Law-making process - rules of legislation WP-PR-MON-LMP
Treścią przedmiotu jest tworzenie prawa, w szczególności w ujęciu teoretycznym. W ramach zajęć studenci poznają podstawową terminologię związaną z tworzeniem prawa w języku. Dowiedzą się o podstawowych metodach powstawania prawa, a także o zasadach poprawnej legislacji. Będą rozwiązywać dylematy legislacyjne, w oparciu o poznane zasady. Nauczą się brać udział w debacie dotyczącej jakości prawa.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
1. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_W02 (student zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów), student:
EU1: zna w języku angielskim definicje pojęć związanych z zasadami tworzenia prawa;
EU2: wymienia i charakteryzuje reguły związane ze stanowieniem prawa wynikające z przepisów prawnych, orzecznictwa i doktryny prawnej.
2. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U02 (student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego do opisu, analizy i rozwiazywania konkretnych spraw prawnych), student:
EU3: potrafi wyjaśnić różnice w różnych systemach prawnych dla funkcjonowania społeczeństwa i państwa i wpływ danych metod tworzenia prawa na kształt ustroju państwa i status jednostki w państwie
EU4: rozwiązywać problemy związane z legalnością prawa według kryterium zasad prawidłowej legislacji.
3. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U07 (student potrafi projektować i tworzyć różne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w różnych dziedzinach prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym, historycznym), student
EU5: potrafi przygotować wypowiedź dotyczącą funkcjonowania zasad legislacji w praktyce na przykładzie danego problemu legislacyjnego.
4. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U08 (student potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi), student
EU6: potrafi skonstruować w języku angielskim projekt aktu normatywnego, posługując się właściwą terminologią.
5. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U09 (student potrafi projektować i tworzyć wystąpienia ustne w języku polskim i języku obcym
stosowanym w różnych dziedzinach prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym), student:
EU7: dyskutuje i podaje w języku angielskim argumentację dotyczącą kwestii legislacyjnych w oparciu o przepisy, orzecznictwo i doktrynę.
6. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR__K01 (student jest gotowy do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm
z zakresu prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego,
w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie
sadowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów
trzeciego stopnia), student
EU8: potrafi zdobywać materiały dotyczące zasad tworzenia prawa w anglojęzycznych źródłach naukowych.
7. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR__K02 (student jest gotowy do
prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów
związanych z wykonywaniem zawodów prawniczych), student
EU9: potrafi wyjaśnić znaczenie zasad poprawnej legislacji dla podmiotów zajmujących się tworzeniem prawa.
8. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR__K03 (student jest gotowy do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról
oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych,
z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych), student
EU10: potrafi wziąć czynny udział w debacie dotyczącej konstytucyjności przepisów prawnych z powołaniem się na zasady poprawnej legislacji.
Opis ECTS
Nakład pracy studenta 8 ECTS (25h*8 ECTS = 200h), przy założeniu, że 1 pkt ECTS to 25 h nakładu pracy studenta.
1. udział zajęciach: 30h
2. lektura zadanej literatury: 40 h
3. rozwiązywanie zadań domowych: 30h
4. przygotowanie do debaty: 20 h
5. przygotowanie do egzaminu, w tym poszukiwanie materiałów: 80 h
Kryteria oceniania
Ocenianie odbywa się poprzez kontakt synchroniczny na platformie MS Teams i ocenę zachowań, w tym udział w debacie, poprzez wykonywanie zadań zamieszczanych na platformie MS Teams oraz poprzez egzamin pisemny składający się z zadań o charakterze testowym i opisowym przeprowadzonym poprzez platformę MS Teams.
Metody oceniania:
Realizacja efektów dotyczących wiedzy tj. odnoszących się do efektu kierunkowego o symbolu PR_W02 jest oceniana poprzez:
- odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji, wykonane zadania domowe; egzamin pisemny.
Realizacja efektów dotyczących umiejętności jest oceniania poprzez:
- w stosunku do efektu kierunkowego o symbolu PR_U02 - odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji, wykonane zadania domowe; egzamin pisemny.
- w stosunku do efektu kierunkowego o symbolu PR_U07 - wykonane zadania domowe; egzamin pisemny.
- w stosunku do efektu kierunkowego o symbolu PR_U08 - wykonane zadania domowe.
- w stosunku do efektu kierunkowego o symbolu PR_U09 - odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji.
Realizacja efektów dotyczących kompetencji społecznych jest oceniania poprzez:
- w stosunku do efektu kierunkowego o symbolu PR_K01 - odpowiedź ustną podczas zajęć;
- w stosunku do efektu kierunkowego o symbolu PR_K02 - odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji, wykonane zadania domowe; egzamin pisemny.
- w stosunku do efektu kierunkowego o symbolu PR_K03 - odpowiedź ustną; ocenę udziału w dyskusji, wykonane zadania domowe; egzamin pisemny.
Kryteria oceniania
1. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_W02 (student zna i rozumie źródła i charakter norm prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w aspekcie historycznym i współczesnym w odniesieniu do przedmiotów znajdujących się w programie studiów), student:
EU1: zna w języku angielskim definicje pojęć związanych z zasadami tworzenia prawa;
EU2: wymienia i charakteryzuje reguły związane ze stanowieniem prawa wynikające z przepisów prawnych, orzecznictwa i doktryny prawnej.
na ocenę niedostateczną (2)
Student:
- nie zna definicji pojęć związanych z zasadami tworzenia prawa w języku angielskim. Nie tworzy definicji po angielsku;
- nie umie wymienić i scharakteryzować reguł związanych ze stanowieniem prawa wynikających z przepisów prawnych, orzecznictwa i doktryny prawnej.
na ocenę dostateczną (3)
Student:
- dostatecznie zna w języku angielskim pojęcia związane z zasadami tworzenia prawa. Tworzy definicje pojęć przy pomocy słownika;
- wymienia i charakteryzuje co najmniej dwie reguły związane ze stanowieniem prawa wynikające z przepisów prawnych, orzecznictwa i doktryny prawnej.
na ocenę dobrą (4)
Student:
- dobrze zna w języku angielskim pojęcia związane z zasadami tworzenia prawa. Tworzy definicje pojęć w języku angielskim;
- wymienia i charakteryzuje co najmniej trzy reguły związane ze stanowieniem prawa wynikające z przepisów prawnych, orzecznictwa i doktryny prawnej.
na ocenę bardzo dobrą (5)
Student:
- biegle zna w języku angielskim pojęcia związane z zasadami tworzenia prawa. Tworzy rozbudowane definicje pojęć;
- wymienia i charakteryzuje co najmniej cztery reguły związane ze stanowieniem prawa wynikające z przepisów prawnych, orzecznictwa i doktryny prawnej.
2. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U02 (student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego do opisu, analizy i rozwiazywania konkretnych spraw prawnych), student:
EU3: potrafi wyjaśnić różnice w różnych systemach prawnych dla funkcjonowania społeczeństwa i państwa i wpływ danych metod tworzenia prawa na kształt ustroju państwa i status jednostki w państwie
EU4: rozwiązywać problemy związane z legalnością prawa według kryterium zasad prawidłowej legislacji:
Na ocenę niedostateczną (2)
Student:
- nie potrafi wyjaśnić różnic w różnych systemach prawnych i ich wpływu dla funkcjonowania społeczeństwa i państwa oraz wpływu danych metod tworzenia prawa na kształt ustroju państwa i status jednostki w państwie
- nie umie rozwiązywać problemów związanych z legalnością prawa.
Na ocenę dostateczną (3)
Student:
- w zakresie podstawowym wymienia różnice różnych systemów prawnych. Wspomagając się materiałami wymienia poznane podczas zajęć czynniki wpływu metod tworzenia prawa na kształt ustroju państwa i status jednostki w państwie
- rozwiązuje proste problemy związane z legalnością prawa według kryterium zasad prawidłowej legislacji.
Na ocenę dobrą (4)
Student:
- potrafi wyjaśnić różnice w różnych systemach prawnych dla funkcjonowania społeczeństwa i państwa i wpływ danych metod tworzenia prawa na kształt ustroju państwa i status jednostki w państwie odwołując się do argumentów z literatury poznanej podczas zajęć
- rozwiązuje problemy związane z legalnością prawa według kryterium zasad prawidłowej legislacji odnoszące się do co najmniej dwóch zasad legislacyjnych
Na ocenę bardzo dobrą (5)
Student
- potrafi wyjaśnić różnice w różnych systemach prawnych dla funkcjonowania społeczeństwa i państwa i wpływ danych metod tworzenia prawa na kształt ustroju państwa i status jednostki w państwie i wyciągnąć z tych rozważań wnioski;
- rozwiązuje problemy związane z legalnością prawa według kryterium zasad prawidłowej legislacji odnoszące się do co najmniej trzech zasad legislacyjnych
3. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U07 (student potrafi projektować i tworzyć różne prace pisemne w języku polskim i obcym, stosowanym w różnych dziedzinach prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w tym pism procesowych oraz analiz i interpretacji określonych zagadnień prawnych w ujęciu dogmatycznym, porównawczym, historycznym), student
EU5: potrafi przygotować wypowiedź dotyczącą funkcjonowania zasad legislacji w praktyce na przykładzie danego problemu legislacyjnego
Na ocenę niedostateczną (2)
Student:
nie umie przygotować wypowiedzi dotyczącej funkcjonowania zasad legislacji w praktyce.
Na ocenę dostateczną (3)
Student:
- przygotowuje prostą wypowiedź dotyczącą funkcjonowania zasad legislacji w praktyce w oparciu o jedną zasadę.
Na ocenę dobrą (4)
Student
- przygotowuje prostą wypowiedź dotyczącą funkcjonowania zasad legislacji w praktyce w oparciu o dwie zasady.
Na ocenę bardzo dobrą (5)
Student
- przygotowuje prostą wypowiedź dotyczącą funkcjonowania zasad legislacji w praktyce w oparciu o trzy zasady.
4. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U08 (student potrafi sporządzić podstawowy projekt aktu normatywnego i aktu stosowania prawa, dotyczącego prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego, w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, posługując się w razie potrzeby nowoczesnymi technologiami informacyjnymi), student
EU6: potrafi skonstruować w języku angielskim projekt aktu normatywnego, posługując się właściwą terminologią.
Na ocenę niedostateczną (2):
Student:
- nie potrafi skonstruować w języku angielskim projekt aktu normatywnego,
Na ocenę dostateczną (3):
Student:
- potrafi skonstruować w języku angielskim projekt aktu normatywnego przy pomocy dostępnych materiałów, zawierający podstawowe elementy
Na ocenę dobrą (4):
Student:
- potrafi skonstruować w języku angielskim projekt aktu normatywnego, posługując się właściwą terminologią. Akt jest rozbudowany i zawiera co najmniej 2 techniki legislacyjne.
Na ocenę bardzo dobrą (5):
Student:
- potrafi skonstruować w języku angielskim projekt aktu normatywnego, posługując się właściwą terminologią. Akt jest rozbudowany i zawiera co najmniej 3 techniki legislacyjne.
5. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR_U09 (student potrafi projektować i tworzyć wystąpienia ustne w języku polskim i języku obcym
stosowanym w różnych dziedzinach prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego w zakresie przedmiotów znajdujących się w programie studiów, w aspekcie dogmatycznym, porównawczym lub historycznym), student:
EU7: dyskutuje i podaje w języku angielskim argumentację dotyczącą kwestii legislacyjnych w oparciu o przepisy, orzecznictwo i doktrynę.
Na ocenę niedostateczną (2)
Student:
- nie potrafi dyskutować i podawać w języku angielskim argumentacji dotyczącej kwestii legislacyjnych.
Na ocenę dostateczną (3)
Student:
- bierze udział w dyskusji i podaje w języku angielskim argumentacje dotyczące kwestii legislacyjnych w oparciu o przepisy, orzecznictwo i doktrynę w formie pojedynczych stwierdzeń
Na ocenę dobrą (4)
Student:
- bierze udział w dyskusji i podaje w języku angielskim argumentacje dotyczące kwestii legislacyjnych w oparciu o przepisy, orzecznictwo i doktrynę w formie kilkuzdaniowych wypowiedzi.
Na ocenę bardzo dobrą (5)
Student:
- bierze udział w dyskusji i podaje w języku angielskim argumentacje dotyczące kwestii legislacyjnych w oparciu o przepisy, orzecznictwo i doktrynę w formie rozbudowanej wypowiedzi.
6. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR__K01 (student jest gotowy do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy na temat instytucji i norm
z zakresu prawa publicznego/prywatnego/międzynarodowego,
w tym śledzenia zmian w aktach normatywnych, orzecznictwie
sadowym i doktrynie oraz jest przygotowany do podjęcia studiów
trzeciego stopnia), student
EU8: potrafi zdobywać materiały dotyczące zasad tworzenia prawa w anglojęzycznych źródłach naukowych.
Na ocenę niedostateczną (2):
Student:
- nie potrafi zdobywać materiały dotyczące zasad tworzenia prawa w anglojęzycznych źródłach naukowych.
Na ocenę dostateczną (3)
Student:
- potrafi zdobywać materiały dotyczące zasad tworzenia prawa w anglojęzycznych źródłach naukowych z pomocą nauczyciela.
Na ocenę dobrą (4)
Student:
- potrafi zdobywać materiały dotyczące zasad tworzenia prawa w anglojęzycznych źródłach naukowych podanych podczas zajęć.
Na ocenę bardzo dobrą (5)
Student:
- potrafi samodzielnie zdobywać materiały dotyczące zasad tworzenia prawa w anglojęzycznych źródłach naukowych.
7. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR__K02 (student jest gotowy do
prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów
związanych z wykonywaniem zawodów prawniczych), student
EU9: potrafi wyjaśnić znaczenie zasad poprawnej legislacji dla podmiotów zajmujących się tworzeniem prawa.
Na ocenę niedostateczną (2)
Student:
- nie umie potrafi wyjaśnić znaczenia zasad poprawnej legislacji dla podmiotów zajmujących się tworzeniem prawa.
Na ocenę dostateczną (3)
Student:
- potrafi wyjaśnić w sposób podstawowy znaczenie zasad poprawnej legislacji dla podmiotów zajmujących się tworzeniem prawa.
Na ocenę dobrą (4)
Student:
- potrafi wyjaśnić znaczenie zasad poprawnej legislacji dla podmiotów zajmujących się tworzeniem prawa z podaniem przykładów.
Na ocenę bardzo dobrą (5)
Student:
- potrafi wyjaśnić znaczenie zasad poprawnej legislacji dla podmiotów zajmujących się tworzeniem prawa z podaniem przykładów i odniesieniem się do całokształtu systemu prawnego. Potrafi wskazać rolę służb legislacyjnych w procesie prawodawczym.
8. W zakresie efektu uczenia się o symbolu PR__K03 (student jest gotowy do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról
oraz uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych,
z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i politycznych), student
EU10: potrafi wziąć czynny udział w debacie dotyczącej konstytucyjności przepisów prawnych z powołaniem się na zasady poprawnej legislacji.
Na ocenę niedostateczną (2)
Student:
- nie uczestniczy w debacie dotyczącej konstytucyjności przepisów prawnych.
Na ocenę dostateczną (3)
Student:
- uczestniczy w debacie dotyczącej konstytucyjności przepisów prawnych jako obserwator i komentator wydarzeń.
Na ocenę dobrą (4)
Student:
- uczestniczy w debacie dotyczącej konstytucyjności przepisów prawnych jako uczestnik debaty wypowiadający krótkie kwestie.
Na ocenę bardzo dobrą (5)
Student:
- uczestniczy w debacie dotyczącej konstytucyjności przepisów prawnych jako aktywny uczestnik jednej ze stron debaty.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Będzie podawana podczas zajęć na bieżąco.
Teksty będą udostępniane na platformie MS Teams w zakładce "Pliki".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: