Prawo i strategie zrównoważonego rozwoju WP-PR-MON-PiSZR
Zakres przedmiotowy kursu obejmuje:
1. Wprowadzenie do przedmiotu. Koncepcje rozwoju, definicje zrównoważonego rozwoju (SD), rozwoju ludzkiego, itp.
2. Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 i Cele Zrównoważonego Rozwoju (SDG)
3. Instytucjonalny aspekt SD: Bank Światowy, OECD, ONZ – jako globalni kluczowi aktorzy w dziedzinie prawa i praktyki SD
4. Prawo do rozwoju a wolność od ubóstwa - regulacja pomocy rozwojowej w prawie organizacji międzynarodowych
5. „Handel i zrównoważony rozwój” (TSD) w umowach o wolnym handlu (FTA)
6. Ograniczenie ryzyka katastrof (DRR) a Agenda 2030
7. SDG 13 (Zmiany klimatyczne – regulacje prawne i działania w zakresie mitygacji i adaptacj)i
8. SDG 4 (Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju (ESD) oraz współpraca w zakresie szkolnictwa wyższego (HEI) na rzecz implementacji Agendy 2030)
9. SDG 3 (prawo do zdrowia)
10. SDG 5 (gender)
11. SDG 6 (prawo do wody)
12. SDG 7 (Prawo do energii)
13. SDG 16 (Prawa człowieka i SD)
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi interpretować cele, zasady, akty prawne, itp. z zakresu prawa międzynarodowego z uwzględnieniem aspektów zrównoważonego rozwoju
EK 1 Student zna pojęcia z zakresu zrównoważonego rozwoju
EK 2 Student zna podstawowe źródła prawa w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz posiada wiedzę w zakresie funkcjonowania głównych organizacji międzynarodowych
EK 3 Student potrafi omówić cele i praktykę działania w zakresie poszczególnych obszarów z zakresu SDG, w tym funkcjonowanie instytucji zajmujących się ZR
EK 4 Student potrafi zidentyfikować problemy globalne, omówić je, jak również wskazać stosowane rozwiązania i metody działań.
EK 5 Student potrafi zastosować podstawowe koncepcje i kierunki w zakresie zrównoważonego rozwoju do aktualnych wydarzeń lokalnych i międzynarodowych
ECTS: 4
liczba godzin wykładu 15
Praca nad literaturą: 45
Praca w grupach: 30
Przygotowanie do kolokwium: 30
120:30 Razem 4 pkt ECTS
Kryteria oceniania
Zaliczenie w oparciu o prace na zajęciach, prezentację oraz odpowiedź ustną z zakresu tematu prezentacji w odniesieniu do całości tematyki zrównoważonego rozwoju
- ocena 5 - zrealizowanie wszystkich efektów kształcenia, a zwłaszcza w zakresie EK 4 i EK 5
- ocena 4, 4.5 - swobodne posługiwanie się pojęciami, znajomość źródeł i organizacji oraz praktyki działań w zakresie ZR (realizacja EK 1, 2, 3)
- ocena 3, 3.5 - znajomość pojęć , źródeł i instytucji oraz praktyki w zakresie podstawowym
Zajęcia prowadzone będą stancjonarnie z możliwością (w zależności od rozwoju epidemii) kontaktu synchronicznego, w którym studenci oraz prowadzący zajęcia uczestniczą w nich w tym samym czasie, ale w różnych miejscach, przy pomocy aplikacji Microsoft Teams –aplikacji opartej na chmurze, zawierającej zestaw narzędzi do współpracy zespołowej, wchodzącej w skład systemu Office 365 firmy Microsoft, pobranej ze strony office365.uksw.edu.pl.
Literatura
Literatura (przykłady)
Literatura będzie podawana bezpośrednio z dostosowaniem do potrzeb tematycznych obranych przez studentów
Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego A/RES/70/1: Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 i raporty z implementacji
Rozdziały “Trade and Sustainable Development” z wybranych umów o wolnym handlu (np. z CETA)
Bartels L., The Trade and Development Policy of the European Union, The European Journal of International Law 2007, Vol. 18, No.
Carbone M., The European Union and International Development: The Politics of Foreign Aid, New York 2007
Pogge T.W., World Poverty and Human Rights, Cambridge, 2008
Sen A., Development as Freedom, Oxford, 1999
Sen A., Human Rights and Development, (in:) Development as a Human Right: Legal, Political, and Economic Dimensions, BA Adreassen, SP Marks (ed.), Cambridge 2007
UNDP, Commission on Legal Empowerment of the Poor, Making Law Work for Everyone, New York, 2008
K.Cichos, A. Salvia, SDG1 - No Poverty: Making the Dream a Reality, Emerald Publishing, UK, 2018
K. Cichos, Sustainability Commitments, Institutional level, In: Encyclopedia of Sustainability in Higher Education, Leal Filho W et. all., Springer International Publishing, 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: