Prawo karne I semestr WP-PR-PKr-Isem-ćw
Zakres tematyczny zajęć:
1. Wprowadzenie
2. Funkcje prawa karnego. Struktura przestępstwa
3. Struktura przestępstwa, norma sankcjonująca i sankcjonowana
4. Typologia przestępstw
5. Typologia przestępstw, schemat rozwiązywania kazusów
6. Prawo karne intertemporalne, prawo karne międzynarodowe
7. Omówienie typów szczególnych
8. Obiektywne przypisanie skutku przy działaniu
9. Obiektywne przypisanie skutku przy zaniechaniu
10. Strona podmiotowa - umyślność, nieumyślność oraz błędy
11. Strona podmiotowa - umyślność kazusy
12. Strona podmiotowa - nieumyślność kazusy
13. Formy stadialne, usiłowanie, przygotowanie, czynny żal
14. Formy stadialne - kazusy
15. Zbieg przepisów
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności:
PR_U01: posługiwanie się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych (uchylonych) tekstów Kodeksu karnego, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych
PR_U02: wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego materialnego do opisu, analizy i rozwiazywania konkretnych spraw prawnych
PR_U03: analizowanie roli norm prawnych prawa karnego materialnego w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk społecznych
PR_U04: prognozowanie i modelowanie złożonych procesów społecznych, wykorzystując w tym celu właściwe metody tworzenia, interpretacji i stosowania norm prawnych z zakresu prawa karnego materialnego oraz nowoczesne technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze
PR_U05: wiązanie zdobytej wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego materialnego z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną współczesnych oraz historycznych zjawisk gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących w Polsce i na świecie
PR_U07: projektowanie i tworzenie rożnych prac pisemnych w języku polskim, stosowanym w prawie karnym materialnym, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
PR_U09: projektowanie i tworzenie wystąpień ustnych w języku polskim, stosowanym w prawie karnym materialnym, w zakresie, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
Kompetencje:
PR_K01: Student rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących przypisania odpowiedzialności za typ czynu zabronionego opisanego w Kodeksie karnym, ma świadomość zmienności uwarunkowań będących podstawą ich kształtowania oraz funkcjonowania w praktyce
PR_K02: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz potrafi przypisać określone typy czynów zabronionych, w tym zaszeregować znamiona, do konkretnych stanów faktycznych
PR_K03: Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne i polityczne
PR_K04: określanie priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie
Opis ECTS
Udział w ćwiczeniach (MS Teams), aktywność na platformie e-learningowej (Platforma Moodle): 30 godz.
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 25 godz.
Przygotowanie do kolokwiów : 2x20 godz. = 40 godz.
Konsultacje: 5 godz.
Suma godzin: 100 godz.
Liczba ECTS: 100 godz./25 = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Umiejętności:
PR_U01 posługiwanie się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych (uchylonych) tekstów Kodeksu karnego, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych
(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.
(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie.
(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i dogmatycznych.
(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.
PR_U02 wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego materialnego do opisu, analizy i rozwiazywania konkretnych spraw prawnych
(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.
(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy przepisów obowiązujących w przedmiotowym zakresie.
(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i dogmatycznych.
(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.
PR_U03 analizowanie roli norm prawnych prawa karnego materialnego w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk społecznych
(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.
(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy i rozwiązania stanów prawnych.
(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i praktycznych.
(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.
PR_U04 prognozowanie i modelowanie złożonych procesów społecznych, wykorzystując w tym celu właściwe metody tworzenia, interpretacji i stosowania norm prawnych z zakresu prawa karnego materialnego oraz nowoczesne technologie informacyjne i systemy wyszukiwawcze
2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.
(3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę ćwiczeń.
(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę ćwiczeń.
(5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną prognozuje i modeluje złożone procesy społeczne.
PR_U05 wiązanie zdobytej wiedzy teoretycznej z zakresu prawa karnego materialnego z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną współczesnych oraz historycznych zjawisk gospodarczych, kulturowych i społecznych zachodzących w Polsce i na świecie
(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.
(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną do analizy i rozwiązania stanów prawnych.
(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i praktycznych.
(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretycznoprawną i dogmatyczną w przedmiotowym zakresie.
PR_U07 projektowanie i tworzenie rożnych prac pisemnych w języku polskim, stosowanym w prawie karnym materialnym, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.
(3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę ćwiczeń.
(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę ćwiczeń.
(5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną projektuje i tworzy wystąpienia ustne dotyczące różnych problemów prawa karnego, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
PR_U09 projektowanie i tworzenie wystąpień ustnych w języku polskim, stosowanym w prawie karnym materialnym, w zakresie, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.
(3) Umiejętności studenta obejmują podstawowe zagadnienia składające się na problematykę wykładu.
(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie odnoszą się do pełnego spectrum zagadnień składających się na problematykę wykładu.
(5) Student swobodnie, z pełną poprawnością merytoryczną projektuje i tworzy wystąpienia ustne dotyczące różnych problemów prawa karnego, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym.
Kompetencje:
PR_K01: Student rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących przypisania odpowiedzialności za typ czynu zabronionego opisanego w Kodeksie karnym, ma świadomość zmienności uwarunkowań będących podstawą ich kształtowania oraz funkcjonowania w praktyce.
(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.
(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.
(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.
(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, zauważa i rozumie wpływ uwarunkowań na zmieniające się przepisy, kształt instytucji i konstrukcji normatywnych, w tym dogmatycznych i teoretycznoprawnych, dotyczących przypisania odpowiedzialności za typ czynu zabronionego opisanego w Kodeksie karnym.
PR_K02: Student prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz potrafi przypisać określone typy czynów zabronionych, w tym zaszeregować znamiona, do konkretnych stanów faktycznych.
(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.
(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.
(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.
(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, z zauważalną swobodą identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z oceną zastosowania konkretnych narzędzi interpretacyjnych i poglądów doktryny oraz potrafi przypisać określone typy czynów zabronionych, w tym zaszeregować znamiona, do konkretnych stanów faktycznych.
PR_K03; Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne i polityczne.
(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.
(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.
(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.
(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się, wykazuje wszechstronność w zakresie realizowanych prac.
PR_K04 określanie priorytetów w konkretnym działaniu prawnym, podjętym samodzielnie lub w grupie
(2) Student nie posiada kompetencji w przedmiotowym zakresie.
(3) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu podstawowym.
(4) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu dobrym.
(5) Kompetencje studenta w przedmiotowym zakresie są wypracowane w stopniu wyróżniającym się.
Na ocenę niedostateczną (2):
EK1: nie umie formułować opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych ani też dokonywać ich prawnokarnej oceny.
EK2: nie potrafi posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego.
EK3: nie potrafi interpretować oraz krytycznie oceniać przepisów karnych.
EK4: nie potrafi pracować i współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).
EK5: nie rozumie potrzeby stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie.
Na ocenę dostateczną (3, 3,5):
EK1: ma zadowalająco rozwiniętą umiejętność formułowania opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywania ich prawnokarnej oceny.
EK2: potrafi prawidłowo posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego.
EK3: potrafi interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny na poziomie zadowalającym.
EK4: docenia pracę w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).
EK5: rozumie potrzebę uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego.
Na ocenę dobrą (4, 4,5):
EK1: ma dobrze rozwiniętą umiejętność formułowania opisu prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywania ich prawnokarnej oceny.
EK2: nie tylko potrafi prawidłowo posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla
sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego, ale też czyni to względnie swobodnie.
EK3: potrafi samodzielnie interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny.
EK4: potrafi pracować i w współdziałać w grupie wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).
EK5: dobrze rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie
Na ocenę bardzo dobrą (5):
EK1: nie tylko bardzo dobrze umie formułować opis prostych i średnio-skomplikowanych stanów faktycznych z punktu widzenia przepisów karnych oraz dokonywać ich prawnokarnej oceny, ale też w wypadku okoliczności, które mogą być różnie interpretowane, potrafi zidentyfikować możliwe konkurencyjne interpretacje oraz wskazać mocne i słabe strony każdej z nich.
EK2: potrafi biegle posługiwać się siatką terminologiczną "języka prawa karnego" w zakresie niezbędnym dla sprawnego i rzetelnego wykonywania w przyszłości zawodu prawniczego.
EK3: bardzo dobrze potrafi w sposób samodzielny interpretować oraz krytycznie oceniać przepisy karne, wykorzystując do tego celu orzecznictwo sądowe oraz dorobek doktryny.
EK4: potrafi aktywnie i kreatywnie zarządzać grupą wykonując zadania z zakresu prawa karnego (rozwiązywanie kazusów).
EK5: bardzo dobrze rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa karnego, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie.
Zaliczenie:
2 kolokwia ustne, w tym jedno w formie rozbudowanej odpowiedzi ustnej zawierającej rozwiązanie kazusu.
Dopuszczalne są dwie nieobecności na zajęciach w semestrze bez względu na to czy są usprawiedliwione czy też nie.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa: 1. W. Wróbel, A. Zoll, Polskie prawo karne. Część ogólna, Wydawnictwo Znak 2012; 2. J. Majewski, Kodeks karny. Komentarz do zmian 2015, Wolters Kluwer 2015.
Literatura uzupełniająca: 1. W. Wróbel, A. Zoll (red.), Kodeks karny. Część ogólna. Tom I. Komentarz do art. 1-52 (cz.1), Wolters Kluwer 2016; 2. W. Wróbel, A. Zoll (red.), Kodeks karny. Część ogólna. Tom I. Komentarz do art. 53-116 (cz. 2), Wolters Kluwer 2016; 3. W. Wróbel (red.), Nowelizacja prawa karnego 2015. Komentarz 2015, Kraków 2015.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: