Student zna podstawowe pojęcia i instytucje z zakresu technologii informacyjno–komunikacyjnych oraz jurydyzacji zagadnień informatycznych
Ocena bardzo dobra
EK 2. Student doskonale zna podstawowe pojęcia i instytucje z zakresu technologii informacyjno–komunikacyjnych oraz jurydyzacji zagadnień informatycznych
Ocena niedostateczna
EK 3. Student nie potrafi formułować krytycznych uwag na temat strategii i planów informatyzacji administracji publicznej
Ocena dostateczna
EK 3. Student potrafi na poziomie podstawowym formułować krytyczne uwagi na temat strategii i planów informatyzacji administracji publicznej
Ocena dobra
EK 3. Student potrafi samodzielnie formułować krytyczne uwagi na temat strategii i planów informatyzacji administracji publicznej
Ocena bardzo dobra
EK 3. Student potrafi samodzielnie formułować krytyczne uwagi na temat strategii i planów informatyzacji administracji publicznej i przedstawiać propozycje zmian
Ocena niedostateczna
EK 4. Student nie potrafi korzystać z dokumentów elektronicznych
Ocena dostateczna
EK 4. Student potrafi na poziomie podstawowym korzystać z dokumentów elektronicznych
Ocena dobra
EK 4. Student potrafi na poziomie średniozaawansowanym korzystać z dokumentów elektronicznych
Ocena bardzo dobra
EK 4. Student potrafi sprawnie korzystać z dokumentów elektronicznych
cena niedostateczna:
EK 5. Student nie rozumie potrzeby dalszego pogłębiania wiedzy, przestrzegania norm etycznych i zawodowych, nie potrafi współdziałać w zespole
Ocena dostateczna:
EK 5. Student jest świadomy konieczności dalszego pogłębiania wiedzy i rozumie zalety współdziałania w ramach zespołu
Ocena dobra:
EK 5. Student w stopniu podstawowym jest świadomy konieczności dalszego pogłębiania wiedzy, przestrzegania norm etycznych i zawodowych, potrafi współdziałać w zespole
Ocena bardzo dobra:
EK 5. Student jest świadomy konieczności dalszego pogłębiania wiedzy oraz przestrzegania norm etycznych i zawodowych, bardzo dobrze potrafi współdziałać w zespole
Ćwiczenia:
Metody dydaktyczne:
Wykład
Ćwiczenia
E-learning
Typ Oceniania:
Dyskusja
Prezentacja
Kolokwium
Ocena niedostateczna:
EK 1. Student nie potrafi określać ani klasyfikować prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych
Ocena dostateczna:
EK 1. Student w podstawowym zakresie potrafi określać prawnicze elektroniczne systemy wyszukiwawcze
Ocena dobra:
EK 1. Student w podstawowym zakresie potrafi określać i klasyfikować prawnicze elektroniczne systemy wyszukiwawcze
Ocena bardzo dobra:
EK 1. Student potrafi określać i klasyfikować prawnicze elektroniczne systemy wyszukiwawcze
Ocena niedostateczna:
EK 2. Student nie potrafi korzystać z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych
Ocena dostateczna:
EK 2. Student w podstawowym zakresie potrafi korzystać z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych i posługiwać się nimi
Ocena dobra:
EK 2. Student w sposób zadowalający potrafi korzystać z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych i posługiwać się nimi przy okazji rozwiązywania problemów zawodowych
Ocena bardzo dobra:
EK 2. Student bardzo dobrze potrafi korzystać z prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych i posługiwać się nimi przy okazji rozwiązywania problemów zawodowych
Ocena niedostateczna:
EK 3. Student nie potrafi samodzielnie analizować informacji uzyskanych za pośrednictwem prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych
Ocena dostateczna:
EK 3. Student potrafi w podstawowym zakresie analizować informacje uzyskane za pośrednictwem prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych
Ocena dobra:
EK 3. Student w podstawowym zakresie potrafi samodzielnie analizować informacje uzyskane za pośrednictwem prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych
Ocena bardzo dobra:
EK 3. Student potrafi samodzielnie analizować informacje uzyskane za pośrednictwem prawniczych elektronicznych systemów wyszukiwawczych
Ocena niedostateczna:
EK 4. Student nie potrafi tworzyć i edytować informacji prezentowanych w postaci
edytorów tekstów, arkuszy kalkulacyjnych i prezentacji multimedialnych
Ocena dostateczna:
EK 4. Student w podstawowym zakresie korzysta z edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych
i prezentacji multimedialnych
Ocena dobra:
EK 4. Student potrafi w zadowalający sposób posługiwać się edytorami tekstu,
arkuszami kalkulacyjnymi i prezentacjami multimedialnymi w celu przetwarzania
posiadanych informacji
Ocena bardzo dobra:
EK 4. Student potrafi bardzo dobrze przetwarzać posiadane informacje, prezentując je
za pomocą edytorów tekstu, arkuszy kalkulacyjnych i prezentacji multimedialnych
cena niedostateczna:
EK 5. Student nie rozumie potrzeby dalszego pogłębiania wiedzy, przestrzegania norm etycznych i zawodowych, nie potrafi współdziałać w zespole
Ocena dostateczna:
EK 5. Student jest świadomy konieczności dalszego pogłębiania wiedzy i rozumie zalety współdziałania w ramach zespołu
Ocena dobra:
EK 5. Student w stopniu podstawowym jest świadomy konieczności dalszego pogłębiania wiedzy, przestrzegania norm etycznych i zawodowych, potrafi współdziałać w zespole
Ocena bardzo dobra:
EK 5. Student jest świadomy konieczności dalszego pogłębiania wiedzy oraz przestrzegania norm etycznych i zawodowych, bardzo dobrze potrafi współdziałać w zespole
Literatura
1. G. Szpor, C. Martysz, K. Wojsyk, Ustawa o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, Warszawa 2007
2. J. Janowski, Elektroniczny obrót prawny, Warszawa 2008
3. M. Cieciura, Podstawy technologii informacyjnych z przykładami zastosowań, Warszawa 2006
4. A. Staranowicz, P. Duda, A. Orłowski, Technologie informacyjne, Warszawa 2007
5. W. R. Wiewiórowski, G. Wierczyński, Informatyka prawnicza: nowoczesne technologie informacyjne w pracy prawników i administracji publicznej, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: