Prawa osób z niepełnosprawnościami WP-PR-MON-Pozn
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AW1LSRbjLIUc1hBlKvorYmfv6msTdpN5Saag5aANOgFg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=43357202-ab77-4e64-b872-8f0c7d3808ea&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
- https://teams.microsoft.com/l/team/19%3azxwuSGvtnuzXSa3l4ERj9pxfjVtwvBCbUfIQtGCLCho1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4d87d79c-36b5-45cf-b593-3cb293c16e77&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 (w cyklu 2023/24_Z)
Przedmiot: Prawa osób z niepełnosprawnościami obejmują:
1. Uwarunkowania historyczne i normatywne kształtowania się prawa osób niepełnosprawnych
2. Proces ratyfikacji Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych przez UE i przez Polskę
3. Definicje i zasady Konwencji ONZ
4. Wdrażanie i monitorowanie Konwencji ONZ
5. Równość osób z niepełnosprawnościami wobec prawa
6. Dostępność we wszystkich sferach życia dla osób z niepełnosprawnościami – zagadnienia ogólne
7. Poszanowanie życia rodzinnego osób z niepełnosprawnościami
8. Prawo do edukacji osób z niepełnosprawnościami
9. Ochrona zdrowia osób z niepełnosprawnościami
10. Zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami
11. Zabezpieczenie społeczne osób z niepełnosprawnościami
12. Udział w życiu kulturalnym i sportowym osób z niepełnosprawnościami
13.Udział w życiu politycznym osób z niepełnosprawnościami
14.Dostęp do wymiaru sprawiedliwości osób z niepełnosprawnościami
W cyklu 2023/24_Z:
zob. Podstawowe informacje o przedmiocie |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
PR_W02
Student zna podstawowe źródła prawa regulujące prawa osób z niepełnosprawnościami i charakter norm tych regulacji.
Umiejętności
PR_U02
Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu praw osób niepełnosprawnych do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych
PR_U07
Student potrafi projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w sprawach z zakresu praw osób niepełnosprawnych, w tym przygotowywać pisma procesowe oraz dokonywać analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
PR_U08
Student potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczący praw osób niepełnosparwnych, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
PR_U09
Student potrafi projektować i tworzyć wystąpienia ustne w języku polskim i języku obcym stosowanym w prawie osób niepełnosprawnych w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
Kompetencje
PR_K01
Student ma kompetencje do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu praw osób niepełnosprawnych, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sadowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich)
PR_K02
Student ma umiejętność prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów prawniczych
PR_K03
Student ma umiejętność pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych,
z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
PR_W02
ocena niedostateczna (2)
Student nie zna i nie rozumie charakteru i znaczenia prawa osób niepełnosprawnych oraz jego relacji do innych nauk oraz sposobu definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa osób niepełnosprawnych
ocena dostateczna (3)
Student w podstawowym zakresie zna i rozumie charakter i znaczenie nauki prawa pracy oraz jego relację do innych nauk oraz sposobu definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa pracy
ocena dobra (4)
Student dobrze zna i rozumie charakter i znaczenie nauki prawa pracy oraz jego relację do innych nauk oraz sposobu definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa pracy
ocena bardzo dobra (5)
Student bardzo zna i rozumie charakter i znaczenie nauki prawa pracy oraz jego relację do innych nauk oraz sposobu definiowania pojęć i instytucji właściwych dla prawa pracy
PR_U02
ocena niedostateczna (2)
Student nie posiada umiejętności wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa osób niepełnosprawnych do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych.
ocena dostateczna (3)
Student posiada dostateczną umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa osób niepełnosprawnych do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych.
ocena dobra (4)
Student posiada dobrą umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa osób niepełnosprawnych do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych.
ocena bardzo dobra (5)
Student posiada wysoką umiejętność wykorzystywania wiedzy teoretycznej z zakresu prawa osób niepełnosprawnych do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych.
PR_U07
ocena niedostateczna (2)
Student nie potrafi projektować i tworzyć rożnych prac pisemnych w języku polskim i obcym, stosowanym w sprawach z zakresu praw osób niepełnosprawnych, w tym przygotowywać pisma procesowe oraz dokonywać analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
ocena dostateczna (3)
Student potrafi w stopniu dostatecznym projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w sprawach z zakresu praw osób niepełnosprawnych, w tym przygotowywać pisma procesowe oraz dokonywać analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
ocena dobra (4)
Student potrafi w stopniu dobrym projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w sprawach z zakresu praw osób niepełnosprawnych, w tym przygotowywać pisma procesowe oraz dokonywać analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
ocena bardzo dobra (5)
Student potrafi w stopniu bardzo dobrym projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w sprawach z zakresu praw osób niepełnosprawnych, w tym przygotowywać pisma procesowe oraz dokonywać analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
PR_U08
ocena niedostateczna (2)
Student nie potrafi sporządzić podstawowych projektów aktu normatywnego dotyczących prawa osób niepełnosprawnych
ocena dostateczna (3)
Student w podstawowym zakresie potrafi sporządzić podstawowe projekty aktów normatywnych dotyczących prawa osób niepełnosprawnych
ocena dobra (4)
Student dobrze radzi sobie ze sporządzaniem podstawowych projektów aktów normatywnych dotyczących prawa osób niepełnosprawnych
ocena bardzo dobra (5)
Student bardzo dobrze radzi sobie ze sporządzaniem podstawowych projektów aktów normatywnych dotyczących prawa osób niepełnosprawnych
PR_U09
ocena niedostateczna (2)
Student nie posiada umiejętności przygotowania wystąpień ustnych z zakresu prawa osób niepełnosprawnych aspekcie dogmatycznym, porównawczym i historycznym
ocena dostateczna (3)
Student posiada dostateczne umiejętności przygotowania wystąpień ustnych z zakresu prawa osób niepełnosprawnych aspekcie dogmatycznym, porównawczym i historycznym.
ocena dobra (4)
Student posiada dobre umiejętności przygotowania wystąpień ustnych z zakresu prawa osób niepełnosprawnych aspekcie dogmatycznym, porównawczym i historycznym.
cena bardzo dobra (5)
Student posiada wysokie umiejętności przygotowania wystąpień ustnych z zakresu prawa osób niepełnosprawnych aspekcie dogmatycznym, porównawczym i historycznym.
PR_K01
ocena niedostateczna (2)
Student nie rozumie potrzeby stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie.
ocena dostateczna (3)
Student w dostatecznym stopniu rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie.
ocena dobra (4)
Student dobrze rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie.
ocena bardzo dobra (5)
Student bardzo dobrze rozumie potrzebę stałego uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie.
PR_K02
ocena niedostateczna (2)
Student nieprawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodów prawniczych.
ocena dostateczna (3)
Student w dostateczny sposób identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodów prawniczych.
ocena dobra (4)
Student dobrze identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodów prawniczych.
ocena bardzo dobra (5)
Forma zaliczenia; prezentacja w Teams na przykładzie wybranego prawa osób z niepełnosprawnościami + obecność na zajęciach
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Błaszczak A. (red.), Najważniejsze wyzwania po ratyfikacji Konwencji ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2012
Frąckiewicz L., Koczur W., Zabezpieczenie społeczne osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2006
Kędziora K. (red.) Jeśli nie ubezwłasnowolnienie, to co? Prawne formy wsparcia osób z niepełnosprawnością intelektualną, PTPA Warszawa 2012
Sierpowska I., Kogut A., Status osoby niepełnosprawnej w polskim systemie prawa, Wrocław 2010
Artykuł 12 Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami a ubezwłasnowolnienie w Polsce, Studia Prawnicze 2/2013
Klyszcz L., Pułapka świadczeniowa a aktywność zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, Kraków 2011
Rybski R., Konstytucyjny status osób ubezwłasnowolnionych, Warszawa 2015
Paluszkiewicz M, Wolność pracy osób z niepełnosprawnościami jako wartość prawnie chroniona, Łódź 2019
W cyklu 2023/24_Z:
zob. Podstawowe informacje o przedmiocie |
Uwagi
W cyklu 2023/24_Z:
zob. Podstawowe informacje o przedmiocie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: