Dostęp do informacji publicznej WP-PR-MON-DdIP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
PR_U01 - potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, śledząc aktualny stan prawny lub uzupełniając wiedzę na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej
PR_U02 - potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych; potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny pojęcia i instytucje z zakresu dostępu do informacji publicznej, dostrzegając ewolucję regulacji prawnych w tym przedmiocie
PR_U03 - potrafi analizować rolę norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; samodzielnie dokonuje analiz i pogłębia wiedzę korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; rozróżnia poszczególne procedury dostępu do informacji publicznej, objaśnia rolę zasady jawności informacji publicznych.
Punkty ECTS:
Uczestnictwo w konwersatorium: 15h
Praca własna: 35h
Suma godzin: 50h
Liczba ECTS: 50h/25 (1 pkt ECTS=25h pracy studenta) =2 ECTS
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia:
PR_U01, PR_U02, PR_U03 weryfikowane łącznie - Podstawą zaliczenia jest czynny udział w zajęciach i praca zaliczeniowa na zadany temat.
Student:
Na ocenę bardzo dobrą student:
PR_U01 - potrafi biegle posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, śledząc aktualny stan prawny i jego ewolucję oraz w znacznym stopniu uzupełniając wiedzę na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej
PR_U02 - potrafi sprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych, w tym złożonych spraw prawnych; potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny pojęcia i instytucje z zakresu dostępu do informacji publicznej, dostrzegając ewolucję regulacji prawnych w tym przedmiocie, formułując własne wnioski i oceny oraz postulaty zmian
PR_U03 - potrafi trafnie analizować rolę norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; samodzielnie dokonuje analiz i pogłębia wiedzę korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; rozróżnia poszczególne procedury dostępu do informacji publicznej, objaśnia prawidłowo rolę zasady jawności informacji publicznych.
Na ocenę dobrą student:
PR_U01 - potrafi co do zasady posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, śledząc aktualny stan prawny, w mniejszy zakresie i jego ewolucję oraz w średnim stopniu uzupełniając wiedzę na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej
PR_U02 - potrafi co do zasady wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych, mniej złożonych spraw prawnych; potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny większość pojęć i instytucji z zakresu dostępu do informacji publicznej, z ograniczonym dostrzeganiem ewolucji regulacji prawnych w tym przedmiocie, formułowaniem własnych wniosków i ocen, bez postulatów zmian
PR_U03 - potrafi generalnie analizować rolę norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; z częściową pomocą opiekuna dokonuje analiz i pogłębia wiedzę korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; rozróżnia poszczególne procedury dostępu do informacji publicznej, objaśnia co do zasady prawidłowo rolę zasady jawności informacji publicznych.
Na ocenę dostateczną student:
PR_U01 - potrafi w ograniczonym zakresie posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, śledząc aktualny stan prawny, bez jego zmian i ewolucji oraz w podstawowym stopniu uzupełniając wiedzę na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej
PR_U02 - potrafi częściowo wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych, raczej prostych spraw prawnych; potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny część pojęć i instytucji z zakresu dostępu do informacji publicznej, bez dostrzegania ewolucji regulacji prawnych w tym przedmiocie, formułowania własnych wniosków i ocen czy postulatów zmian
PR_U03 - w ograniczonym stopniu potrafi analizować rolę norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; z pomocą opiekuna dokonuje podstawowych analiz i pogłębia wiedzę korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; rozróżnia niektóre procedury dostępu do informacji publicznej, objaśnia w podstawowym zakresie rolę zasady jawności informacji publicznych.
Na ocenę niedostateczną student:
PR_U01 - nie potrafi posługiwać się regułami logicznego rozumowania oraz interpretowania współczesnych regulacji prawnych w kontekście spraw z zakresu dostępu do informacji publicznej, nie śledząc aktualnego stanu prawnego i jego ewolucji oraz nie uzupełniając wiedzy na temat zasady jawności i regulacji dostępu do informacji publicznej
PR_U02 - nie potrafi sprawnie wykorzystać wiedzy teoretycznej z zakresu prawa dostępu do informacji publicznej do opisu, analizy i rozwiązywania konkretnych spraw prawnych; nie potrafi zaprezentować w sposób pisemny lub ustny pojęć i instytucji z zakresu dostępu do informacji publicznej, nie dostrzegając ewolucji regulacji prawnych w tym przedmiocie, nie formułując własnych wniosków i ocen ani postulatów zmian
PR_U03 - nie potrafi prawidłowo analizować roli norm prawnych z zakresu dostępu do informacji publicznej w kształtowaniu przyczyn i przebiegu zjawisk związanych z jawnością życia publicznego; nie dokonuje analiz i nie pogłębia wiedzy korzystając z treści Konstytucji RP i ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej oraz orzecznictwa z tego zakresu; nie rozróżnia poszczególnych procedur dostępu do informacji publicznej, nie objaśnia prawidłowo roli zasady jawności informacji publicznych.
Literatura
Literatura podstawowa:
materiały udostępniane do zajęć na platformie moodle
Literatura uzupełniająca:
1. M. Bernaczyk, Prawo do informacji publicznej w Polsce i na świecie, Warszawa 2014 r.
2. M. Jaśkowska ,Dostęp do informacji publicznej w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, Toruń 2002 r.
3.M. Jaśkowska ,Dostęp do informacji przetworzonej, (w:) Sądownictwo administracyjne gwarantem wolności i praw obywatelskich 1980 – 2005, J. Góral, R. Hauser, J. Trzciński (red.), Warszawa 2005, s. 222 - 238.
4. M. Jaśkowska, Pojęcie informacji publicznej i jej rodzaje, Kwartalnik Prawa Publicznego 2012, nr 3 s. 5,9-78.
5. M. Jaśkowska, Sądowa kontrola prawa do informacji publicznej, Kwartalnik Prawa Publicznego 2013, nr 1, s. 113-131.
6. M. Jaśkowska , Uwagi na tle stosowania art.1 ust.2 ustawy o dostępie do informacji publicznej, w; Władza- Obywatele –Informacja. Ku nowemu porządkowi prawnemu .Księga pamiątkowa ku czci Profesor Teresy Górzyńskiej, Warszawa 2014 r., s. 53-69.
7. Jawność i jej ograniczenia, red. naukowy G. Szpor , t.IV Znaczenie orzecznictwa , red. M. Jaśkowska, Warszawa 2014.
8. M. Jaśkowska, Postępowanie w sprawie dostępu do informacji publicznej jako rodzaj procedury hybrydowej [w:] Prawo administracyjne wobec współczesnych wyzwań. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Markowi Wierzbowskiemu, Warszawa 2018, s. 219-234.
9.. M. Jaśkowska, Ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych a zasada transparentności władz publicznych, [w:] Prawo administracyjne dziś i jutro, red. J. Jagielski, M. Wierzbowski, Warszawa 2018, s. 143-151.
10.M. Jaśkowska ,Zasada jawności administracyjnej – rozwój czy stagnacja - w ;Wzorce i zasady współczesnej administracji publicznej, red. B. Jaworska-Dębska, P. Kledzik, J. Sługocki Warszawa 2020r., s. 84-111.
11. M. Jaśkowska , Dostęp do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów a procesowe gwarancje praw jednostki –w; Gwarancje praw jednostki w postępowaniu administracyjnym i sądowoadministracyjnym , red. E.Wójcicka, Częstochowa 2020r. s/. 117-136.
Akty prawne:
1.Konstytucja RP, Dz.U.1997 r Nr 78 poz. 483 ze zm.
2.Ustawa z 6.09.2001r. o dostępie do informacji publicznej, tekst jedn. Dz.U. 2019r. poz.1429 ze zm.
3.Ustawa z 14.06.1960 r. kodeks postępowania administracyjnego, tekst jedn. Dz.U. z 2020r. poz.256 ze zm.
4. Ustawa z 25.02.2016r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego, tekst jedn. Dz.U. 2019 r poz.1446.
Pozostałe akty prawne będą sukcesywnie podawane w toku zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: