Socjologia cyberprzestrzeni WP-CWC-N-1-SC
Cel przedmiotu: Głównym celem wykładów jest zapoznanie studentów z kluczowymi zagadnieniami z zakresu socjologii cyberprzestrzeni, traktowanej tu jako subdyscypliny socjologii. Szczególny nacisk położony jest na podstawowe pojęcia, teorie i koncepcje oraz kategorie stosowane przez socjologię dla analizy rzeczywistości wirtualnej. Jednym z kluczowych elementów wykładów jest charakterystyka najnowszych technologii informacyjnych (w tym także mediów) przy uwzględnieniu ich znaczenia w procesie budowania tożsamości (zwłaszcza tzw. cybertożsamości), a przy tym ich roli w kształtowaniu porządku aksjologicznego, normatywnego, politycznego oraz kulturowego. Wybrane teksty literatury przedmiotu oraz prezentacja wyników badań empirycznych (komunikaty Pracowni Badawczych, Diagnozy Społecznej oraz badań akademickich) będą stanowiły pomocniczy materiał bardziej szczegółowych analiz.
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
CwC1_W10, CwC1_W10, - student zna podstawowe pojęcia socjologii i socjologii cyberprzestrzeni, wie co to jest sieć, zna jej synonimy i wie jakie są jej cechy charakterystyczne. Zna historię cyberprzestrzeni i ma świadomość ciągłego rozwoju tej rzeczywistości. Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych jakie występują w cyberprzestrzeni oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych w sieci, jak np. instytucji żałoby, macierzyństwa sieciowego. Ma pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w rzeczywistości wirtualnej, wie jakie są cechy więzi społecznej występującej w sieci między jednostkami i grupami.
kulturowych.
ECTS:
Udział w zajęciach – 30 h (1ects)
przygotowanie do egzaminu – 20 h
SUMA GODZIN 50:25 = 2
LICZBA ECTS – 2
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny zakresu materiału przerobionego na zajęciach oraz zamieszczonego na e.uksw.edu.pl.
Na ocenę 2: student nie wie jaka jest różnica między rzeczywistością realną i wirtualną; nie umie wskazać definicji i synonimów cyberprzestrzeni, nie wie czy Internet wytwarza świat społeczny i nie umie podać żadnych przykładów życia społecznego w sieci; nie wie jakie są instytucje i struktury cyberprzestrzeni; nie odróżnia czym jest społeczeństwo informacyjne, sieciowe, medialne;
Na ocenę 3, 3,5: student wie w stopniu podstaowym jaka jest różnica między rzeczywistością realną i wirtualną; umie zdefiniować sieć, ale nie zna jej synonimów; orientuje się słabo, że Internet wytwarza świat społeczny, ale nie podaje żadnych przykładów życia społecznego w sieci; nie wie jakie są instytucje i struktury cyberprzestrzeni;
Na ocenę 4, 4,5: student dobrze wie jaka jest różnica między rzeczywistością realną i wirtualną; umie zdefiniować sieć, i zna jej synonimy; ma świadomość, że Internet wytwarza świat społeczny, i umie wskazać wiele przykładów życia społecznego w sieci; dobrze wie jakie są instytucje i struktury cyberprzestrzeni;
Na ocenę 5: student bardzo dobrze wie jaka jest różnica między rzeczywistością realną i wirtualną; umie zdefiniować sieć, i zna jej synonimy i potrafi określić ich pochodzenie; wie czym charakteryzuje się społeczna przestrzeń sieci i jakie są przejawy życia społecznego w sieci; bardzo dobrze wie jakie są instytucje i struktury cyberprzestrzeni;
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: