seminarium magisterskie V rok WP-PRZ-SEM-ZCi-V
Zakres przedmiotowy seminarium obejmuje centralne zagadnienia prawa administracyjnego:
Pojęcie i podział prawa administracyjnego
Pojęcie prawa administracyjnego. Ewolucja prawa administracyjnego w systemie kontynentalnym i anglosaskim. Kontekst społeczno-historyczny definicji prawa administracyjnego. Prawo administracyjne w demokratycznym państwie prawnym. Problem kodyfikacji prawa administracyjnego.
Zasady prawa administracyjnego
Zasady prawa administracyjnego na tle ogólnych zasad prawa konstytucyjnego. Rodzaje zasad. Zasady postępowania administracyjnego. Zasady prawa administracyjnego na tle prawa europejskiego.
Stosunek administracyjno-prawny a sytuacja administracyjna
Pojęcie stosunku administracyjno-prawnego. Elementy stosunku administracyjno-prawnego (podmiot, przedmiot, treść). Debata nad jednością praw i obowiązków w prawie administracyjnym. Próby odmiennego ujęcia relacji administracyjno-prawnych. Konstrukcja sytuacji administracyjno-prawnej. Pojęcie kompetencji i właściwości.
Źródła prawa administracyjnego
Źródła prawa administracyjnego. Pojęcie źródeł prawa administracyjnego. Źródła prawa administracyjnego na tle źródeł prawa europejskiego. Dychotomia: prawo wewnętrzne ? prawo zewnętrzne i jej konsekwencje dla działania administracji publicznej. Rodzaje źródeł prawa administracyjnego (Konstytucja, umowy międzynarodowe, ustawy, rozporządzenia, akty prawa miejscowego, zarządzenia i inne akty prawa wewnętrznego). Soft law w prawie administracyjnym. Promulgacja.
Prawne formy działania administracji publicznej
Pojęcie klasyfikacji prawnych form działania administracji publicznej. Kryterium władztwa i skutku prawnego. Zewnętrzne formy działania administracji publicznej (akt normatywny, akt administracyjny, przyrzeczenie administracyjne, umowa, porozumienie administracyjne,działania materialne). Wewnętrzne formy działania administracji. Bezczynność i milczenie władzy.
Powiązania w sferze zewnętrznej i wewnętrznej.
Powiązania w sferze zewnętrznej (kierownictwo, nadzór, kontrola, koordynacja). Kooperacja w prawie europejskim i krajowym. Pojęcie sfery zewnętrznej (zwierzchnictwo osobowe, pojęcie polecenia służbowego, koordynacja i kooperacja w sferze zewnętrznej). Kontrola wewnętrzna i audyt wewnętrzny.
Pojęcie części szczegółowej w prawie administracyjnym. Systematyka części szczegółowej.
Działy administracji rządowej a część szczegółowa w prawie administracyjnym.
Pojęcie działu administracji rządowej na tle innych reform administracji publicznej. Rodzaje działów. Konsekwencje istnienia działu dla elastyczności istnienia działu.
Europeizacja administracji i prawa administracyjnego
Europeizacja a modernizacja. Europeizacja struktur i funkcjonowanie administracji centralnej i terenowej. Autonomia samorządu w warunkach europeizacji, administracja
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Szczegółowe efekty uczenia
Student:
PR_W02: ma rozszerzoną wiedzę na temat pochodzenia i charakteru norm prawa administracyjnego, w aspekcie historycznym i współczesnym
PR_U02: posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa administracyjnego do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych
PR_U07: potrafi projektować i tworzyć różne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w różnych dziedzinach prawa administracyjnego, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
PR_U08: potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa administracyjnego, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
PR_U09: posiada umiejętności projektowania i tworzenia wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym stosowanym w różnych dziedzinach prawa administracyjnego, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
PR_K01: rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa administracyjnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sadowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich)
PR_K02: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodów prawniczych
PR_K03: potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
Opis ECTS:
Udział w seminarium: 32h
Lektura zadanej literatury: 68 h
Przygotowania do zaliczenia seminarium: 100 h
Suma godzin: 200
Liczba ECTS: 200 h/25 = 8 ECTS
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: studium przypadku, referat, SWOT, referat, pokaz, prace pisemne, prezentacje, przeglądy literatury, nieformalne rozmowy, obserwacja zachowań, seminaryjna, wykład konwersatoryjny
Sposoby weryfikacji: przygotowanie pisemnego opracowania na temat zagadnień seminaryjnych, wygłoszenie referatu, przedstawienie tekstu pracy magisterskiej do obrony: zaliczenie I semestru: plan pracy i jej I rozdział, zaliczenie II semestru: kompletna praca.
Studenci zobowiązani są do regularnego udziału w seminariach.
Referaty przedstawiane są na forum grupy seminaryjnej i poddawane dyskusji. W wyjątkowych okolicznościach dopuszczalne jest przedstawienie prezentacji w formie pisemnej (ok. 10 stron tekstu).
Warunkiem sukcesu - opracowania tekstu, który spełnia wymogi pracy magisterskiej - jest pełne zaangażowanie studenta w prace seminaryjne i terminowość realizowania kolejnych zadań naukowych.
Oceny:
5 - ambitne, przeprowadzone z powodzeniem założenie badawcze, własna aktywność badawcza, zaangażowany udział w seminarium, pogłębiona, rzetelna analiza orzecznicza w tekście,
4 - poprawnie skonstruowane założenie badawcze, praca nad tekstem wymagająca dużego wsparcia, ograniczona własna inicjatywa badawcza, widoczna aktywność podczas seminarium, wyraźne wątki orzecznicze i analityczne w tekście
3 - brak inicjatywy własnej przy wyborze obszaru badań i konstrukcji założeń badawczych, tekst wymagający licznych ingerencji i korekt, ograniczone zaangażowanie w seminaria, niewielki związek analizy w tekście z orzecznictwem
2 - nieprzedstawienie tekstu pracy spełniającego minimalne wymogi dotyczące pracy magisterskiej (I semestr - plan pracy i I rozdział; II semestr - kompletne praca), brak widocznego zaangażowania w seminarium
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2022
I. Lipowicz (red.), Prawo administracyjne. Pytania i odpowiedzi, Warszawa 2024
M. Stahl i in. (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2024
J. Dobkowski i in., Prawo administracyjne, Olsztyn 2024
Literatura uzupełniająca:
R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Andrzej Wróbel (red.), System prawa administracyjnego Tom 1-12, Warszawa 2011-2020
M. Zubik (red.), Konstytucja III RP w tezach orzeczniczych Trybunału Konstytucyjnego i wybranych sądów, Warszawa 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: