Prawa kobiet od średniowiecza do XX wieku WP-MON-PO-S-PKXXw
Przedstawienie rozwoju praw kobiet w ujęciu historycznym, w odniesieniu do współczesności. Ukazanie studentom źródeł praw kobiet i drogi ich emancypacji. Scharakteryzowanie roli i miejsca kobiety w społeczeństwie, począwszy od średniowiecza, poprzez epokę nowożytną, na wieku XX kończąc. Po zakończonych zajęciach student powinien rozumieć proces kształtowania się praw kobiet.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
EK1: zna i rozumie źródła, genezę i ewolucję praw kobiet.
EK2: zna podstawowe fakty z historii emancypacji kobiet.
EK3: charakteryzuje oraz analizuje proces rozwoju praw kobiet.
EK4: wie, jakie jest znaczenie praw kobiet
EK5: zna podstawowe poglądy w historiografii na temat kształtowania się praw kobiet
OPIS ECTS:
Udział w wykładzie - 30h
Lektura zadanej literatury - 10h
Przygotowanie do egzaminu - 60h
Liczba ECTS: 100h/25h = 4 ECTS
Kryteria oceniania
EK1: zna i rozumie źródła, genezy i ewolucję praw kobiet.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie zna i nie rozumie źródeł, genezy i ewolucji praw kobiet.
Na ocenę 3 (dst.) - połowicznie zna i rozumie źródła, genezę i ewolucję praw kobiet.
Na ocenę 4 (db.) - w stopniu znacznym zna i rozumie źródła, genezę i ewolucję praw kobiet.
Na ocenę 5 (bdb.) - kompleksowo zna i rozumie źródła, genezę i ewolucję praw kobiet.
EK2: zna podstawowe pojęcia z zakresu historii praw kobiet.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie zna podstawowych pojęć z zakresu historii praw kobiet.
Na ocenę 3 (dst.) - zna 60% podstawowych pojęć z zakresu historii praw kobiet.
Na ocenę 4 (db.) - zna 80% podstawowych pojęć z zakresu historii praw kobiet.
Na ocenę 5 (bdb.) - zna wszystkie podstawowe pojęcia z zakresu historii praw kobiet.
EK3: charakteryzuje oraz analizuje proces emancypacji kobiet.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie charakteryzuje oraz nie analizuje procesu emancypacji praw kobiet.
Na ocenę 3 (dst.) - charakteryzuje oraz analizuje jedynie najważniejsze wydarzenia i procesy z zakresu praw kobiet.
Na ocenę 4 (db.) - prawidłowo charakteryzuje oraz analizuje większość wydarzeń i procesów z zakresu praw kobiet.
Na ocenę 5 (bdb.) - bezbłędnie charakteryzuje oraz analizuje wszystkie wskazane wydarzenia i procesy z zakresu praw kobiet.
EK4: wie, jakie jest znaczenie praw kobiet.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie wie jakie jest znaczenie praw kobiet.
Na ocenę 3 (dst.) - zna niektóre aspekty znaczenia praw kobiet.
Na ocenę 4 (db.) - zna większość aspektów znaczenia praw kobiet.
Na ocenę 5 (bdb.) - zna wszystkie aspekty znaczenia praw kobiet.
EK5: zna podstawowe poglądy w historiografii na temat kształtowania się praw kobiet.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie zna podstawowych poglądów w historiografii na temat kształtowania się praw kobiet.
Na ocenę 3 (dst.) - zna trzy podstawowe poglądy w historiografii na temat kształtowania się praw kobiet.
Na ocenę 4 (db.) - zna większość podstawowych poglądów w historiografii na temat kształtowania się praw kobiet.
Na ocenę 5. (bdb.) - zna wszystkie przedstawione poglądy w historiografii na temat kształtowania się praw kobiet.
Literatura
Literatura podstawowa:
M. Bogucka, Białogłowa w dawnej Polsce, Warszawa 1998.
J. Hannam, Feminizm, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
T. Beattie T., New Catholic Feminism: Theology and Theory, London, New York 2006.
M. Bogucka, Women in early modern Polish society, against the European background, Aldershot 2004.
F. Compagnoni, Prawa człowieka: geneza, historia i zaangażowanie chrześcijańskie, Kraków 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: