Logika dla humanistów WP-MON-PO-S-LdH
Zakres tematów:
Przedmiot logiki. Funkcje wypowiedzi. Pojęcie zdania w sensie logicznym. Wyrażanie i stwierdzanie.
Klasyczne spójniki logiczne
Prawa klasycznego rachunku zdań. Zapisywanie zdań w języku klasycznego rachunku zdań.
Nazwy. Desygnat nazwy. Zakres i treść nazwy. Ostrość zakresu nazwy, wyraźność nazwy. Rodzaje nazw.
Definiowanie pojęć. Podziały definicji. Błędy w definicjach
Zdania kategoryczne. Kwadrat logiczny. Prawa logiczne kwadratu logicznego. Przekształcenia zdań kategorycznych. Sylogizm kategoryczny, budowa i zasady poprawności trybów. Sylogizm prawniczy.
Zaprzeczanie zdaniom złożonym
Pojęcie relacji. Rodzaje relacji. Relacje porządkujące zbiór. Porządek i całkowity porządek.
Relacje równoważnościowe i podział logiczny zbioru, klasyfikacja, typologia i partycja
Systemy świadomych przekonań. Oceny i normy.
Pojęcie wnioskowania. Wnioskowania dedukcyjne, redukcyjne i inne.
Uzasadnianie przekonań. Dowodzenie twierdzeń, sprawdzanie hipotez i wyjaśnianie zjawisk.
Pragmatyka logiczna: wypowiedzi okazjonalne, presupozycje, implikatury i akty mowy.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
W cyklu 2020/21_Z: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2019/20_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM | W cyklu 2020/21_L: PO/S2 - obszar nauk społecznych - II stopień | W cyklu 2021/22_Z: PO/S1 - obszar nauk społecznych - I stopień/JM |
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna podstawowe pojęcia z zakresu logiki prawniczej
potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu logiki prawniczej
potrafi dokonywać analizy logicznej tekstu
potrafi tworzyć poprawne definicje
zna podstawowe błędy logiczne
potrafi rozpoznać podstawowe błędy logiczne i usuwać je.
umie odróżnić poziomy języka, w tym język prawny od prawniczego
Kryteria oceniania
na ocenę 2: Student nie zna podstawowych pojęć z zakresu logiki prawniczej
na ocenę 3: Student zna istotę definicji podstawowych pojęć z zakresu logiki prawniczej i przy pomocy prowadzącego potrafi odtworzyć te definicje, a samodzielnie popełnia dozwoloną ilość błędów
na ocenę 4: Student zna istotę definicji podstawowych pojęć z zakresu logiki prawniczej, rozumie różnice wynikające z definicji pojęć bliskoznacznych, czy potocznie błędnie utożsamianych i samodzielnie prawie nie popełnia błędów definiując te pojęcia
na ocenę 5: Student zna istotę definicji podstawowych pojęć z zakresu logiki prawniczej, nie popełnia błędów definiując te pojęcia, rozumie różnice wynikające z definicji pojęć bliskoznacznych, czy potocznie błędnie utożsamianych
na ocenę 2: Student nie potrafi rozpoznać przykładów obrazujących w rzeczywistości językowej, czy pozajęzykowej pojęcia z zakresu logiki prawniczej lub nie potrafi formułować własnych krótkich wypowiedzi przy pomocy tych pojęć
na ocenę 3: Student potrafi w stopniu zadowalającym rozpoznać przykłady obrazujące w rzeczywistości językowej, czy pozajęzykowej pojęcia z zakresu logiki prawniczej i potrafi formułować własne krótkie wypowiedzi przy pomocy tych pojęć
na ocenę 4: Student potrafi w stopniu dobrym rozpoznać przykłady obrazujące w rzeczywistości językowej, czy pozajęzykowej pojęcia z zakresu logiki prawniczej i potrafi formułować własne dłuższe wypowiedzi przy pomocy tych pojęć
na ocenę 5: Student potrafi bezbłędnie rozpoznać przykłady obrazujące w rzeczywistości językowej, czy pozajęzykowej pojęcia z zakresu logiki prawniczej i potrafi formułować własne dłuższe wypowiedzi przy pomocy tych pojęć
na ocenę 2: Student nie potrafi metodami logicznymi ustalać związków pomiędzy częściami tekstu, czy ich korelatami. W szczególności student:
- nie potrafi formalizować zdań języka naturalnego lub
- nie potrafi metodami logicznymi sprawdzać: 1) czy wniosek wynika logicznie z przesłanek, 2) czy niektóre przesłanki rozumowania są zbędne oraz 3) czy dana wypowiedź jest niesprzeczna
na ocenę 3: Student potrafi zadowalająco metodami logicznymi ustalać związki pomiędzy częściami tekstu, czy ich korelatami.
Wszczególności student potrafi na poziomie zadowalającym:
- formalizować zdania języka naturalnego,
- metodami logicznymi sprawdzać: 1) czy wniosek wynika logicznie z przesłanek, 2) czy niektóre przesłanki rozumowania są zbędne oraz 3) czy dana wypowiedź jest niesprzeczna danym związku
na ocenę 4: Student potrafi na poziomie dobrym ustalać metodami logicznymi związki pomiędzy częściami tekstu, czy ich korelatami.
W szczególności student potrafi: - -bezbłędnie formalizować zdania języka naturalnego oraz
na poziomie dobrym potrafi metodami logicznymi sprawdzać: 1) czy wniosek wynika logicznie z przesłanek, 2) czy niektóre przesłanki rozumowania są zbędne oraz 3) czy dana wypowiedź jest niesprzeczna
- na poziomie wymyślać na podstawie praw logicznych własne zdania będące z wyjściowym lub wyjściowymi w danym związku logicznym
na ocenę 5: Student potrafi na poziomie bardzo dobrym ustalać metodami logicznymi związki zachodzące pomiędzy cczęściami tekstu, czy ich korelatami.
W szczególności student potrafi bezbłędnie:
-formalizować zdania języka naturalnego oraz na poziomie dobrym potrafi
- metodami logicznymi sprawdzać: 1) czy wniosek wynika logicznie z przesłanek, 2) czy niektóre przesłanki rozumowania są zbędne oraz 3) czy dana wypowiedź jest niesprzeczna danym związku
- wymyślać na podstawie praw logicznych własne zdania będące z wyjściowym lub wyjściowymi w danym związku logicznym
na ocenę 2: Student nie potrafi tworzyć poprawnych definicji i wykorzystywać definicji przy wykładni prawa
na ocenę 3: Student potrafi tworzyć poprawne definicje dla niektórych typów pojęć i wykorzystywać definicje dla tych typów przy wykładni prawa
na ocenę 4: Student potrafi tworzyć poprawne definicje dla większości typów pojęć i wykorzystywać definicje dla tych typów przy wykładni prawa
na ocenę 5: Student potrafi tworzyć poprawne definicje dla wszystkich typów pojęć i wykorzystywać definicje przy wykładni prawa
na ocenę 2: Student nie zna podstawowych błędów logicznych
na ocenę 3: Student zna niektóre typy podstawowych błędów logicznych
na ocenę 4: Student zna prawie wszystkie podstawowe błędy logiczne
na ocenę 5: Student zna wszystkie podstawowe błędy logiczne
na ocenę 2: Student nie potrafi rozpoznać podstawowych błędów logicznych
na ocenę 3: Student potrafi rozpoznać łatwe do zauważenia błędy logiczne i potrafi większość z nich usunąć
na ocenę 4: Student potrafi rozpoznać trudniejsze do zauważenia błędy logiczne i potrafi te błędy usunąć
na ocenę 5: Student potrafi rozpoznać trudne do zauważenia błędy logiczne i potrafi te błędy usunąć
na ocenę 2: Student nie odróżnia poziomów języka, w szczególności nie odróżnia języka prawnego od prawniczego
na ocenę 3: Student często umie odróżnić język od jego metajęzyka, w szczególności często odróżnia język prawny od prawniczego
na ocenę 4: student zawsze umie odróżnić jjęzyk od jego metajęzyka , w szczególności zawsze odróżnia język prawny od języka prawniczego
na ocenę 5: Student umie zawsze odróżnić język od jego metajęzyka, a nawet odróżnia od nich języki o wyższych poziomów
Literatura
Literatura:
Literatura podstawowa
1.S. Lewandowski, H. Machińska, A. Malinowski, J. Petzel, Logika dla prawników,
Warszawa 2007
Literatura uzupełniająca
1.Barbara Stanosz, Ćwiczenia z logiki, Warszawa, PWN 2005.
2.Zygmunt Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa PWN 2008
3.Mieczysław Omyła, Zarys logiki, Warszawa, WSiP 1995.
4.Marek Tokarz, Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006.
5.Marek Tokarz, Wykłady z logiki, Wyższa Szkoła Zarządzania i Nauk Społecznych w Tychach, Tychy 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: