Lobbing w stosunkach międzynarodowych WP-MON-PO-S-Lwsm
1.Lobbing – co to jest?
- geneza, definicja i specyfika
2. Uwarunkowania działalności lobbingowej
- w państwach
- na szczeblu międzynarodowym
- funkcje lobbingu
3. Podmioty podejmujące lobbing
- grupy interesu partykularnych
- grupy interesu publicznego
- korporacje
4. Regulacja zjawiska lobbingu
- regulacje w Unii Europejskiej
- regulacje w Polsce i innych państwach
- działalność lobbingowa jako zawód
5. Strategie i metody lobbingu
- lobbying ofensywny i defensywny
- lobbying bezpośredni – metody „judo”
- lobbying pośredni
6. - 8. Przykłady praktyczne kampanii lobbingowych
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna rodzaje, kompetencje i zadania wybranych organów władzy na szczeblu narodowym i ponadnarodowym w zakresie, który jest przedmiotem zainteresowania pomiotów podejmujących działalność lobbingową. Zna strategie i metody działalności zawodowej. Potrafi opisać i wyjaśnić zalety działalności lobbingowej. Identyfikuje główne zasady i problemy regulacji prawnej lobbingu.
Umiejętności
Student potrafi wskazać podmioty mogące podejmować lobbing i adresatów lobbingu. Student potrafi wskazać etapy postępowań legislacyjnych na których dopuszczalne i uprawnione są działania zaliczane do działalności lobbingowej oraz określić obowiązki jakie należy spełnić, aby legalnie prowadzić tego typu działalność. Potrafi wskazać na czym polegają i czemu służą metody lobbingu.
Kompetencje społeczne
Student akceptuje reguły przejrzystości procedur podejmowania decyzji i tworzenia prawa w państwie i w organizacjach międzynarodowych, w tym zasadę jawności działalności lobbingowej, jest zdolny do podjęcia dyskusji na podstawowe tematy związane z działalnością lobbingową w Polsce i zagranicą, docenia wartość i jest świadomy znaczenia jakie dla skutecznej działalności lobbingowej mają takie czynniki jak: wizerunek, kontakty z mediami, planowanie strategiczne i taktyczne kampanii lobbingowych, czy wykorzystanie metod lobbying oddolnego
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, przygotowanie prezentacji nt. przykładów lobbingu w Polsce lub na świecie
Literatura
Literatura podstawowa
K.Jasiecki, M. Molęda-Zdziech, U. Kurczewska, Lobbing. Sztuka skutecznego wywierania wpływu, Kraków 2006
U. Kurczewska, K. Jasiecki (red.), Reprezentacja interesów gospodarczych i społecznych w Unii Europejskiej
L. Graniszewski, R. Grzeszczak, K. Karski, P. Madziar, J. Majchrowski, Oddziaływanie na procesy decyzyjne w Unii Europejskiej, Warszawa 2019
U. Kurczewska, Lobbing i grupy interesu w Unii Europejskiej, Warszawa 2011
M. M. Wiszowaty Regulacja prawna lobbingu na świecie. Historia, elementy, stan obecny, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniajaca
Z. . R. Chari, J. Hogan, G. Murphy, Regulating Lobbying: A Global Comparison,Manchester 2012. ,
L. Rubisz (red.), Grupy interesu. Teoria i działanie, Toruń 2003
J. F., Czub, A. Vetulani-Cegiel, Leksykon lobbingu w Unii Europejskiej, Warszawa 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: