Wprowadzenie do programowania WP-CWC-N-1-WdPr
Jest to podstawowy przedmiot wprowadzający w dziedzinę informatyki. Poświęcony jest on głównie programowaniu i podstawom tworzenia algorytmów.
Kurs obejmuje:
* podstawowe pojęcia, takie jak: algorytm, program, specyfikacja, weryfikacja,
* zasady projektowania i tworzenia algorytmów: zasady abstrakcji, dekompozycji problemów,
* podstawy wnioskowania o programach: weryfikacja programów, analiza złożoności programów,
* podstawowe struktury danych,
* techniki tworzenia algorytmów: dziel i zwyciężaj, programowanie zachłanne, dynamiczne i przeszukiwanie z nawrotami.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
CwC1_W09 podstawy informatyki
CwC1_W12 podstawy konstrukcji oprogramowania
CwC1_W13 podstawy matematyki
Absolwent potrafi:
CwC1_U03 posługiwać się narzędziami informatycznymi
CwC1_U10 posługiwać się narzędziami informatycznymi w przeprowadzaniu badań
CwC1_U14 eksplorować dane
Absolwent jest gotów do:
CwC1_K01
uczenia się przez całe życie. Potrafi w tym celu wykorzystać narzędzia
informatyczne. Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i
umiejętności oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu
dostępne mu źródła. Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty ogólne i
specjalistyczne
CwC1_K02 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
CwC1_K06 działania w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Udział w wykładzie: 30h
Przygotowanie do egzaminu: 20h
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 20h
Konsultacje: 5h
SUMA GODZIN: 75 = około 3 ECTS
Kryteria oceniania
Dla wszystkich efektów przyjmuje się następujące kryteria oceny we wszystkich formach weryfikacji:
ocena 5: osiągnięty w pełni (bez uchwytnych niedociągnięć)
ocena 4,5: osiągnięty niemal w pełni i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 4: osiągnięty w znacznym stopniu i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 3,5: osiągnięty w znacznym stopniu – z wyraźną przewagą pozytywów – i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 3: osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny
ocena 2: nie został osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją
Ocena końcowa x jest wyznaczana na podstawie wartości
st(w)= 5, jeśli 4,5 < w;
st(w)= 4,5, jeśli 4,25 < w <= 4,5;
st(w)= 4, jeśli 3,75 < w <= 4,25;
st(w)= 3,5, jeśli 3,25 < w <= 3,75;
st(w)= 3, jeśli 2,75 < w <= 3,25;
st(w)= 2, jeśli w <= 2,75
oraz na bazie podanej niżej reguły:
x wyznacza się ze wzoru x=st(z), gdzie z jest średnią ważoną ocen z przeprowadzonych weryfikacji,w których wagi ocen z egzaminów wynoszą 2, a wagi ocen z innych form weryfikacji są równe 1
Literatura
Podstawowa:
Brian W. Kernighan, Dennis M. Ritchie, „Język ANSI C. Programowanie”, Wydanie 2, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010
Stephen Prata, „Język C. Szkoła programowania“, Wydanie 6, Helion, Gliwice 2016
Zed A. Shaw, „Programowanie w C. Sprytne podejście do trudnych zagadnień, których wolałbyś unikać (takich jak język C)”, Wydanie 1, Helion, Gliwice 2016
Piotr Wróblewski, „Algorytmy, struktury danych i techniki programowania”, Helion, Gliwice 1997
Jon Bentley, „Perełki Oprogramowania”, WNT, Warszawa 1992
Alfred V. Aho, John E. Hopcroft, Jeffrey D. Ullman „Algorytmy i struktury danych”, Helion, Gliwice 2003
Uzupełniająca:
Język C++, Stroustrup Bjarne, WNT, 2002
Podstawy języka C++, S.B. Lippman, J. Lajoie, WNT, 2003
C++ dla każdego, Jesse Liberty, Helion, 2002
Thinking in C++. Edycja polska, Bruce Eckel, Helion, 2002
Thinking in C++ Tom 2. Edycja polska, Bruce Eckel, Chuck Allison, Helion, 2004
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: