Ewaluacja i audyt WP-CWC-N-1-EiA
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy z zakresu teoretycznych podstaw ewaluacji i audytu jako narzędzi weryfikowania skuteczności projektów. Zajęcia pozwolą zrozumieć specyfikę ewaluacji i badań ewaluacyjnych oraz odróżnić ją od audytu. Wprowadzą w metody badań oraz prawne aspekty audytowania jednostek sektora publicznego.
W cyklu 2019/20_Z:
Wprowadzenie w zagadnienie ewaluacji i audytu – przedstawienie róznic i uwarunkowań oraz konsekwencji z nich wynikających. Badania jakościowe i ilościowe, triangulacja w ewaluacji. Wybrane rodzaje metod i technik stsowanych w ewaluacji – badania kontrfaktyczne, FGI, IDI, techniki projekcyjne, behawioralne, „tajemniczy klient”, desk research i inne. Oprócz zapoznania słuchaczy z metodologią ewaluacji z perspektywy teorii, słuchacze będą również przeprowadzali FGI w fokusowni, a następnie dokonają transkrypcji oraz przygotują raport wraz z rekomendacjami. Efekty kształcenia: Student wie na czym polega różnica między ewaluacją, audytem, monitoringiem i badaniami naukowymi, student poznaje metody i techniki stosowane w badaniach ewaluacyjnych, wie na czym polega praca ewelatora w odniesieniu do danej metody. Student umie odróżnić metody i techniki ewaluacyjne od metod i technik stosowanych w innych rodzajach badań, umie dobrać odpowiednie metody do danego badania, umie wskazać zadania ewaluatora w obszarze danej metody. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów ewaluacyjnych i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne swojej działalności Na nakład pracy studenta (ECTS) składa się: 30 godzin zajęć 30 godzin przygotowania do zaliczenia końcowego, w tym lektura literatury przedmiotu 25 godzin przygotowanie FGI i opracowanie jego wyniku 5 godzin konsultacji W sumie – 90 godzin:25-30godzin= 3 ECTS |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2020/21_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_Z: E-Learning | W cyklu 2018/19_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
CwC1_W25 - Student ma wiedzę na temat narzędzi weryfikacji efektów interwencji publicznych - ewaluacji i audytu. Wie co to jest ewaluacji i audyt i wie jakie są kryteria różnicujące oba narzędzia; wie jakie są rodzaje ewaluacji i kiedy się je przeprowadza. Wie jakie są zasady badań ewaluacyjnych, zna metody i techniki stosowane w tych badania. Student wie także jakie są prawne podstawy przeprowadzania audytu i z czego wynika konieczność audytowania. Wie czym jest audyt wewnętrzny. Potrafi wskazać jednostki sektora publicznego, w których audyt jest prawnie wymagany.
ECTS:
Udział w zajęciach – 15 h (1ects)
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 15 h
przygotowanie do egzaminu - 20
SUMA GODZIN ok. 50:25 = 2
LICZBA ECTS – 2
Kryteria oceniania
Test pisemny z zakresu materiału na zajęciach oraz materiału źródłowego na Moodle.
Na ocenę 2: student nie wie jaka jest różnica między ewaluacją i audytem, nie umie wyjaśnić czym są, jakie sa ich rodzaje ii nie umie okreliślic ich metod, przedmiotu, celu i zakresu oraz efektów; nie wie do czego służy ewaluacja i audyt i jaki jest ich związek z działalnością projektową;
Na ocenę 3: student posiada jedynie podstawą wiedzę jaka jest różnica między ewaluacją i audytem, w słabym stopniu definiuje czym są, jakie sa ich rodzaje i dostatecznie określa ich metody, przedmiot, cel i zakres oraz efekty; wie w stopniu ograniczonym do czego służy ewaluacja i audyt i jaki jest ich związek z działalnością projektową;
Na ocenę 4, 4,5: student posiada wiedzę na dobrym poziomie na temat tego jaka jest różnica między ewaluacją i audytem, w dobrym stopniu definiuje czym są, jakie sa ich rodzaje i dobrze określa ich metody, przedmiot, cel i zakres oraz efekty; dobrze wie do czego służy ewaluacja i audyt i jaki jest ich związek z działalnością projektową;
Na ocenę 5: student posiada wiedzę na bardzo dobrym poziomie na temat tego jaka jest różnica między ewaluacją i audytem, w bardzo dobrym stopniu definiuje czym są, jakie sa ich rodzaje i bardzo dobrze określa ich metody, przedmiot, cel i zakres oraz efekty; bardzo dobrze wie do czego służy ewaluacja i audyt i jaki jest ich związek z działalnością projektową;
Literatura
W cyklu 2019/20_Z:
Bienias S., Opałka E. (red.), Ewaluacja ex post Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego: Warszawa 2010. Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny M., (red.), Polityka społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa, 2007. Haber A., (red.), Ewaluacja ex-post. Teoria i praktyka badawcza, PARP: Warszawa 2007. Haber A., Szałaj M. (red.), Ewaluacja w strategicznym zarządzaniu publicznym redakcja, PARP: Warszawa 2010. Haber A., Szałaj M. (red.), Środowisko i warsztat ewaluacji, PARP: Warszawa 2008. Korporowicz L. (red.), Ewaluacja w edukacji, Oficyna Naukowa, Warszawa 1997. Lipińska A. (red.), Zarządzanie, sprawozdawczość, kontrola, promocja i ewaluacja projektów dofinansowanych z funduszy unijnych, Twigger: Warszawa 2008. Marjolein Peters M., Flis I., Nugteren M., Rola ewaluacji w sektorze administracji publicznej - ewaluacja funduszy UE : raport towarzyszący konferencji przygotowany przez firmę ECORYS Nederland BV, ECORYS: Warszawa 2006. Mazurkiewicz G. (red.), Przywództwo i zmiana w edukacji : ewaluacja jako mechanizm doskonalenia, Wydawnictwo UJ, Kraków 2013. Mazurkiewicz. G. (red.), Jakość edukacji : różnorodne perspektywy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012. Olejniczak K., Ewaluacja jako narzędzie zarządzania w sektorze publicznym, [w:]Rozwój, region, przestrzeń, red. G. Gorzelak, A. Tucholska, Ministerstwo Rozwoju Regional-nego, Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych UW (EUROREG). Ornacka K., Ewaluacja : między naukami społecznymi i pracą socjalną, Wydawnictwo UJ: Kraków 2003. Raporty ewaluacyjne dostępne na stronach internetowych (R)ewaluacja 2. Wiedza w działaniu, red. Haber A., Olejniczak K., Warszawa 2014. Agnieszka Haber A., Trzciński R. (red.), Ocena wpływu i prognozowanie efektów w badaniach ewaluacyjnych, PARP: Warszawa 2011. Sobieraj I., Kołodziej A. (red.), Prognoza, interwencja i ewaluacja w naukach społecznych. Teoria socjologiczna i praktyka badawcza, Wydawnictwo Adam Marszałek: Toruń 2015. Staręga-Piasek J.,Hryniewicka A. (red.), O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, Instytut Rozwoju Służb Społecznych: Warszawa 2008. Szymanowska J.(red.), Ewaluacja w pracy socjalnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2011. Olejniczak K., Monitoring i ewaluacja, [w]: J. Górniak, S. Mazur, System zarządzania rozwojem Polski Teoria i praktyka ewaluacji interwencji publicznych, red. Olejniczak K., Kozak M., Lendzion B., Warszawa 2008. Trzciński R., Wykorzystanie techniki propensity score matching w badaniach ewaluacyjnych, Warszawa 2009. |
W cyklu 2020/21_Z:
Bienias S., Opałka E. (red.), Ewaluacja ex post Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego: Warszawa 2010. |
Uwagi
W cyklu 2019/20_Z:
brak |
W cyklu 2020/21_Z:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: