Prawo administracyjne WP-PRZ-PRA
Wykład składa się z jest ośmiu bloków tematycznych. Pierwsze pięć dotyczy części ogólnej prawa administracyjnego. W ramach pierwszego podejmowane są rozważania wokół definicji administracji publicznej i prawa administracyjnego, w tym pojęcie administracji publicznej; jej cechy, podziałów oraz definicji prawa administracyjnego. W ramach kolejnego bloku omawiane są zasady prawa administracyjnego oraz ich znaczenie dla interpretacji norm prawa, jak i zrozumienia samego prawa administracyjnego. Kolejna grupa tematów prezentowana na wykładzie dotyczy źródeł prawa administracyjnego. W jej ramach na wykładzie omawiane jest samo pojęcie źródeł prawa administracyjnego, podział tych źródeł oraz poszczególne źródła z perspektywy prawa administracyjnego. Kolejna grupa zagadnień dotyczy pojęć teoretycznych z zakresu prawa administracyjnego. W tym zakresie prezentowane są pojęcia interesu, podział interesów w prawie administracyjnym, pojęcie publicznych praw podmiotowych, pojęcie władztwa administracyjnego, pojęcie stosunku administracyjnoprawnego, rodzaje stosunków administracyjnoprawnych, pojęcie kontroli i nadzoru, znaczenie pojęć teoretycznych dla praktyki prawa administracyjnego. W ramach tego modułu student poznaje nie tylko charakterystykę tych pojęć, ale również w jakim zakresie należą one do warsztatu prawnika i mogą być przez niego wykorzystywane. Następna grupa zagadnień podejmowana na wykładzie dotyczy podmiotów administrujących. W jej ramach jest omawiane pojęcie podmiotów administrujących oraz prezentowane następujące podmioty takie jak organy administracyjne, ich podziały, zakłady administracyjne, rodzaje i charakter prawny, a także wykonywanie zadań publicznych przez podmioty spoza administracji, zasady współdziałania administracji publicznej z organizacjami pożytku publicznego oraz prywatyzacja zadań publicznych. Następna grupa zagadnień dotyczy prawnych form działania administracji. W tym zakresie w ramach wykładu są omawiane następujące zagadnienia pojęcie prawnych form działania administracji, akt normatywny, czynności bezpośrednio zobowiązujące, akt administracyjny i podziały tych aktów, porozumienie administracyjne, czynności cywilnoprawne, ugoda administracyjna, przyrzeczenie administracyjne, czynności faktyczne, na zakończenie analizowane są problemy z katalogiem prawnych form działania administracji i jego ewentualna rozbudową. Druga część wykładu dotyczy kwestii ustrojowych. W jej ramach omawiany jest ustrój administracji publicznej na poziomie centralnym i terenowym, w tym pojęcie administracji centralnej i naczelnej, zasady funkcjonowania i organizację RM, pojęcie działu administracji, zasady tworzenia Rady Ministrów w oparciu o ustawę o działach administracji publicznej, kreowania kompetencji ministrów, pozycja ustrojowa i kompetencje Prezesa RM, urzędy centralne i zasady ich funkcjonowania, inne podmioty administrujące na poziomie centralnym. W ramach wykładu prezentowane są również zagadnienia ustroju administracji rządowej w terenie, w tym pojęcie organu o właściwości ogólnej i administracji zespolonej, rodzaje zespolenia, status prawny wojewody, kompetencje wojewody, aparat wykonawczy wojewody oraz pojęcie administracji specjalnej organy województwa, sposób kreowania i zakres kompetencji oraz nadzór nad funkcjonowaniem samorządu terytorialnego). Ostatni rozbudowany moduł prezentowany na wykładzie dotyczy funkcjonowania samorządu terytorialnego. W jego ramach omawiane jest pojęcie samorządu terytorialnego, pojęcie podziału terytorialnego kraju, ustrój gminy, w tym pojęcie gminy, zadania własne i zlecone, organy, sposób kreowania i zakres kompetencji. W dalszej kolejności prezentowany jest ustrój powiatu, w tym pojęcie powiatu, podział i charakter zadań, organy, sposób kreowania i zakres kompetencji, status prawny starosty, zespolenie na poziomie powiatu. Na zakończenie wykładu omawiany jest ustrój województwa samorządowego, w tym zadania, ich podział i charakter oraz organy województwa.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PR_W02, student ma rozszerzoną wiedzę na temat pochodzenia i charakteru norm prawa administracyjnego w aspekcie historycznym
PR_W04 student zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawa administracyjnego, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu do prawa administracyjnego
PR_W05 student zna i rozumie system oraz sposób działania organów władzy publicznej w Polsce oraz umie określać ich kompetencje jak również wzajemne relacje między nimi,
PR_W06 student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego identyfikowania zależności pomiędzy nimi
PR_W07 student ma pogłębioną wiedzę na temat metod i narzędzi, służących tworzeniu norm prawa administracyjnego
PR_W08 ma rozszerzoną wiedzę na temat stanowienia oraz stosowania norm prawa administracyjnego
PR_W09 ma pogłębioną wiedzę na temat procesu zmian norm prawa administracyjnego, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym i współczesnym
Punkty ECTS: 3 (90 h)
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 40 h
Samodzielna analiza aktów prawnych i zalecanej literatury: 20 h
Przygotowanie do egzaminu: 30 h
Kryteria oceniania
Student jest oceniany w zakresie stopnia realizacji efektów kształcenia. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń.
Zasady oceniania:
PR_W02, student ma rozszerzoną wiedzę na temat pochodzenia i charakteru norm prawa administracyjnego w aspekcie historycznym i współczesnym
Na ocenę 2: student nie posiada wiedzy na temat pochodzenia i charakteru norm prawa administracyjnego w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
Na ocenę 3, 3,5: student posiada jedynie podstawową wiedzę na temat pochodzenia i charakteru norm prawa administracyjnego w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
Na ocenę 4, 4,5: student posiada wiedzę na poziomie dobrym na temat pochodzenia i charakteru norm prawa administracyjnego w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów. Potrafi dobrze je zaprezentować i wyciągać wnioski.
Na ocenę 5: student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym na temat pochodzenia i charakteru norm prawa administracyjnego w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów. Potrafi dobrze je zaprezentować i wyciągać wnioski.
PR_W04 student zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawa administracyjnego, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu prawa administracyjnego.
Na ocenę 2: student nie zna i nie rozumie struktury, sposobu powstawania oraz działania instytucji prawa administracyjnego, jak również nie zna i nie rozumie relacji między tymi instytucjami w odniesieniu do prawa administracyjnego.
Na ocenę 3, 3,5: student zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawa administracyjnego, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu do prawa administracyjnego na poziomie podstawowym.
Na ocenę 4, 4,5: student zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawa administracyjnego, jak również relacje między tymi instytucjami w odniesieniu do prawa administracyjnego na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia i wyciągać samodzielne wnioski.
Na ocenę 5: student posiada wiedzę na poziomie bardzo dobrym na temat pochodzenia i charakteru norm prawa administracyjnego w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do prawa administracyjnego.Potrafi dobrze je zaprezentować i wyciągać wnioski.
PR_W05 student zna i rozumie system oraz sposób działania organów władzy publicznej w Polsce oraz umie określać ich kompetencje jak również wzajemne relacje między nimi.
Na ocenę 2: student nie zna i nie rozumie systemu oraz sposobów działania organów władzy publicznej w Polsce oraz nie umie określać ich kompetencji jak również wzajemnych relacji między nimi.
Na ocenę 3, 3,5: student zna i rozumie system oraz sposoby działania organów władzy publicznej w Polsce oraz umie określać ich kompetencje jak również wzajemne relacje między nimi na poziomie podstawowym.
Na ocenę 4, 4,5: student zna i rozumie system oraz sposoby działania organów władzy publicznej w Polsce oraz umie określać ich kompetencje jak również wzajemne relacje między nimi na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego i wyciągać samodzielne wnioski.
Na ocenę 5: student zna i rozumie system oraz sposoby działania organów władzy publicznej w Polsce oraz umie określać ich kompetencje jak również wzajemne relacje między nimi na poziomie bardzo dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego i wyciągać samodzielne wnioski.
PR_W06 student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego i identyfikowania zależności pomiędzy nimi.
Na ocenę 2: student nie ma wiedzy na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego i identyfikowania zależności pomiędzy nimi.
Na ocenę 3, 3,5: student ma wiedzę na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego i identyfikowania zależności pomiędzy nimi na poziomie podstawowym.
Na ocenę 4, 4,5: student ma wiedzę na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego i identyfikowania zależności pomiędzy nimi na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego i wyciągać samodzielne wnioski.
Na ocenę 5: student ma wiedzę na temat klasyfikowania systemów i stosunków prawnych w obrębie prawa administracyjnego i identyfikowania zależności pomiędzy nimi na poziomie bardzo dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego i wyciągać samodzielne wnioski.
PR_W07 student ma pogłębioną wiedzę na temat metod i narzędzi, służących tworzeniu norm prawa administracyjnego.
Na ocenę 2: student nie ma wiedzy na temat metod i narzędzi, służących tworzeniu norm prawa administracyjnego.
Na ocenę 3, 3,5: student ma wiedzę na temat metod i narzędzi, służących tworzeniu norm prawa administracyjnego na poziomie podstawowym.
Na ocenę 4, 4,5: student ma wiedze na temat metod i narzędzi, służących tworzeniu norm prawa administracyjnego na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego i wyciągać samodzielne wnioski.
Na ocenę 5: student ma wiedzę na temat metod i narzędzi, służących tworzeniu norm prawa administracyjnego na poziomie bardzo dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego i wyciągać samodzielne wnioski.
PR_W08 ma rozszerzoną wiedzę na temat stanowienia oraz stosowania norm prawa administracyjnego
Na ocenę 2: student nie ma wiedzy na temat stanowienia oraz stosowania norm prawa administracyjnego.
Na ocenę 3, 3,5: student ma wiedzę na temat stanowienia oraz stosowania norm prawa administracyjnego na poziomie podstawowym.
Na ocenę 4, 4,5: student ma rozszerzoną wiedzę na temat stanowienia oraz stosowania norm prawa administracyjnego na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego i wyciągać samodzielne wnioski.
Na ocenę 5: student ma rozszerzoną wiedzę na temat stanowienia oraz stosowania norm prawa administracyjnego na poziomie bardzo dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego i wyciągać samodzielne wnioski.
PR_W09 ma pogłębioną wiedzę na temat procesu zmian norm prawa administracyjnego, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących.
Na ocenę 2: student nie ma wiedzy na temat procesu zmian norm prawa administracyjnego, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym i współczesnym.
Na ocenę 3, 3,5: student ma wiedzę na temat procesu zmian norm prawa administracyjnego, instytucji oraz stosunków prawnych, w tym reguł nim rządzących poziomie podstawowym.
Na ocenę 4, 4,5: student ma rozszerzoną wiedzę na temat procesu zmian norm prawa administracyjnego, instytucji oraz stosunków prawnych na poziomie dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego i wyciągać samodzielne wnioski.
Na ocenę 5: student ma rozszerzoną wiedzę na temat procesu zmian norm prawa administracyjnego, instytucji oraz stosunków prawnych na poziomie bardzo dobrym. Potrafi dobrze je zaprezentować omawiając konkretne zagadnienia z zakresu prawa administracyjnego i wyciągać samodzielne wnioski.
Literatura
Literatura dodatkowa: 1.Z. Niewiadomski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2013; 2. J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2018.
Literatura dodatkowa: 1. Prawo administracyjne : pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, red. Małgorzata Stahl ; Zofia Duniewska, Barbara Jaworska-Dębska, Ryszarda Michalska-Badziak, Ewa Olejniczak-Szałowska, Warszawa 2019; 2. Prawo administracyjne, red. Jacek Jagielski, Marek Wierzbowski Warszawa, 2019, 3. Jan Zimmermann, Aksjomaty prawa administracyjnego, Warszawa 2013.
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: