Olimpiada historyczno-prawna WP-MON-Ohp
Przedstawienie ewolucji ustroju państwa polskiego i innych państw, ze szczególnym uwzględnieniem parlamentaryzmu, konstytucjonalizmu, organizacji administracji publicznej oraz genezy i funkcjonowania samorządu. Funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości. Omówienie prawa (materialnego i procesowego) w poszczególnych epokach.
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2019/20_L: | W cyklu 2020/21_L: |
Efekty kształcenia
Student;
EK 1 Zna i rozumie polskie i powszechne instytucje ustrojowo – prawne
EK 2 Zna i rozumie przebieg procesów przekształceń ustrojowych i rozwoju prawa polskiego na tle porównawczym
EK 3 Potrafi, znając historię poszczególnych instytucji ustrojowo – prawnych w Polsce i poza jej granicami, dokonać ich krytycznej analizy i oceny
EK 4 Potrafi, dzięki przykładom z historii, postrzegać instytucje ustrojowo – prawne w ich kontekście społecznym, politycznym i ekonomicznym
EK 5 Potrafi krytycznie analizować różne kategorie źródeł prawa i poznania prawa.
Opis ECTS
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 15
Konsultacje z prowadzącym zajęcia 15
Praca własna studenta# przygotowanie do zajęć i egzaminu 30
SUMA GODZIN 60
SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA PRZEDMIOTU 2
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne służące osiąganiu efektów w obszarze wiedzy i umiejętności
Wykład informacyjny, problemowy, konwersatoryjny
studium przypadku
dyskusja
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia
Efekty w obszarze wiedzy są weryfikowane za pomocą egzaminu ustnego lub pisemnego
Efekty w obszarze umiejętności są weryfikowane za pomocą egzaminu pisemnego lub ustnego
Kryteria oceniania
ocena niedostateczna (2)
Student
EK 1 nie zna i nie rozumie wybranych instytucji prawnych i ustrojowych w Polsce, innych krajach europejskich oraz USA,
EK 2 nie rozumie przebiegu przekształceń ustroju i prawa polskiego na tle porównawczym,
EK 3 nie potrafi dokonać krytycznej analizy i oceny dawnych instytucji EK 4 nie potrafi postrzegać dawnych instytucji w kontekście społecznym, politycznym i ekonomicznym,
EK 5 nie potrafi krytycznie analizować różnych kategorii źródeł
Ocena dostateczna (3)
Student
EK 1 zna i rozumie wybrane instytucje prawne i ustrojowych Polski, państw europejskich oraz USA,
EK 2 z pomocą prowadzącego potrafi zrozumieć przebieg przekształceń ustroju i prawa na tle porównawczym,
EK 3 potrafi z pomocą prowadzącego dokonać krytycznej analizy i oceny wybranych dawnych instytucji
EK 4 potrafi postrzegać wybrane dawne instytucje w kontekście społecznym, politycznym i ekonomicznym,
EK 5 potrafi z pomocą prowadzącego krytycznie analizować różnych kategorii źródeł,
Ocena dobra (4)
Student
EK 1 zna i rozumie większość instytucji prawnych i ustrojowych Polski, państw europejskich oraz USA,
EK 2 potrafi zrozumieć przebieg przekształceń ustroju i prawa polskiego na tle porównawczym,
EK 3 dokonuje krytycznej analizy i oceny większości dawnych instytucji EK 4 postrzega dawne instytucje w kontekście społecznym, politycznym i ekonomicznym,
EK 5 potrafi z niewielką pomocą prowadzącego krytycznie analizować różnych kategorii źródeł
Ocena bardzo dobra (5)
Student
EK 1 zna i rozumie skomplikowane instytucje prawne i ustrojowe Polski, państw europejskich oraz USA,
EK 2 potrafi zrozumieć przebieg przekształceń ustroju i prawa polskiego na tle porównawczym,
EK 3 dokonuje krytycznej analizy i oceny większości dawnych instytucji EK 4 postrzega dawne instytucje w kontekście społecznym, politycznym i ekonomicznym,
EK 5 potrafi krytycznie analizować różnych kategorii źródeł, dostrzega potrzebę stałego doskonalenia swojej wiedzy oraz etycznego zachowania w pracy zawodowej i badawczej
Literatura
Literatura podstawowa: (1. Sczaniecki M., Powszechna historia państwa i prawa, Warszawa 2003; 2. Sójka-Zielińska K., Historia prawa, Warszawa 2011; Bardach J., Leśnodorski B., Pietrzak M., Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2001;)
Literatura uzupełniająca: (1. Baszkiewicz J., Powszechna historia ustrojów państwowych, Gdańsk 2001; 2. Dziadzio A., Powszechna historia prawa, Warszawa 2008; 3. Kallas M., Historia ustroju Polski, Warszawa 2007; 4. Klementowski M., Powszechna historia ustroju, Warszawa 2012; 5. Maciejewski T., Historia powszechna ustroju i prawa, Warszawa 2000; 6. Maciejewski T., Historia ustroju i prawa sądowego Polski, Warszawa 2008; 7. Makiłła D., Historia prawa w Polsce, Warszawa 2008; 8. Lityński A., Historia prawa Polski Ludowej, Warszawa 2007; 9. Wąsowicz M., Historia ustroju państw Zachodu, Warszawa 2011; 10. Witkowski W., Historia ustroju i prawa polskiego (1772-1918), Zakamycze 2003;).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: