Postępowanie w sprawach o wykroczenia WP-PR-MON-PSW
1. Model postępowania w sprawach o wykroczenia w aspekcie prawno
porównawczym. Zagadnienia wstępne.
2. Pojęcie „odpowiedzialność za wykroczenia” jako odpowiedzialność karna sensu largo. Status wykroczenia – wybrane aspekty materialnoprawne istotne z punktu widzenia analizy materialny warunków dopuszczalności postępowania w sprawach o wykroczenia.
3. Zasady postępowania w sprawach o wykroczenia. Warunki dopuszczalności postępowania w sprawach o wykroczenia. Uczestnicy postępowania w sprawach o wykroczenia.
4. Czynności procesowe w sprawach o wykroczenia – zagadnienia wybrane.
5. Postępowanie dowodowe w sprawach o wykroczenia i dopuszczalne środki
przymusu.
6. Czynności wyjaśniające w sprawach o wykroczenia – status i zakres.
7. Wniosek o ukaranie jako skarga zasadnicza. Kontrola formalna wniosku
o ukaranie. Kontrola merytoryczna.
8. Tryby konsensualne
9. Postępowanie sądowe przed sądem pierwszej instancji
10. Postępowanie odwoławcze i nadzwyczajne środki
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Umiejętności
PR_U01: Student potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych tekstów prawniczych z zakresu procesowego prawa wykroczeń, przede wszystkim źródeł prawa, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych.
PR_U02: Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu procesowego prawa wykroczeń do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych stanów prawnych.
PR_U03: Student potrafi analizować rolę norm prawnych procesowego prawa wykroczeń w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk społecznych.
Opis ECTS:
Udział w wykładzie (MS Teams), aktywność na platformie e-learningowej (Platforma Moodle): 15 godz. + 4 godz.
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 15 godz.
Przygotowanie do egzaminu: 15 godz.
Konsultacje: 1 godz.
Suma godzin: 50 godz.
Liczba ECTS: 50 godz./25 = 2 ECTS
Kryteria oceniania
W semestrze letnim roku akademickiego 2020/2021 zajęcia prowadzone są w formie kontaktu synchronicznego (z wykorzystaniem narzędzia MS Teams) ze wsparciem kontaktu asynchronicznego (z wykorzystaniem Platformy Moodle).
Studenci korzystają z zamieszczonego na Platformie Moodle Kalendarza zajęć. Kod do zajęć został rozesłany studentom przy pomocy USOSweb.
EK z zakresu wiedzy są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe, egzamin pisemny, egzamin ustny.
-------------------
EK z zakresu umiejętności są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe.
-------------------
EK z zakresu kompetencji społecznych są weryfikowane w sposób: ocenianie ciągłe.
Sposobem weryfikacji efektów kształcenia jest egzamin pisemny w formie testowej za pośrednictwem platrormy Moodle oraz egzamin ustny za pośrednictwem platformy MS Teams. Czas trwania egzaminu pisemnego wynosi 45 minut.
KRYTERIA OCENIANIA
Umiejętności
PR_U01: Student potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych tekstów prawniczych z zakresu procesowego prawa wykroczeń, przede wszystkim źródeł prawa, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych.
(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.
(3) Student potrafi w podstawowym zakresie posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych lub historycznych tekstów prawniczych z zakresu procesowego prawa wykroczeń, przede wszystkim źródeł prawa, także w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych.
(4) Student w stopniu dobrym posługuje się regułami logicznego rozumowania oraz interpretuje współczesne lub historyczne teksty prawnicze z zakresu procesowego prawa wykroczeń.
(5) Student swobodnie posługuje się regułami logicznego rozumowania oraz interpretuje współczesne lub historyczne teksty prawnicze z zakresu procesowego prawa wykroczeń.
PR_U02: Student posiada umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej z zakresu procesowego prawa wykroczeń do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych stanów prawnych.
(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.
(3) Umiejętności studenta pozwalają mu w stopniu podstawowym wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu procesowego prawa wykroczeń do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych stanów prawnych.
(4) Umiejętności studenta w przedmiotowym zakresie można ocenić jako obejmujące zasadnicze spectrum powiązań zagadnień teoretycznych i praktycznych.
(5) Student swobodnie wykorzystuje wiedzę teoretyczną w przedmiotowym zakresie.
PR_U03: Student potrafi analizować rolę norm prawnych procesowego prawa wykroczeń w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk społecznych.
(2) Student nie posiada umiejętności w przedmiotowym zakresie.
(3) Student potrafi analizować rolę norm prawnych procesowego prawa wykroczeń w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk społecznych w zakresie podstawowym.
(4) Student potrafi analizować rolę norm prawnych procesowego prawa wykroczeń w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk społecznych w stopniu dobrym.
(5) Student swobodnie dokonuje analizy ról norm prawnych procesowego prawa wykroczeń w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk społecznych.
---------------------------
Metody i formy prowadzenia zajęć:
a) wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień,
b) wykład konwersatoryjny,
c) wykład problemowy,
d) analiza przypadków, dyskusja + praca w grupach
e) problem-based learning
f) symulacja rozprawy
Kryteria oceniania:
Na ocenę 5 (bdb): student zna materiał przedstawiony na wykładzie i wskazany przez prowadzącego; płynnie porusza się w ramach zagadnień stanowiących przedmiot wykładu. zagadnień. Na zadane pytania odpowiada w sposób twórczy i uporządkowany, zachowując należyty styl wypowiedzi. Posiada ogólną wiedzę metodologiczną i teoretycznoprawną umożliwiającą mu samodzielną i krytyczna refleksję w ramach poznanych zagadnień.
Na ocenę + 4 (+db): student zna materiał przedstawiony na wykładzie i wskazany przez prowadzącego; płynnie porusza się w ramach zagadnień stanowiących przedmiot wykładu. Na zadane pytania odpowiada w sposób uporządkowany, zachowując należyty styl wypowiedzi. Posiada ogólną wiedzę metodologiczną umożliwiającą mu samodzielną i krytyczna refleksję w ramach poznanych zagadnień.
Na ocenę 4 (db): student zna materiał przedstawiony na wykładzie i wskazany przez prowadzącego; orientuje się w ramach kluczowych zagadnień. Na zadane pytania odpowiada w sposób uporządkowany, zachowując należyty styl wypowiedzi. Posiada ogólną wiedzę metodologiczną umożliwiającą mu samodzielną refleksję w ramach poznanych zagadnień.
Na ocenę +3 (+dst): student zna materiał przedstawiony na wykładzie i wskazany przez prowadzącego; orientuje się w ramach kluczowych zagadnień stanowiących przedmiot wykładu. Odpowiada na zadane pytania, jego wypowiedź nie jest jednak w pełni uporządkowana.
Na ocenę 3 (dst): student zna materiał przedstawiony na wykładzie i wskazany przez prowadzącego; orientuje się w ramach kluczowych zagadnień stanowiących przedmiot wykładu. Odpowiada na zadane pytania, ale w niektórych przypadkach wymaga wsparcia ze strony prowadzącego.
Na ocenę 2 (ndst): student nie zna materiału przedstawiony na wykładzie lub
wskazany przez prowadzącego; nie orientuje się w ramach kluczowych zagadnień stanowiących przedmiot wykładu. Nie odpowiada na zadane pytania w sposób uporządkowany.
Literatura
Prawo wykroczeń (materialne i procesowe) - A. Marek, A. Marek-Ossowska, wyd. C.H. Beck, Warszawa 2019 (wyd.8).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: