Ochrona praw zwierząt w aspekcie prawnoporównawczym WP-PR-MON-OPZwAP
Przedmiotem wykładów jest szeroko ujęta sytuacja faktyczna i prawna zwierząt w Polsce. Punktem wyjścia będzie ustalenie terminologii, a w tym terminów tj. zwierzę, dobrostan czy prawa zwierząt.
Omówione zostaną regulujące te kwestie akty prawne, m.n. ustawa o ochronie praw zwierząt.
Dokonana zostanie analiza historycznoprawna w zakresie sytuacji zwierząt w Polsce i w Europie. Regulacje prawne w innych krajach, głównie europejskich będą stanowiły tło dla krajowych rozwiązań.
Szczegółowo z wykorzystaniem licznych przykładów omówiona zostanie działalność gmin w zakresie ochrony praw zwierząt, a także działalność kontrolna NIK oraz działalność organizacji pozarządowych w zakresie ochrony dobrostanu zwierząt.
Rozważane będą możliwości zmian i wprowadzenia innowacji do polskiego porządku prawnego w zakresie poprawy dobrostanu zwierząt w Polsce, jak np. Rzecznika Praw Zwierząt, Straży dla Zwierząt, telefonów alarmowe.
W cyklu 2021/22_Z:
Przedmiotem wykładów jest szeroko ujęta sytuacja faktyczna i prawna zwierząt w Polsce. Punktem wyjścia będzie ustalenie terminologii, a w tym terminów tj. zwierzę, dobrostan czy prawa zwierząt. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Wiedza
R_W02
na ocenę 2 – student nie zna ani nie rozumie źródeł i charakteru norm prawa ochrony zwierząt w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
na ocenę 3 - student dostatecznie zna i rozumie źródła i charakter norm prawa ochrony zwierząt w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
na ocenę 4 - student dobrze zna i rozumie źródła i charakter norm prawa ochrony zwierząt w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
na ocenę 5 - student bardzo dobrze zna i rozumie źródła i charakter norm prawa ochrony zwierząt w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów
Umiejętności
PR_U02
na ocenę 2 – student nie potrafi wykorzystywać wiedzy teoretycznej z zakresu prawa ochrony zwierząt do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych
na ocenę 3 - student potrafi dostatecznie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa ochrony zwierząt do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych
na ocenę 4 - student potrafi dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa ochrony zwierząt do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych
na ocenę 5 - student potrafi bardzo dobrze wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa ochrony zwierząt do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych
PR_U07
na cenę 2 – student nie potrafi projektować i tworzyć rożnych prac pisemnych w języku polskim i obcym, stosowanym w dziedzinach prawa prywatnego, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
na ocenę 3 - student dostatecznie potrafi projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w dziedzinach prawa prywatnego, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
na ocenę 4 - student dobrze potrafi projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w dziedzinach prawa prywatnego, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
na ocenę 5 - student bardzo dobrze potrafi projektować i tworzyć rożne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w dziedzinach prawa prywatnego, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
PR_U08
na ocenę 2 – student nie potrafi sporządzić podstawowego projektu aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa prywatnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów. Nie potrafi posłużyć się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi.
na ocenę 3 - student dostatecznie potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa prywatnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi.
na ocenę 4 - student dobrze potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa prywatnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi.
na ocenę 5 - student bardzo dobrze potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa prywatnego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi.
PR_U09
na ocenę 2 – student nie potrafi projektować i tworzyć wystąpienia ustnego w języku polskim i języku obcym stosowanym w zakresie prawa ochrony zwierząt w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
na ocenę 3 - student dostatecznie potrafi projektować i tworzyć wystąpienie ustne w języku polskim i języku obcym stosowanym w zakresie prawa ochrony zwierząt w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
na ocenę 4 - student dobrze potrafi projektować i tworzyć wystąpienie ustne w języku polskim i języku obcym stosowanym w zakresie prawa ochrony zwierząt w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
na ocenę 5 - student bardzo dobrze potrafi projektować i tworzyć wystąpienie ustne w języku polskim i języku obcym stosowanym w zakresie prawa ochrony zwierząt w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym
Kompetencje
PR_K01
na ocenę 2 – student nie jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa ochrony zwierząt w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich)
na ocenę 3 - student w stopniu dostatecznym jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa ochrony zwierząt w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich)
na ocenę 4 - student w stopniu dobrym jest gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa ochrony zwierząt w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich)
na ocenę 5- student jest w pełni gotów do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm z zakresu prawa ochrony zwierząt w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie sądowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia (doktoranckich)
PR_K02
na ocenę 2 – student nie jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów prawniczych
na ocenę 3 - student jest dostatecznie gotów o prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów prawniczych
na ocenę 4 - student jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów prawniczych
na ocenę 5 - student jest w pełni gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodów prawniczych
PR_K03
na ocenę 2 – student nie jest gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych
na ocenę 3 - student jest w dostatecznym stopniu gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych
na ocenę 4 - student jest gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych
na ocenę 5 - student jest w pełni gotów do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych, z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Teksty źródłowe: 1. ustawa z dn. 21 sierpnia 1997 r. o ochronie praw zwierząt - tekst ujednolicony ze zmianami z 2002 (Dz. U. 135, poz. 1141, z 28 sierpnia 2002. 2. Światowa deklaracja praw zwierząt z 21.9.1977r. 3. Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 26 sierpnia 1998 r. w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt. 4. Europejska konwencja o ochronie zwierząt hodowlanych i gospodarskich z 1978 r.
Literatura podstawowa: 1. K. Kuszlewicz, Ustawa o ochronie zwierząt. Komentarz, Warszawa 2021. 2. W. Radecki, Ustawy o ochronie zwierząt. Komentarz, 2015.
Literatura uzupełniająca: 1. S. Mroczkowski, A. Frieske, Regulacje użytkowania zwierząt, Bydgoszcz 2016. 2. Dobrostan zwierząt. Różne perspektywy, red. H. Mamzer, 2018. 3. J. Helios, W. Jedlecka, Prawo zwierząt do ochrony przed cierpieniem, Toruń 2019.
Teksty źródłowe i literatura będą uzupełniane na bieżąco podczas zajęć.
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: