Seminarium magisterskie IV rok WP-PRZ-SEM-BO-IV
Celem seminarium magisterskiego jest przygotowanie studentów do samodzielnego opracowania pracy magisterskiej zgodnie z wymogami metodologicznymi obowiązującymi w naukach prawnych. W trakcie zajęć studenci poznają zasady pisania prac naukowych, w tym reguły doboru tematu, konstruowania struktury pracy, opracowywania bibliografii, poprawnego cytowania źródeł oraz formułowania wniosków badawczych.
W toku seminarium studenci wykonują ćwiczeniowe prace zaliczeniowe dotyczące poszczególnych elementów procesu pisania pracy magisterskiej, takich jak: przygotowanie planu pracy, opracowanie wstępu i rozdziału teoretycznego, analiza orzecznictwa lub aktów normatywnych, a także opracowanie wybranych fragmentów tekstu pracy.
Zajęcia obejmują również wstępną analizę wybranego obszaru badawczego, określenie problemu i celu pracy magisterskiej oraz omówienie zasad redakcyjnych i formalnych obowiązujących przy jej składaniu. Efektem końcowym seminarium jest przygotowanie przez studenta skróconej, ćwiczeniowej wersji pracy magisterskiej lub wstępnych rozdziałów właściwej pracy, podlegających ocenie prowadzącego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (W):
1. Zna zasady i etapy przygotowania pracy magisterskiej z zakresu postępowania karnego, w tym strukturę pracy naukowej oraz wymogi formalne i redakcyjne.
2. Posiada pogłębioną wiedzę o metodach prowadzenia badań naukowych w dziedzinie prawa karnego procesowego.
3. Rozumie znaczenie poprawności metodologicznej, etyki badań naukowych i rzetelności w opracowywaniu materiału źródłowego (aktów prawnych, orzecznictwa, literatury).
Umiejętności (U):
4. Potrafi samodzielnie formułować temat i cel pracy magisterskiej oraz opracować jej plan i strukturę logiczną.
5. Potrafi wyszukiwać, analizować i selekcjonować źródła prawa, orzecznictwo i literaturę naukową z zakresu postępowania karnego.
6. Potrafi opracować i zredagować tekst naukowy – w tym wstęp, część analityczną i wnioski – zgodnie z zasadami metodologicznymi nauk prawnych.
7. Potrafi prezentować wyniki własnych badań oraz formułować wnioski w sposób logiczny, precyzyjny i zgodny z zasadami języka prawniczego.
Kompetencje społeczne (K):
8. Jest przygotowany do samodzielnego podejmowania badań w zakresie prawa karnego procesowego oraz do dalszego rozwoju naukowego.
9. Wykazuje odpowiedzialność za rzetelność i oryginalność własnej pracy naukowej, przestrzegając zasad etyki akademickiej.
10. Potrafi przyjmować konstruktywną krytykę i uwzględniać uwagi promotora w procesie redagowania pracy magisterskiej.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
Ocena końcowa z seminarium magisterskiego jest wystawiana na podstawie poziomu osiągnięcia efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. W szczególności oceniane są:
stopień przygotowania do zajęć i aktywność w dyskusjach,
jakość opracowanych fragmentów pracy magisterskiej (plan, rozdziały, analiza źródeł, bibliografia),
terminowość i samodzielność w realizacji powierzonych zadań,
umiejętność formułowania logicznych i poprawnych językowo wniosków,
dbałość o stronę formalną i metodologiczną pracy.
Sposób oceniania:
Na ocenę niedostateczną (2.0) – student nie realizuje zadań seminarium, nie przygotowuje wymaganych fragmentów pracy lub wykazuje brak znajomości zasad metodologii pracy naukowej.
Na ocenę dostateczną (3.0) – student w ograniczonym zakresie opanował zasady pisania pracy magisterskiej, wykazuje braki merytoryczne i metodologiczne, ale podejmuje próby ich samodzielnego uzupełnienia.
Na ocenę dobrą (4.0) – student poprawnie stosuje zasady metodologii pracy naukowej, przygotowuje plan i fragmenty pracy zgodne z wymaganiami formalnymi, wykazuje zrozumienie tematu i umiejętność samodzielnej analizy źródeł.
Na ocenę bardzo dobrą (5.0) – student w pełni opanował zasady przygotowania pracy magisterskiej, wykazuje dużą samodzielność, umiejętność krytycznej analizy źródeł, poprawność metodologiczną i wysoki poziom merytoryczny opracowania.
Literatura
Ustalana indywidualnie z seminarzystami
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: