Odszkodowanie w prawie pracy WP-PR-MON-OwPP
Wykład monograficzny ma na celu przybliżenie problematyki odpowiedzialności odszkodowawczej w prawie pracy ze szczególnym uwzględnieniem jej odmienności w porównaniu z regulacjami prawa cywilnego
Odszkodowanie z art. 101[2] k.p.
Odszkodowanie z art. 18[3d] k.p.
Odszkodowanie z art. 94[3] k.p.
Odszkodowania za wadliwe zakończenie stosunku pracy (art. 57, art. 45, art. 46 art. 50 § 1, art. 55 § 1[1], art. 56 § 1, art. 58, art. 60, art. 61[1], art. 61[2] § 1 k.p.)
Cechy charakterystyczne odszkodowań z art. 36[1] § 1, art. 63[2] § 1, art. 201 § 2, art. 99 k.p.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PR_W02 - ma rozszerzoną wiedzę na temat problematyki odszkodowania w prawie pracy i jej ustawowej regulacji
PR_W03 - rozumie dynamikę i kierunek zmian prawnych w zakresie odpowiedzialności odszkodowawczej w prawie pracy
PR_W04 - rozumie relacje między odpowiedzialnością odszkodowawczą w prawie pracy a odpowiedzialnością odszkodowawczą na podstawie przepisów prawa cywilnego
PR_W06 - zna odmienności w zakresie odpowiedzialności odszkodowawczej regulowanej przepisami prawa pracy
PR_W07 - potrafi wykorzystywać elektroniczne prawnicze bazy danych w celu dalszego samokształcenia, w tym uważnego śledzenia zmian w przepisach prawa pracy oraz poznawania doktryny i orzecznictwa sądowego
Opis ECTS
udział w zajęciach 15 h
przygotowanie do zajęć 30 h
konsultacje 1 h
przygotowanie do kolokwium końcowego 14 h
w sumie 60 h a więc liczba punktów ECTS: 4
Kryteria oceniania
Oceny formujące
a) w ramach oceniania ciągłego
plus student na każdych zajęciach może otrzymać plus jeżeli w ich trakcie, w ocenie prowadzącego wykaże, że w stopniu wyższym niż dostateczny:
1) interesuje się prawem pracy, np. wykaże się znajomością publikacji z zakresu problematyki odszkodowania w prawie pracy nie znajdującą się w wykazie lektur podstawowych
2) jest świadomy konieczności dalszego pogłębiania wiedzy z zakresu prawa pracy, np. poprzez dobrowolne przygotowanie opracowania, w którym wyrazi swoją ocenę w odniesieniu do problemu z zakresu problematyki odszkodowania w prawie pracy,
3) dąży do uwzględniania przy ocenie zjawisk ze sfery pracy oraz przy stosowaniu prawa pracy zasad etycznych, np. w trakcie zajęć zauważy określony problem etyczny związany z tematem zajęć i swoim spostrzeżeniem podzieli się z resztą grupy,
4) potrafi interpretować oraz krytycznie oceniać ewolucję ustawodawstwa pracy, zmiany poglądów doktryny prawa pracy oraz zmiany linii orzecznictwa w odniesieniu do problematyki odszkodowania w prawie pracy
5) potrafi zastosować wiedzę z problematyki odszkodowania w prawie pracy do konkretnych stanów faktycznych, np. gdy w trakcie zajęć trafnie oceni przedstawiony do analizy kazus
minus student na każdych zajęciach może otrzymać minus, jeżeli w ich trakcie, w ocenie prowadzącego, okaże się, że:
1) w ogóle nie interesuje się prawem pracy, np. okaże się, że nie przeczytał literatury podstawowej przewidzianej do danych zajęć,
2) w ogóle nie dąży do uwzględniania przy ocenie zjawisk z zakresu problematyki odszkodowania w prawie pracy zasad etycznych, np. nie jest w stanie uwzględnić tych zasad wypowiadając się na tematy omówione na wcześniejszych zajęciach,
3) nie potrafi interpretować oraz krytycznie oceniać ewolucji ustawodawstwa pracy w odniesieniu do problematyki odszkodowania, zmian poglądów doktryny prawa pracy w tym zakresie oraz zmian linii orzecznictwa nawet w odniesieniu do zagadnień już omówionych na zajęciach
4) nie potrafi korzystać z ustaw z zakresu prawa pracy oraz odnajdywać w nich przepisów odnoszących się do problematyki odszkodowania, nawet gdy dane przepisy zostały już omówione na zajęciach
6) nie potrafi posługiwać się pojęciami z zakresu problematyki odszkodowania w prawie pracy (np. szkoda, związek przyczynowy, zadośćuczynienie, odszkodowanie), nawet jeżeli były one już omówione na zajęciach,
7) w ogóle nie potrafi zastosować wiedzy z zakresu problematyki odszkodowania w prawie pracy do konkretnych stanów faktycznych nawet, gdy na zajęciach omówiono już sposób takiego zastosowania w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego
b) w ramach końcowego kolokwium
Z końcowego kolokwium student może otrzymać ocenę A, B lub C
C student otrzymuje z końcowego kolokwium ocenę C jeżeli w trakcie odpowiedzi ustnej okaże się, że student nie osiągnął nawet w dostatecznym stopniu któregokolwiek z efektów kształcenia
B student otrzymuje z końcowego kolokwium ocenę B, jeżeli w trakcie odpowiedzi ustnej okaże się, że student osiągnął co najmniej w dostatecznym stopniu efekty kształcenia
A student otrzymuje z kolokwium końcowego ocenę A jeżeli w trakcie odpowiedzi ustnej okaże się, że student osiągnął w co najmniej dobrym stopniu efekty kształcenia
Ocena podsumowująca
Student otrzymuje ocenę pod warunkiem uczestniczenia w co najmniej 50% zajęć dydaktycznych oraz przystąpienie do kolokwium końcowego. Student otrzymuje:
1) ocenę bardzo dobry (5,0), jeżeli z kolokwium końcowego otrzymał ocenę A, a liczba uzyskanych przez niego plusów jest większa od liczby minusów
2) ocenę dobry plus (4,5), gdy z kolokwium końcowego otrzymał ocenę A, a liczba uzyskanych przez niego plusów nie jest większa od liczby minusów
3) ocenę dobry (4,0), gdy z kolokwium końcowego otrzymał ocenę B, a liczba plusów jest o co najmniej 2 większa od liczby minusów,
4) ocenę dostateczny plus (3,5), gdy z kolokwium końcowego otrzymał ocenę B a liczba plusów jest o 1 większa od liczby minusów,
5) ocenę dostateczny (3,0), gdy z kolokwium końcowego otrzymał ocenę B a liczba minusów nie jest większa od liczby plusów,
6) ocenę niedostateczny (2,0), gdy z kolokwium końcowego otrzymał ocenę C lub gdy liczba minusów jest większa od liczby plusów
W pozostałych przypadkach student nie otrzymuje żadnej oceny.
Metody dydaktyczne: dyskusja na zasadzie okrągłego stołu, wykład konwersatoryjny, metoda sytuacyjna, giełda pomysłów, klasyczna metoda problemowa, studium przypadku, dyskusja seminaryjna
sposób weryfikacji: ocenianie ciągłe (stawianie plusów albo minusów, o których mowa w kryteriach oceniania m.in. za dobrowolne prace pisemne), kolokwium końcowe
Praktyki zawodowe
n.d
Literatura
Literatura podstawowa:
M. Barzycka-Banaszczyk Odpowiedzialność odszkodowawcza pracodawcy, Wolters Kluwer, najnowsze wydanie
P. Czarnecki, Charakter prawny odszkodowania za dyskryminację w zatrudnieniu, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2012, nr 2,
Dopuszczalność umownego kształtowania uzupełniającej odpowiedzialności pracodawcy za wypadek przy pracy, "Zeszyty Prawnicze" 2019, nr 3 (vol. 19),
A. Szpunar, Odszkodowanie za szkodę majątkową. Szkoda na mieniu i osobie, Bydgoszcz 1998,
W. Warkałło, Odpowiedzialność odszkodowawcza. Funkcje, rodzaje, granice, Warszawa 1972,
Podstawowe akty prawne
1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, Dz. U. 1974, nr 24, poz. 141 ze zm.
2. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, Dz. U. 1964, nr 16, poz. 93 ze zm.
Dyrektywa Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiająca ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (wybrane artykuły)
Dyrektywa Rady 2000/43/WE z dnia 29 czerwca 2000 r. wprowadzająca w życie zasadę równego traktowania osób bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne (wybrane artykuły)
Dyrektywa 2006/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia i pracy (wersja przeredagowana)
Literatura dodatkowa
J.C. Lovet, Damages: a remedy for the vilolation of constitiunal rights, California Law Review 1979, nr 6 (vol. 67), (dostępne w Internecie za pośrednictwem bazy HeineOnline)
A. X. Fellmeth, Civil and Criminal Sanctions in the Constitution and Courts, The Georgetown Law Journal 2005-2006 (vol. 94). (dostępne w Internecie za pośrednictwem bazy HeineOnline)
A. Zwolińska, Prawo pracodawcy do odstąpienia od umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2011, nr 11,
A. Ziętek, Umowa o zakazie konkurencji w wybranych systemach prawnych, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2012, nr 3,
R. Babińska, Środki indywidualnej ochrony prawnej przed dyskryminacją w zatrudnieniu, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2005, nr 3,
P. Czarnecki, Rozkład ciężaru dowodu w sprawach na tle dyskryminacji w zatrudnieniu, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2006, nr 3,
P. Czarnecki, Dane statystyczne jako środek dowodowy w sprawach na tle dyskryminacji pośredniej w zatrudnieniu, Zeszyty Prawnicze [UKSW] nr 9.1
M. Gładoch, Mobbing a praca pod kierownictwem pracodawcy Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2006, nr 4,
A. Sobczyk, D. Dorre-Nowak Przeciwdziałanie mobbingowi Monitor Prawa Pracy 2006, nr 10,
W. Cieślak, J. Stelina Definicja mobbingu oraz obowiązek pracodawcy przeciwdziałania temu zjawisku (art. 94[3] k.p.), Państwo i Prawo 2004, z 12,
D. Dörre-Nowak, Zbieg środków ochronnych przed molestowaniem, molestowaniem seksualnym i mobbingiem, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2004, nr 11,
H. Szewczyk, Ochrona dóbr osobistych pracownika (uwagi de lege lata i de lege ferenda), cz.1 Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2010, nr 1,
H. Szewczyk, Ochrona dóbr osobistych pracownika (uwagi de lege lata i de lege ferenda), cz.2 Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2010, nr 2,
A. Wolak-Danecka, Mobbing - terroryzm psychiczny i molestowanie moralne w pracy, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2011, nr 4,
B. Bury, Uporczywość i długotrwałość zachowania jako elementy składowe prawnej definicji mobbingu Monitor Prawa Pracy 2007, nr 2,
M. Gersdorf, M. Reczyńska-Ratajczak Prewencja antymobbingowa Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2007, nr 2,
B. Surdykowska, Stres związany z pracą Monitor Prawa Pracy 2007, nr 2,
E. Maniewska, Reżym odpowiedzialności odszkodowawczej pracodawcy wobec pracownika za mobbing oraz naruszenie przepisów bhp, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2012, nr 2,
W. Piotrowski, Prawo do odszkodowania w świetle norm kodeksu pracy i Konstytucji RP [w:] Z zagadnień współczesnego prawa pracy. Księga jubileuszowa Profesora Henryka Lewandowskiego, red. Z. Góral, Warszawa 2009,
W. Ostaszewski, Ustalenie rozmiarów szkody majątkowej w przypadku wadliwego rozwiązania umowy o pracę w trybie natychmiastowym, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2012, nr 6,
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 27 listopada 2007 r. SK 18/05, Dz. U. 2007, nr 225, poz. 1672
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 18 sierpnia 2010 r. II PK 28/10
M. Gersdorf, Odpowiedzialność odszkodowawcza pracodawcy w świetle ochrony trwałości stosunku pracy [w:] Ochrona trwałości stosunku pracy w społecznej gospodarce rynkowej, red. G. Goździewicz, Warszawa 2010,
T. Liszcz, Odpowiedzialność odszkodowawcza pracodawcy wobec pracownika cz. 1, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2008, nr 12,
T. Liszcz, Odpowiedzialność odszkodowawcza pracodawcy wobec pracownika cz. 2 Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2009, nr 1,
A. Rycak, Roszczenia restytucyjne czy odszkodowawcze przysługujące w związku z nieuzasadnionym lub niezgodnym z prawem rozwiązaniem umowy o pracę [w:] Ochrona trwałości stosunku pracy w społecznej gospodarce rynkowej, red. G. Goździewicz, Warszawa 2010,
H. Szewczyk, Ochrona trwałości zatrudnienia w gospodarce rynkowej [w:] Studia z prawa pracy. Księga pamiątkowa ku czci docenta Jerzego Logi, red. Z. Góral, Łódź 2007,
L. Florek, Konstytucyjne i prawnomiędzynarodowe podstawy ochrony trwałości stosunku pracy [w:] Ochrona trwałości stosunku pracy w społecznej gospodarce rynkowej, red. G. Goździewicz, Warszawa 2010,
L. Mitrus, Ochrona przed nieuzasadnionym zwolnieniem z pracy w świetle Karty Praw Podstawowych UE, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2012, nr 4,
W. Sanetra, Odszkodowanie cywilne za wadliwe rozwiązanie umowy o pracę czyli o poglądach nadal godnych uwag [w:] Z. Niedbała, M. Skąpski(red.) Problemy zatrudnienia we współczesnym ustroju pracy. Księga jubileuszowa na 55-lecie pracy naukowej i dydaktycznej Profesora Włodzimierza Piotrowskiego, Poznań 2009 r.
E. Hofmańska, Odszkodowanie za przedmioty utracone lub uszkodzone w związku z wypadkiem przy pracy Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2003, nr 3,
S. Driczinski, Brak regulacji w prawie pracy jako jedna z przesłanek stosowania przepisów kodeksu cywilnego kilka refleksji ogólnych, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2006, nr 12,
M. Gersdorf, Odpowiedzialność cywilnoprawna pracodawcy za wypadki przy pracy, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2003, nr 6,
K. Ślebzak, Uzupełniająca odpowiedzialność pracodawcy z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych [w:] Studia z prawa pracy. Księga pamiątkowa ku czci docenta Jerzego Logi, red. Z. Góral, Łódź 2007
Orzeczenia podstawowe
Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 3 grudnia 2003 r. III PZP 16/2003
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17 listopada 1999 r. I PKN 358/99
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 lipca 2000 r. I PKN 731/99
Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 11 kwietnia 2001 r. III ZP 7/2001
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5 lutego 2002 r. I PKN 873/2000
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 października 2003 r. I PK 528/2002
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 10 lutego 2005 r. II PK 204/2004
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 21 marca 2001 r. I PKN 315/2000
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17 grudnia 2001 r. I PKN 742/2000
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 26 stycznia 2005 r. II PK 186/2004
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 28 marca 2002 r. I PKN 6/2001
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 12 maja 2004 r. I PK 603/2003
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 2 lutego 2012 r. II PK 130/11
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 2 grudnia 2011 r. III PK 26/11
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 16 czerwca 2011 r. III BP 2/11
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 czerwca 2011 r. II PK 322/10
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 24 maja 2011 r. II PK 298/10
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 kwietnia 2011 r. II PK 229/10
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 2 września 2009 r. II PK 206/08
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 27 maja 2009 r. II PK 300/08
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 4 lutego 2009 r. II PK 223/08
Wyrok Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu z dnia 1 marca 2012 r. III APa 52/11
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 3 sierpnia 2011 r. I PK 35/11
Postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 9 czerwca 2010 r. II PZ 17/10
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 16 marca 2010 r. I PK 203/09
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 2 października 2009 r. II PK 105/09
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 7 maja 2009 r. III PK 2/09
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 6 lutego 2009 r. I PK 147/08
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 14 listopada 2008 r. II PK 88/08
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 29 marca 2007 r. II PK 228/06
Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17 stycznia 2007 r. I PK 176/06
Wyrok SN z 29 marca 2007r , I PK 228/06, MPP 7/2007
Wyrok Sądu Najwyższego Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z dnia 24 marca 2000 r. I PKN 314/99 OSNAPiUS 2001/15 poz. 480
Judgment of the Court of 10 April 1984. Sabine von Colson and Elisabeth Kamann v Land Nordrhein-Westfalen, Case 14/83.
J. Czerniak-Swędzioł, Odszkodowanie z tytułu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy jako forma rekompensaty za ograniczenie wolności pracy, Studia z Prawa Pracy i Polityki Społecznej 2003 nr 1
Komentarze do kodeksu pracy
P. Stec, Zasady i funkcje odpowiedzialności z tytułu naruszenia własności intelektualnej, Kwartalnik Prawa Prywatnego 2007, z. 2
D. Duda, Ustanie klauzuli konkurencyjnej – wybrane zagadnienia, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2000, nr 6
K. Roszewska, Klauzula konkurencyjna w kodeksie pracy po ustaniu stosunku pracy, Praca i Zabezpieczenie Społeczne1999, nr 3
Z. Salwa, Skutki ustania przyczyn zakazu konkurencji po ustaniu stosunku pracy, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2001, nr 1
G. Wierczyński, Koniec obowiązywania klauzuli konkurencyjnej lub zawartego w niej zakazu konkurencji - artykuł dyskusyjny, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2001, nr 9,
T. Liszcz, Równość kobiet i mężczyzn w znowelizowanym kodeksie pracy, Praca i Zabezpieczenie Społeczne 2002, nr 2,
J. Brol, Rekompensata szkody na osobie pracownika. Wybrane zagadnienia społeczno-prawne, Ruch Prawniczy Ekonomiczny i Socjologiczny 1988, z. 4,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: