Prawo rodzinne WP-PR-PRo
Zasady prawa rodzinnego.
Sądownictwo rodzinne, kompetencje, funkcje, organy pomocnicze sądu rodzinnego
Zawarcie małżeństwa, ustalenie nieistnienia i unieważnienie małżeństwa. Prawa i obowiązki małżonków. Niemajątkowe prawa i obowiązki małżonków - problematyka art. 24 i 97 k.r.o. Stosunki majątkowe między małżonkami.
Prawo rozwodowe - materialne i procesowe.
Separacja.
Określenie pochodzenia dziecka.
Władza rodzicielska (powstanie władzy rodzicielskiej, treść, środki ingerencji sądu w zakres władzy rodzicielskiej, możliwości rozstrzygnięć o władzy rodzicielskiej w wyroku rozwodowym).
Przysposobienie.
Prawo alimentacyjne - ogólna charakterystyka,
kolejność obowiązku alimentacyjnego, przesłanki obowiązku alimentacyjnego po stronie uprawnionego i zobowiązanego, obowiązek alimentacyjny rodziców na rzecz dzieci i dzieci na rzecz rodziców, obowiązek alimentacyjny między rodzeństwem, obowiązek alimentacyjny między małżonkami (problematyka art. 27 k.r.o.), obowiązek alimentacyjny między rozwiedzionymi małżonkami (art. 60 k.r.o.), wzajemny obowiązek alimentacyjny między macochą lub ojczymem a pasierbami.
Prawo opiekuńcze.
Oczekiwane kompetencje studenta:
Student powinien poradzić sobie z rozwiązaniem każdego problemu z zakresu prawa rodzinnego w zderzeniu z konkretnym stanem faktycznym.
|
W cyklu 2024/25_Z:
Zasady prawa rodzinnego. Oczekiwane kompetencje studenta: Student powinien poradzić sobie z rozwiązaniem każdego problemu z zakresu prawa rodzinnego w zderzeniu z konkretnym stanem faktycznym. |
W cyklu 2025/26_Z:
Zasady prawa rodzinnego. Oczekiwane kompetencje studenta: Student powinien poradzić sobie z rozwiązaniem każdego problemu z zakresu prawa rodzinnego w zderzeniu z konkretnym stanem faktycznym. |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning (pełny kurs) | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2025/26_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24_Z: | W cyklu 2019/20_Z: | W cyklu 2021/22_Z: | W cyklu 2020/21_Z: | W cyklu 2022/23_Z: | W cyklu 2024/25_Z: | W cyklu 2025/26_Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
PR_W01: student zna i rozumie zasady prawa rodzinnego oraz wie jak je zastosować
PR_W02: student zna i rozumie systematykę aktów prawnych z zakresu prawa rodzinnego
PR_W04: student zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych z zakresu prawa rodzinnego, jak również relacje między tymi instytucjami
PR_W06: student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania stosunków rodzinnoprawnych, identyfikowania zależności pomiędzy nimi oraz zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat
PR_W07: student zna i rozumie metody i narzędzia, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm prawa rodzinnego
PR_W08: student zna i rozumie zasady stanowienia oraz stosowania norm prawa rodzinnego jako metod i narzędzi modelowania relacji między członkami rodziny
PR_W09: student zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych w zakresie prawa rodzinnego, w tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym i współczesnym
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 h
Suma godzin: 30 = 1 ECTS
Kryteria oceniania
Wiedza:
PR_W01: student zna i rozumie zasady prawa rodzinnego oraz wie jak je zastosować
(2) student nie posiada wiedzy w tym zakresie
(3) student posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych zasad prawa rodzinnego
(4) student zna wszystkie zasady prawa rodzinnego
(5) student zna wszystkie zasady prawa rodzinnego oraz wie jak je zastosować
PR_W02: student zna i rozumie systematykę aktów prawnych z zakresu prawa rodzinnego
(2) student nie posiada wiedzy w tym zakresie
(3) student zna najważniejsze akty prawne z zakresu prawa rodzinnego
(4) student zna wszystkie akty prawne z zakresu prawa rodzinnego oraz rozumie część zależności między nimi
(5) student zna wszystkie akty prawne z zakresu prawa rodzinnego oraz rozumie wszystkie zależności między nimi
PR_W04: student zna i rozumie strukturę, sposób powstawania oraz działania instytucji prawnych z zakresu prawa
rodzinnego, jak również relacje między tymi instytucjami
(2) student nie posiada wiedzy w tym zakresie
(3) student ma wiedzę o najważniejszych instytucjach prawa rodzinnego
(4) student ma wiedzę o wszystkich instytucjach prawa rodzinnego
(5) student ma pełną i wyróżniającą wiedzę o instytucjach prawa rodzinnego
PR_W06: student ma pogłębioną wiedzę na temat klasyfikowania stosunków rodzinnoprawnych, identyfikowania zależności
pomiędzy nimi oraz zna technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze służące zdobywaniu informacji na ich temat
(2) student nie posiada wiedzy w tym zakresie
(3) student ma niepełną wiedzę w tym zakresie
(4) student ma wiedzę o klasyfikowaniu stosunków rodzinnoprawnych
(5) student ma kompletną i wyróżniającą wiedzę o klasyfikowaniu stosunków rodzinnoprawnych oraz wie jak identyfikować
zależności między nimi i zna technologie informacyjne oraz systemy wyszukiwawcze w tym zakresie
PR_W07: student zna i rozumie metody i narzędzia, w tym technologie informacyjne, służące tworzeniu norm prawa
rodzinnego
(2) student nie posiada wiedzy w tym zakresie
(3) student zna niektóre metody i narzędzia w tym zakresie
(4) student zna większość najważniejszych metod i narzędzi w tym zakresie
(5) student ma wyróżniającą wiedzę o wszystkich metodach i narzędziach w tym zakresie
PR_W08: student zna i rozumie zasady stanowienia oraz stosowania norm prawa rodzinnego jako metod i narzędzi
modelowania relacji między członkami rodziny
(2) student nie posiada wiedzy w tym zakresie
(3) student zna niektóre zasady w tym zakresie
(4) student zna zna większość najważniejszych zasad w tym zakresie w tym zakresie
(5) student ma wyróżniającą wiedzę o wszystkich zasadach w tym zakresie
PR_W09: student zna i rozumie proces zmian norm, instytucji oraz stosunków prawnych w zakresie prawa rodzinnego, w
tym reguł nim rządzących, w aspekcie historycznym i współczesnym
(2) student nie posiada wiedzy w tym zakresie
(3) student zna niektóre procesy w tym zakresie
(4) student zna większość najważniejszych procesów w tym zakresie
(5) student ma wyróżniającą wiedzę o wszystkich procesach w tym zakresie
Literatura
Literatura podstawowa: (T. Smyczyński, Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2018)
Literatura uzupełniająca: (1. J. Ignatowicz, M. Nazar, Prawo rodzinne, Warszawa 2016.; 2. T. Smyczyński, Prawo rodzinne. Analiza i wykładnia, Warszawa 2001; 3. W. Stojanowska, Rozwód a dobro dziecka, Warszawa 1979; 4. W. Stojanowska, Ochrona dziecka przed negatywnymi skutkami konfliktu miedzy jego rodzicami, Warszawa 1997; 5. W. Stojanowska, Władza rodzicielska pozamałżeńskiego i rozwiedzionego ojca, Warszawa
2000; 6. W. Stojanowska, w: System Prawa Prywatnego - Prawo rodzinne i opiekuńcze, red. T. Smyczyński, Warszawa 2004; 7. W. Stojanowska, M. Kosek, Nowelizacja prawa rodzinnego na podstawie ustaw z 6 listopada 2008 i 10 czerwca 2010. Analiza. Wykładnia. Komentarz., Warszawa 2011)
|
W cyklu 2024/25_Z:
Literatura podstawowa: (T. Smyczyński, Prawo rodzinne i opiekuńcze, Warszawa 2018) |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: