Ameryka Łacińska jako region w stosunkach międzynarodowych WP-MON-AŁ
Źródła, pochodzenie: nazewnictwo, wielkie cywilizacje
Konkwista, społeczeństwo kolonialne
Zależności i niezależności, konflikty zbrojne
Idee, sztuka, kultura popularna
Zmiany społeczne i rewolucje
Dyktatury i represje
Ameryka Łacińska a USA
Demokracja i nowe rządy
Konstytucje i procesy legislacyjne
Projekty integracyjne
Ekonomia latynoamerykańska
Ameryka Łacińska a Unia Europejska
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1: zna i wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu historii, kultury i integracji państw latynoamerykańskich
EK2: rozróżnia i charakteryzuje poszczególne państwa w Ameryce Łacińskiej, w tym ze szczególnym uwzględnieniem ich systemów prawnych
EK3: zna sytuację polityczną wybranych państw latynoamerykańskich
EK4: prezentuje powiązanie państw latynoamerykańskich z państwami w innych regionach świata (Azja, Europa, Afryka)
EK5: wie, jakie znaczenie w prawie i polityce międzynarodowej odgrywają państwa regionu Ameryki Łacińskiej
Opis ECTS:
Udział w wykładzie: 30 h
Czytanie zadanej literatury: 30 h
Opracowywanie samodzielne materiałów: 10 h
Przygotowanie do egzaminu: 30 h
Suma godzin: 100
Liczba ECTS: 100 h/25 = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK1 są: wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest zaliczenie pisemne oraz ocenianie ciągłe.
Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK2 są: wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest zaliczenie pisemne oraz ocenianie ciągłe.
Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK3 są: wykład informacyjny oraz studium przypadku, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest zaliczenie pisemne oraz ocenianie ciągłe.
Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK4 są: wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest zaliczenie pisemne oraz ocenianie ciągłe.
Metodami dydaktycznymi służącymi osiągnięciu EK5 są: wykład informacyjny, sposobem weryfikacji efektu kształcenia jest zaliczenie pisemne oraz ocenianie ciągłe.
Literatura
Literatura podstawowa (1. Latoszek E., Proczek M. (red.), Teoretyczne koncepcje integracji regionalnej a efekty działalności ugrupowań integracyjnych w Ameryce Łacińskiej, Warszawa 2012; 2. Gawrycki M.F., Miejsce i rola Ameryki Łacińskiej we współczesnym świecie, w: M.F. Gawrycki (red.), Ameryka Łacińska we współczesnym świecie, Warszawa 2006)
Literatura uzupełniająca (1. Krzywicka K., Ameryka Łacińska u progu trzeciego stulecia niepodległości. Perspektywa historyczna i wyzwania współczesności, w: K. Krzywicka (red.), Dwieście lat niepodległości państw Ameryki Łacińskiej. Perspektywa historyczna i wyzwania współczesności, Studia Iberoamerykańskie UMCS, vol. II, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2012; 2. Krzywicka K., Region Ameryki Łacińskiej i Karaibów, w: I. Topolski, H. Dumała, A. Dumała (red.), Regiony w stosunkach międzynarodowych, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009, ss. 209-236; 3. Drgas M., Knopek J., Ratke-Majewska A., Polska - Ameryka Łacińska : historia, polityka, gospodarka, kultura, Toruń 2014. – wybór; 4. Gawrycki M.F. (red.), Procesy integracyjne w Ameryce Łacińskiej, Warszawa 2007. – wybór; 5. Kłosiński K.A., Czarnacki M., Ameryka Łacińska - w poszukiwaniu konsensusu, Lublin 2013. – wybór)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: