Podstawy ekonomii WP-PR-Pe
Poziom przedmiotu: Podstawowy.
Cele przedmiotu:
Udział w zajęciach z ekonomii ma na celu ułatwienie studentom opanowania materiału z zakresu mikro- i makroekonomii, sprawnego posługiwania się definicjami, rozumienia procesów zachodzących w gospodarce, znajomości podstaw myślenia ekonomicznego.
Ponadto studenci mają za zadanie nauczyć się zasad implikacji teorii ekonomii na grunt praktyczny, umiejętności przewidywania prawidłowości ekonomicznych na przykładach zjawisk wziętych z rzeczywistości ekonomicznej, analizowania i prognozowania ogólnych zjawisk ekonomicznych.
Wymagania wstępne: Brak.
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza:
PR_W02 Student zna i rozumie źródła i charakter podstaw ekonomii, w aspekcie historycznym i współczesnym.
Umiejętności:
PR_U02 Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu podstaw ekonomii do opisu, analizy i rozwiązywania spraw prawnych
PR_U07 Student potrafi projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym stosowanym w ekonomii w ujęciu porównawczym.
PR_U08 Student potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa w zakresie ekonomii, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi.
PR_U09 Student potrafi projektować i tworzyć wystąpienia w języku polskimi obcym w zakresie podstaw ekonomii w aspekcie porównawczym.
Kompetencje:
PR_K01 Student potrafi uzupełniać i doskonalić swoją wiedzę z zakresu ekonomii oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
PR_K02 Student potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy wynikające z ekonomii.
PR_K04 Student potrafi określać priorytety w ekonomii - samodzielnie lub w grupie.
Opis ECTS Aktywność studenta Nakład pracy studenta
Udział w zajęciach 30
Przygotowanie do zajęć 15
Konsultacje 15
Przygotowanie do zaliczenia zajęć 40
Suma godzin 100
Liczba ECTS 4
Kryteria oceniania
Metoda dydaktyczna:
W semestrze letnim 2023/2024 zajęcia prowadzone są stacjonarnie.
Kryteria oceniania:
EK z zakresu wiedzy są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe, egzamin pisemny, dwa pytania otwarte.
EK z zakresu umiejętności są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe, egzamin pisemny, dwa pytania otwarte.
EK z zakresu kompetencji społecznych są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe, egzamin pisemny, dwa pytania otwarte.
Wiedza:
PR_W02 Student zna i rozumie podstawy ekonomii, w aspekcie historycznym i współczesnym.
ndst Student nie zna i nie rozumie podstaw ekonomii, w aspekcie historycznym i współczesnym.
dst Student w sposób podstawowy zna i rozumie źródła i charakter podstaw ekonomii, w aspekcie historycznym i współczesnym
db Student dobrze zna i rozumie źródła i charakter podstaw ekonomii, w aspekcie historycznym i współczesnym
bdb Student w pełnym zakresie zna i rozumie źródła i charakter podstaw ekonomii, w aspekcie historycznym i współczesnym
Umiejętności:
PR_U02 Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu podstaw ekonomii
ndst Student nie potrafi wykorzystywać wiedzy teoretycznej z zakresu podstaw ekonomii do opisu i analizy konkretnych sytuacji prawno-ekonomicznych
dst Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu podstaw ekonomii do opisu i analizy konkretnych sytuacji prawno-ekonomicznych
db Student potrafi w stopniu zadowalającym wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu podstaw ekonomii do opisu, analizy konkretnych sytuacji prawno-ekonomicznych
bdb Student potrafi swobodnie wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu podstaw ekonomii do opisu i analizy konkretnych sytuacji prawno-ekonomicznych
PR_U07 Student potrafi projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym stosowanym w ekonomii w ujęciu porównawczym.
ndst Student nie potrafi projektować i tworzyć prac pisemnych w języku polskim i obcym stosowanych w ekonomii w ujęciu porównawczym.
dst Student potrafi w stopniu podstawowym projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym stosowanym w ekonomii w ujęciu porównawczym.
db Student potrafi w sposób zadowalający projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym stosowanym w ekonomii w ujęciu porównawczym.
bdb Student potrafi w pełnym zakresie projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym stosowanym w ekonomii w ujęciu porównawczym.
PR_U08 Student potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa w zakresie podstaw ekonomii, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi.
ndst Student nie potrafi sporządzić podstawowego projektu aktu normatywnego i aktu stosowania prawa w zakresie podstaw ekonomii, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
dst Student potrafi w stopniu podstawowym sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa w zakresie podstaw ekonomii, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
db Student potrafi w sposób zadowalający sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa w zakresie podstaw ekonomii, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
bdb Student potrafi bardzo dobrze sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa w zakresie podstaw ekonomii, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi.
PR_U09 Student potrafi projektować i tworzyć wystąpienia w języku polskimi obcym w zakresie ekonomii w aspekcie porównawczym.
ndst Student nie potrafi projektować i tworzyć wystąpień w języku polskim i obcym w zakresie ekonomii w aspekcie porównawczym.
dst Student potrafi w stopniu podstawowym projektować i tworzyć wystąpienia w języku polskim i obcym w zakresie ekonomii w aspekcie porównawczym.
db Student potrafi dobrze projektować i tworzyć wystąpienia w języku polskim i obcym w zakresie ekonomii w ujęciu porównawczym.
bdb Student potrafi bardzo dobrze projektować i tworzyć wystąpienia w języku polskim i obcym w zakresie ekonomii w ujęciu porównawczym.
Kompetencje:
PR_K01 Student potrafi uzupełniać i doskonalić swoją wiedzy z zakresu ekonomii. Jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
ndst Student nie potrafi uzupełniać i doskonalić swojej wiedzy z zakresu ekonomii i nie jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
dst Student potrafi w stopniu podstawowym uzupełniać i doskonalić swoją wiedzę z zakresu ekonomii. Jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
db Student potrafi w sposób zadowalający uzupełniać i doskonalić swoją wiedzę z zakresu ekonomii. Jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
bdb Student potrafi bardzo dobrze uzupełniać i doskonalić swoją wiedzę z zakresu ekonomii. Jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).
PR_K02 Student potrafi prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy wynikające z podstaw ekonomii
ndst Student nie potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematów wynikających z podstaw ekonomii
dst Student potrafi w stopniu podstawowym identyfikować i rozstrzygać dylematy wynikające z podstaw ekonomii
db Student dobrze identyfikuje i rozstrzyga dylematy wynikające z podstaw ekonomii
bdb Student potrafi bardzo dobrze identyfikować i rozstrzygać dylematy wynikające z podstaw ekonomii
PR_K04 Student potrafi określać priorytety w ekonomii - samodzielnie lub w grupie.
ndst Student nie potrafi określać priorytetów w ekonomii - samodzielnie lub w grupie.
dst Student potrafi w sposób podstawowy określać priorytety w ekonomii - samodzielnie lub w grupie.
db Student potrafi określać priorytety w ekonomii - samodzielnie lub w grupie.
bdb Student potrafi bardzo dobrze określać priorytety w ekonomii - samodzielnie lub w grupie.
Zaliczenie przedmiotu:
Praca pisemna dwa pytania otwarte.
1 pytanie = 50%
0-50 ndst
51-60 dst
61-70 dst+
71-80 db
81-90 db+
91-100 bdb
Literatura
Literatura podstawowa:
1) Makroekonomia, N. Gregory Mankiw, Mark P.Taylor, Warszawa 2016 r.
2) System rynkowy, M. Nasiłowski, M. Garbicz, (red.), Warszawa 2016 r.
Literatura uzupełniająca:
1) Podstawy ekonomii, R. Milewski, E. Kwiatkowski, Warszawa 2021 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: