Historia ustroju i prawa w Polsce WP-PR-HP-ćw
1. Zagadnienia wstępne. Periodyzacja historii ustroju i prawa w Polsce.
2. Dawne państwo polskie (1795). Początki polskiej państwowości. Stosunek Polski do cesarstwa i papiestwa. Statut Bolesława Krzywoustego (1138). Rozdrobnienie dzielnicowe. Prawo zwyczajowe. Prawo stanowione. Zakres wpływów praw obcych na stosunki w Polsce. Zasięg prawa niemieckiego. Sądownictwo. Korona Królestwa Polskiego. Organizacja państwa stanowego. Pozycja monarchy. Kształtowanie się reprezentacji stanowej (po 1320 r.). Unia polsko-litewska (1385). Sądownictwo. Średniowieczne prawo sądowe. Unia lubelska (1569). Sejm Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Pozycja ustrojowa króla. Artykuły henrykowskie (1573). Rządy sejmikowe. Formy samorządu. Wymiar sprawiedliwości i prawo sądowe Rzeczypospolitej szlacheckiej. Reformy ustrojowe w czasach stanisławowskich. Ustawodawstwo Sejmu Wielkiego. Konstytucja z 3.V.1791 r. Władze powstańcze (1794). Ewolucja kształtu terytorialno-administracyjnego państwa. Rozbiory i upadek Polski (1795).
3. Dzieje porozbiorowe (1772/1795 - 1918). Formy państwowości na centralnych ziemiach Polski (1807-1915). Utworzenie Księstwa Warszawskiego (1807) i Królestwa Polskiego (1815). Nadanie konstytucji Księstwu Warszawskiemu (1807) i Królestwu Polskiemu (1815, 1832). Ustrój parlamentarny. Administracja centralna i terytorialna. Organizacja władz powstańczych w latach 1830/1831 i 1863/1864. Samorząd gminny w Królestwie Polskim (1864). Likwidacja odrębności ustrojowej Królestwa Polskiego. Organizacja sądownictwa. Zabór austriacki (1809-1914). Utworzenie Wolnego Miasta Krakowa. Nadanie konstytucji (1815, 1818, 1833). Władza ustawodawcza. Administracja (do 1846 r.). Autonomia Galicji po nadaniu Statutu Krajowego (1861). Władze krajowe i rządowe. Samorząd terytorialny. Sądownictwo. Zabór pruski (1807-1914). Utworzenie i odrębności ustrojowe Wielkiego Księstwa Poznańskiego (od 1815). Sejm prowincjonalny. Prowincja Poznańska. Administracja. Samorząd terytorialny. Sądownictwo. Organizacja administracji na ziemiach polskich w czasie I wojny światowej. Zmiany w podziałach terytorialno-administracyjnych na ziemiach polskich pod zaborami.
4. Druga Rzeczpospolita (1918-1939). Polska pod podwójną okupacja wojenną (1939-1945).
Akty ustrojowe po odzyskaniu niepodległości w 1918 r. Sejm Ustawodawczy. Mała Konstytucja z 1919 r. Uchwalenie ustawy zasadniczej w 1921 r. Nowela sierpniowa z 1926 r. Uchwalenie nowej ustawy zasadniczej w 1935 r. Ustrój parlamentarny. Organizacja administracji centralnej. Administracja terytorialna (administracja rządowa i samorząd terytorialny). Wymiar sprawiedliwości. Prawo i postępowanie karne i cywilne oraz prawo pracy. Organy przedstawicielskie Polskiego Państwa Podziemnego. Administracja ziem polskich podczas okupacji niemieckiej i radzieckiej do 1941 r. Kształt terytorialny Drugiej Rzeczypospolitej i zmiany w czasie II wojny światowej. (1918-1944/1945).
5. Polska Ludowa (1944-1989). Geneza Polski Ludowej (od 1944). Formy zależności od Związku Radzieckiego. Krajowa Rada Narodowa. Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego, Rząd Tymczasowy i Tymczasowy Rząd Jedności Narodowej. Sejm Ustawodawczy. Mała Konstytucja z 1947 r. Likwidacja samorządu terytorialnego (1950). Konstytucja PRL z 1952 r. i jej nowelizacje. Ustrój polityczny i administracja państwowa. Administracja centralna. Zmiany w organizacji administracji terenowej. Reformy administracji (1972-1975). Wymiar sprawiedliwości. Prawo i postępowanie karne i cywilne. Prawo pracy i ubezpieczeń społecznych. Utworzenie i znaczenie NSZZ Solidarność. Wprowadzenie stanu wojennego w 1981 r. Rola okrągłego stołu (1989). Program reform ustrojowych. Przywrócenie samorządu terytorialnego w gminie (1990). Praktyka konstytucyjna w latach 1952-1989/1990. Ewolucja kształtu terytorialno-administracyjnego państwa w latach 1944-1989/1990.
W cyklu 2021/22_Z:
1. Zagadnienia wstępne. Periodyzacja historii ustroju i prawa w Polsce. |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Zagadnienia wstępne. Periodyzacja historii ustroju i prawa w Polsce. |
W cyklu 2023/24_Z:
1. Zagadnienia wstępne. Periodyzacja historii ustroju i prawa w Polsce. |
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PR_U01 - Student potrafi interpretować historyczne teksty prawnicze, źródła prawa w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych
PR_U05 - Potrafi wiązać nabytą wiedzę z zakresu różnych dziedzin prawa z opisem, wyjaśnieniem lub oceną zjawisk historycznych
PR_U07 - Potrafi tworzyć w formie pisemnej analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
PR_U09 - Potrafi tworzyć ustne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
PR_K01 - Jest przygotowany do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm i instytucji prawnych
PR_K03 - Jest przygotowany do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról, uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych
PR_K04 - Jest przygotowany do określenia priorytetów w konkretnym działaniu prawnym podejmowanym samodzielnie lub w grupie
OPIS ECTS:
1. Udział w ćwiczeniach - 15 h
2. Przygotowanie do zajęć - 75 h
SUMA PUNKTÓW ECTS: 3
Kryteria oceniania
PR_U01 Metoda oceny: sprawdzian pisemny, referat
Ocena ndst: Student nie potrafi interpretować historycznych tekstów prawniczych, źródła prawa w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych
Ocena dst: Student potrafi poprawnie interpretować historyczne teksty prawnicze, źródła prawa w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych
Ocena db: Student potrafi właściwie interpretować historyczne teksty prawnicze, źródła prawa w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych
Ocena bdb: Student potrafi biegle interpretować historyczne teksty prawnicze, źródła prawa w kontekście konkretnych zdarzeń prawnych
PR_U05 - Metoda oceny: sprawdzian pisemny, referat
Ocena ndst: Student nie potrafi wiązać nabytej wiedzy z zakresu różnych dziedzin prawa z opisem, wyjaśnieniem lub oceną zjawisk historycznych
Ocena dst: Potrafi dostatecznie wiązać nabytą wiedzę z zakresu różnych dziedzin prawa z opisem, wyjaśnieniem lub oceną zjawisk historycznych
Ocena db: Potrafi dobrze wiązać nabytą wiedzę z zakresu różnych dziedzin prawa z opisem, wyjaśnieniem lub oceną zjawisk historycznych
Ocena bdb: Potrafi bardzo dobrze wiązać nabytą wiedzę z zakresu różnych dziedzin prawa z opisem, wyjaśnieniem lub oceną zjawisk historycznych
PR_U07 - Metoda oceny: praca pisemna
Ocena ndst: Student nie potrafi tworzyć w pisemnej analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
Ocena dst: potrafi tworzyć poprawnie pisemne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
Ocena db: potrafi tworzyć właściwie pisemne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
Ocena bdb: potrafi bardzo dobrze tworzyć pisemne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
PR_U09 - Metoda oceny: ustne wypowiedzi podczas zajęć, referat
Ocena ndst: Student nie potrafi tworzyć ustnych analiz zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
Ocena dst: potrafi tworzyć poprawnie ustne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
Ocena db: potrafi tworzyć dobrze ustne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
Ocena bdb: potrafi tworzyć bardzo dobre ustne analizy zagadnień prawnych w aspekcie historycznym
PR_K01 - Metody oceniania: dyskusja, ocena ciągła
Ocena ndst: Student nie jest w ogóle przygotowany do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm i instytucji prawnych
Ocena dst: Student jest w elementarnym zakresie przygotowany do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm i instytucji prawnych
Ocena db: Student jest dobrze przygotowany do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm i instytucji prawnych
Ocena bdb: Student jest bardzo dobrze przygotowany do uzupełniania i doskonalenia swojej wiedzy w zakresie procesu historycznego rozwoju norm i instytucji prawnych
PR_K03 - Metody oceniania: dyskusja, ocenianie ciągłe
Ocena ndst: Student nie jest w ogóle przygotowany do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról, uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych
Ocena dst: Student jest w podstawowym stopniu przygotowany do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról, uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych
Ocena db: Student jest w dobrym stopniu przygotowany do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról, uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych
Ocena bdb: Student jest w bardzo dobrym stopniu przygotowany do pracy w grupie, współdziałania i przyjmowania w niej różnych ról, uczestnictwa w przygotowaniu projektów społecznych z uwzględnieniem aspektów prawnych, ekonomicznych i historycznych
PR_K04 - Metody oceniania: dyskusja, ocenianie ciągłe
Ocena ndst: Student nie jest przygotowany do określenia priorytetów w konkretnym działaniu prawnym podejmowanym samodzielnie lub w grupie
Ocena dst: Student jest w elementarnym stopniu przygotowany do określenia priorytetów w konkretnym działaniu prawnym podejmowanym samodzielnie lub w grupie
Ocena db: Student jest w dobrym stopniu przygotowany do określenia priorytetów w konkretnym działaniu prawnym podejmowanym samodzielnie lub w grupie
Ocena bdb: Student jest w bardzo dobrym stopniu przygotowany do określenia priorytetów w konkretnym działaniu prawnym podejmowanym samodzielnie lub w grupie
Metody służące osiągnięciu efektów w obszarze umiejętności: dyskusja, studium przypadku, prezentacja. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia w obszarze umiejętności: test, referat, praca pisemna. Sposoby weryfikacji efektów kształcenia w obszarze kompetencji: dyskusja, ocenianie ciągłe. Sprawdzian pisemny końcowy (opisowy).
Literatura
Podręczniki przewodnie: (1. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2001; 2. M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2007; 3. D. Makiłła, Historia prawa w Polsce, Warszawa 2008;)
Literatura uzupełniająca: (1. A. Ajnenkiel, Konstytucje Polski w rozwoju dziejowym 1791-1997, Warszawa 2001; 2. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000; 3. Konstytucje Polski, t. 1-2, red. M. Kallas, Warszawa 1990; 3. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2008; 4. S. Płaza, Historia prawa w Polsce na tle porównawczym, cz. 1-3, Kraków 2001-2002; 5. W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego, t. I 966-1765, Warszawa 2010)
W cyklu 2021/22_Z:
Podręczniki przewodnie: (1. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2001; 2. M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2007; 3. D. Makiłła, Historia prawa w Polsce, Warszawa 2008;) Literatura uzupełniająca: (1. A. Ajnenkiel, Konstytucje Polski w rozwoju dziejowym 1791-1997, Warszawa 2001; 2. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000; 3. Konstytucje Polski, t. 1-2, red. M. Kallas, Warszawa 1990; 3. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2008; 4. S. Płaza, Historia prawa w Polsce na tle porównawczym, cz. 1-3, Kraków 2001-2002; 5. W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego, t. I 966-1765, Warszawa 2010) |
W cyklu 2022/23_Z:
Podręczniki przewodnie: (1. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2001; 2. M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2007; 3. D. Makiłła, Historia prawa w Polsce, Warszawa 2008;) Literatura uzupełniająca: (1. A. Ajnenkiel, Konstytucje Polski w rozwoju dziejowym 1791-1997, Warszawa 2001; 2. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000; 3. Konstytucje Polski, t. 1-2, red. M. Kallas, Warszawa 1990; 3. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2008; 4. S. Płaza, Historia prawa w Polsce na tle porównawczym, cz. 1-3, Kraków 2001-2002; 5. W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego, t. I 966-1765, Warszawa 2010) |
W cyklu 2023/24_Z:
Podręczniki przewodnie: (1. J. Bardach, B. Leśnodorski, M. Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2001; 2. M. Kallas, Historia ustroju Polski, Warszawa 2007; 3. D. Makiłła, Historia prawa w Polsce, Warszawa 2008;) Literatura uzupełniająca: (1. A. Ajnenkiel, Konstytucje Polski w rozwoju dziejowym 1791-1997, Warszawa 2001; 2. M. Kallas, A. Lityński, Historia ustroju i prawa Polski Ludowej, Warszawa 2000; 3. Konstytucje Polski, t. 1-2, red. M. Kallas, Warszawa 1990; 3. T. Maciejewski, Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2008; 4. S. Płaza, Historia prawa w Polsce na tle porównawczym, cz. 1-3, Kraków 2001-2002; 5. W. Uruszczak, Historia państwa i prawa polskiego, t. I 966-1765, Warszawa 2010) |
Uwagi
W cyklu 2021/22_Z:
Nie ma |
W cyklu 2022/23_Z:
Nie ma |
W cyklu 2023/24_Z:
Nie ma |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: