Sustainable Development in the 21st Century WP-MON-PO-H-SDit21C
Zakres przedmiotowy kursu obejmuje:
1. Wprowadzenie do przedmiotu. Koncepcje rozwoju, definicje zrównoważonego rozwoju (SD), rozwoju ludzkiego, itp.
2. Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 i Cele Zrównoważonego Rozwoju (SDG)
3. Instytucjonalny aspekt SD: Bank Światowy, OECD, ONZ – jako globalni kluczowi aktorzy w dziedzinie prawa i praktyki SD
4. Prawo do rozwoju a wolność od ubóstwa - regulacja pomocy rozwojowej w prawie organizacji międzynarodowych
5. „Handel i zrównoważony rozwój” (TSD) w umowach o wolnym handlu (FTA)
6. Ograniczenie ryzyka katastrof (DRR) a Agenda 2030
7. SDG 13 (Zmiany klimatyczne – regulacje prawne i działania w zakresie mitygacji i adaptacj)i
8. SDG 4 (Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju (ESD) oraz współpraca w zakresie szkolnictwa wyższego (HEI) na rzecz implementacji Agendy 2030)
9. SDG 3 (prawo do zdrowia)
10. SDG 5 (gender)
11. SDG 6 (prawo do wody)
12. SDG 7 (Prawo do energii)
13. SDG 16 (Prawa człowieka i SD)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Student zna pojęcia z zakresu zrównoważonego rozwoju
• Student zna podstawowe źródła prawa w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz posiada wiedzę w zakresie funkcjonowania głównych organizacji międzynarodowych
• Student potrafi omówić cele i praktykę działania w zakresie poszczególnych obszarów z zakresu SDG
• Student potrafi zidentyfikować problemy globalne, omówić je, jak również wskazać stosowane rozwiązania i metody działań.
• Student potrafi zastosować podstawowe koncepcje i kierunki w zakresie zrównoważonego rozwoju do aktualnych wydarzeń lokalnych i międzynarodowych
Kryteria oceniania
Zaliczenie w oparciu o prace na zajęciach, prezentację oraz kolokwium
Literatura
Literatura (przykłady)
Rezolucja Zgromadzenia Ogólnego A/RES/70/1: Agenda na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 i raporty z implementacji
Rozdziały “Trade and Sustainable Development” z wybranych umów o wolnym handlu (np. z CETA)
Bartels L., The Trade and Development Policy of the European Union, The European Journal of International Law 2007, Vol. 18, No.
Carbone M., The European Union and International Development: The Politics of Foreign Aid, New York 2007
Pogge T.W., World Poverty and Human Rights, Cambridge, 2008
Sen A., Development as Freedom, Oxford, 1999
Sen A., Human Rights and Development, (in:) Development as a Human Right: Legal, Political, and Economic Dimensions, BA Adreassen, SP Marks (ed.), Cambridge 2007
UNDP, Commission on Legal Empowerment of the Poor, Making Law Work for Everyone, New York, 2008
K.Cichos, A. Salvia, SDG1 - No Poverty: Making the Dream a Reality, Emerald Publishing, UK, 2018
K. Cichos, Sustainability Commitments, Institutional level, In: Encyclopedia of Sustainability in Higher Education, Leal Filho W et. all., Springer International Publishing, 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: