Prawa dziecka w prawie międzynarodowym WP-PR-MON-PDwPM
W prawie międzynarodowym odnosi się do specjalnego obszaru prawa, który koncentruje się na ochronie i promocji praw i interesów dzieci na szczeblu międzynarodowym. Obejmuje ono szereg międzynarodowych instrumentów prawnych oraz zobowiązań państw członkowskich w zakresie praw dziecka. Poniżej przedstawiam opis przedmiotu prawa dziecka w prawie międzynarodowym:
Konwencja o Prawach Dziecka
Komitet Praw Dziecka
Procedury specjalne i specjalni sprawozdawcy ONZ ds. praw dziecka
Międzynarodowe standardy i wytyczne. Oprócz Konwencji o Prawach Dziecka istnieje wiele innych międzynarodowych standardów, wytycznych i deklaracji dotyczących praw dziecka, które mają na celu wzmocnienie ochrony i promocji praw dziecka na szczeblu międzynarodowym.
Współpraca międzynarodowa i pomoc rozwojowa. Organizacje międzynarodowe podejmujące działania mające na celu implementację praw dziecka, w tym poprzez projekty edukacyjne, zdrowotne, społeczne oraz prawne.
W cyklu 2022/23_Z:
Ukazanie praw człowieka i wynikających z nich praw dziecka w przestrzeni |
W cyklu 2023/24_L:
Ukazanie praw człowieka i wynikających z nich praw dziecka w przestrzeni |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
I. Opis efektów kształcenia
PR_U05 student potrafi wiązać zdobytą wiedzę teoretyczną z zakresu prawa praw dziecka z opisywaniem, wyjaśnianiem lub oceną współczesnych oraz historycznych zjawisk społecznych zachodzących w Polsce i na świecie
PR_U06 student potrafi proponować rozwiązania konkretnej sytuacji faktycznej, posługując się procedurami stosowanymi w ramach postępowania przed międzynarodowymi organami ochrony praw dziecka
PR_U07 student potrafi projektować i tworzyć różne prace pisemne w języku polskim, stosowanym w dziedzinie prawa praw dziecka, w tym skarg/petycji do wybranych międzynarodowych organów ochrony praw dziecka oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych (dotyczących praw dziecka) w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
PR_U09 student potrafi projektować i tworzyć wystąpienia ustne w języku polskim stosowanym w dziedzinie prawa praw dziecka, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
PR_K01 student jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa praw dziecka, w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich)
PR_K03 student jest gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów dotyczących ochrony praw dziecka
PR_K04 student jest gotów do określania priorytetów w konkretnym działaniu prawnym dotyczącym ochrony praw dziecka, podjętym samodzielnie lub w grupie
II. Opis ECTS
Opis ECTS
Udział w zajęciach: 30 h
Zapoznanie się i analiza zalecanych źródeł : 20 h
Przygotowanie do prezentacji i dyskusji: 25 h
Liczba ECTS: 75h/25 = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Obecność oraz praca dynamiczna podczas zajęć, dyskusje, symulacje oraz praca z tekstem źródłowym, prezentacje
Literatura
Konwencja o Prawach Dziecka z 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. Nr 120,
poz. 526 ze zm.)
Europejska Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności
z 4 listopada 1950 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284 ze zm.)
Europejska Konwencja o wykonywaniu praw dzieci z 25 stycznia 1996 r. (Dz. U.
z 2000 r. Nr 107, poz. 1128)
P. Jaros, Prawa dziecka. Dokumenty Rady Europy, Warszawa 2012
J. Korczak, Dzieła, Warszawa 1993
J. Korczak, Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Warszawa 2012
J. Korczak, Prawidła życia, trzy dodatki do tej książki, Warszawa 2012
J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2012
Konwencja o prawach dziecka a prawo polskie, Materiały z konferencji naukowej zorganizowanej w gmachu Sejmu RP w dniach 19–20 marca 1991 r., pod red. A. Łopatki, Warszawa 1991
Konwencja o prawach dziecka. Analiza i wykładnia, pod red. T. Smyczyńskiego,
Poznań 1999
W cyklu 2022/23_Z:
Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta 20 listopada 1989 roku (2015c). W: P.J. Jaros, M. Michalak (red.), Prawa dziecka. Dokumenty Organizacji Narodów Zjednoczonych. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, http://brpd.gov.pl/sites/default/files/prawa_dziecka_-_zbior_dokumentow_onz_0.pdf |
W cyklu 2023/24_L:
Konwencja o Prawach Dziecka przyjęta 20 listopada 1989 roku (2015c). W: P.J. Jaros, M. Michalak (red.), Prawa dziecka. Dokumenty Organizacji Narodów Zjednoczonych. Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Dziecka, http://brpd.gov.pl/sites/default/files/prawa_dziecka_-_zbior_dokumentow_onz_0.pdf |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: