Eksploracja danych WP-CWC-N-1-ED
W czasie zajęć realizowane będą następujące zagadnienia: pozyskiwanie danych i ich wstępna obróbka, statystyka opisowa, eksploracyjna analiza danych, klasyfikacja i algorytmy klasyfikacyjne (k-nn, drzewa decyzyjne i lasy losowe, sieci neuronowe), regresja i algorytmy szacowania (k-nn, drzewa CRT, sieci neuronowe), grupowanie (metodami k średnich, hierarchiczną, dwustopniową analizą skupień, sieciami Kohonena), analiza koszykowa oraz metody redukcji wymiaru.
Wszystkie zagadnienia omówione na wykładzie będą następnie ilustrowane ćwiczeniami praktycznymi na zajęciach laboratoryjnych z użyciem środowiska R oraz języka programowania Python.
E-Learning
W cyklu 2024/25_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2022/23_Z: E-Learning | W cyklu 2021/22_Z: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K1 - Potrafi sformułować problem eksploracji danych w sposób zrozumiały zarówno dla osób, z którymi współpracuje w tym obszarze, jak i ekspertów analityków (K_K02, K_K04).
K2 - Potrafi czerpać wiedzę z danych i na tej podstawie formułować propozycje rozwiązania sytuacji problemowych (K_K02).
Kryteria oceniania
Sprawdziany pisemne (testowe) – kryterium zaliczenia ustala prowadzący na początkowych zajęciach – W2, K2.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Daniel T. Larose: ,,Odkrywanie wiedzy z danych''. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006.
2. Daniel T. Larose: ,,Metody i modele eksploracji danych''. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012.
3. Ch. D. Larose, D. T. Larose: ,,Data Science Using Python and R''. Wiley, 2019.
4. Aktualna dokumentacja narzędzi informatycznych wykorzystywanych na laboratoriach.
Literatura uzupełniająca:
5. Tadeusz Morzy: ,,Eksploracja danych. Metody i algorytmy’’. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013.
6. Gareth James, Daniela Witten, Trevor Hastie, Robert Tibshirani: ,,An Introduction to Statistical Learning with Applications in R''. IV Edition. Springer, 2014 (dostępne na stronie http://www-bcf.usc.edu/~gareth/ISL/ISLR%20Fourth%20Printing.pdf).
7. Trevor Hastie, Robert Tibshirani, Jerome Friedman: ,,The Elements of Statistical Learning''. Springer, 2009 (dostępne na stronie http://statweb.stanford.edu/~tibs/ElemStatLearn/).
8. Paweł Cichosz: ,,Data Mining Algorithms Explained Using R’’. Wiley, 2015.
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: 1. Daniel T. Larose: ,,Odkrywanie wiedzy z danych''. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006. 2. Daniel T. Larose: ,,Metody i modele eksploracji danych''. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012. 3. Ch. D. Larose, D. T. Larose: ,,Data Science Using Python and R''. Wiley, 2019. 4. Aktualna dokumentacja narzędzi informatycznych wykorzystywanych na laboratoriach. Literatura uzupełniająca: 5. Tadeusz Morzy: ,,Eksploracja danych. Metody i algorytmy’’. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2013. 6. Gareth James, Daniela Witten, Trevor Hastie, Robert Tibshirani: ,,An Introduction to Statistical Learning with Applications in R''. IV Edition. Springer, 2014 7. Trevor Hastie, Robert Tibshirani, Jerome Friedman: ,,The Elements of Statistical Learning''. Springer, 2009 8. Paweł Cichosz: ,,Data Mining Algorithms Explained Using R’’. Wiley, 2015. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: