Analiza statystyczna WP-CWC-N-1-AS
Celem przedmiotu jest przedstawienie terminów i pojęć wykorzystywanych w statystyce oraz wykazanie użyteczności procedur statystycznych w badaniach z zakresu nauk społecznych. Studenci powinni rozumieć podstawowe pojęcia statystyki opisowej i matematycznej oraz prawidłowo stosować je do opisu badanych zbiorowości ze szczególnym uwzględnieniem przedstawiania tabelarycznego i graficznego wyników badań, metod opisu statystycznego przy pomocy estymacji punktowej i przedziałowej, wyznaczania minimalnych liczebności próby, badania zależności między zmiennymi, wnioskowania na temat całych zbiorowości przy wykorzystaniu parametrycznych oraz nieparametrycznych testów statystycznych.
W cyklu 2023/24_L:
Treści merytoryczne: |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
W cyklu 2022/23_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2020/21_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2024/25_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2021/22_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2023/24_L: E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy | W cyklu 2019/20_L: E-Learning z podziałem na grupy |
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23_L: | W cyklu 2020/21_L: | W cyklu 2024/25_L: | W cyklu 2021/22_L: | W cyklu 2023/24_L: | W cyklu 2019/20_L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia:
CwC1_W07 – student zna zasady i metodologię przeprowadzania analiz statystycznych.
CwC1_W13 – student ma wiedzę o podstawach matematyki.
CwC1_U07 – student potrafi wykorzystywać określone metody i narzędzia do dokonywania analiz/badań socjologicznych/innych badań.
CwC1_U08 – student potrafi projektować bazy danych.
CwC1_K06 – student potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Opis ECTS:
Udział w ćwiczeniach - 15 godzin.
Przygotowanie do ćwiczeń - 15 godzin.
Studia literaturowe - 10 godzin.
Konsultacje - 10 godzin.
Przygotowanie do zaliczenia – 40 godzin.
Łącznie 90 godzin / 30 godzin = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Metody oceny:
1. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach – dopuszczalna jest 1 nieobecność na zajęciach dla studiów stacjonarnych niezależnie od powodu absencji. Większa liczba nieobecności dopuszczalna jest wyłącznie w przypadku długoterminowego zwolnienia lekarskiego lub rekonwalescencji szpitalnej.
2. Sprawdzian pisemny. Sprawdzian zawiera zadania z zakresu statystyki opisowej i stosowanej wymagające przedstawienia obliczeń.
Dla teoretycznych i praktycznych form sprawdzania wiedzy przyjmuje się poniższe progi punktowe i kryteria oceny:
Ocena bardzo dobry (5) – od 90% do 100%;
Ocena dobry plus (4,5) – od 80% do 90%;
Ocena dobry (4) – od 70% do 80%;
Ocena dostateczny plus (3,5) – od 65% do 70%;
Ocena dostateczny (3) – od 60% do 65%;
Ocena niedostateczny (2) – poniżej 60%.
Wiedza:
Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie zna zasad i metodologii przeprowadzania analiz statystycznych oraz nie ma wiedzy o podstawach matematyki.
Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student nie w pełni zna zasady i metodologię przeprowadzania analiz statystycznych oraz nie posiada w pełni wiedzy o podstawach matematyki.
Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student posiada podstawową wiedzę o zasadach i metodologii przeprowadzania analiz statystycznych oraz w stopniu podstawowym zna podstawy matematyki.
Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student posiada usystematyzowaną wiedzę o zasadach i metodologii przeprowadzania analiz statystycznych oraz usystematyzowaną wiedzę o podstawach matematyki.
Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student posiada niemal w pełni wiedzę o zasadach i metodologii przeprowadzania analiz statystycznych oraz niemal w pełni posiada wiedzę o podstawach matematyki.
Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student posiada opanował w pełni wiedzę o zasadach i metodologii przeprowadzania analiz statystycznych oraz w pełni posiada wiedzę o podstawach matematyki.
Umiejętności:
Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie potrafi wykorzystywać określonych metod i narzędzi do dokonywania analiz/badań socjologicznych/innych badań oraz nie potrafi projektować baz danych.
Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student nie w pełni potrafi wykorzystywać określone metody i narzędzia do dokonywania analiz/badań socjologicznych/innych badań oraz nie w pełni potrafi projektować baz danych.
Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student w stopniu podstawowym potrafi wykorzystywać określone metody i narzędzia do dokonywania analiz/badań socjologicznych/innych badań oraz w stopniu podstawowym potrafi projektować baz danych.
Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student w stopniu umiarkowanym potrafi wykorzystywać określone metody i narzędzia do dokonywania analiz/badań socjologicznych/innych badań oraz w stopniu umiarkowanym potrafi projektować baz danych.
Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student niemal w pełni potrafi wykorzystywać określone metody i narzędzia do dokonywania analiz/badań socjologicznych/innych badań oraz niemal w pełni potrafi projektować baz danych.
Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student w pełni potrafi wykorzystywać określone metody i narzędzia do dokonywania analiz/badań socjologicznych/innych badań oraz w pełni potrafi projektować baz danych.
Kompetencje:
Ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że student nie potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że student nie w pełni potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że student w stopniu podstawowym potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że student w stopniu umiarkowanym potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że student niemal w pełni potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że student w pełni potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura podstawowa i specjalistyczna:
1. Lissowski G., Haman J., Jasiński M., Podstawy statystyki dla socjologów. Opis statystyczny, Tom 1, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.
2. Lissowski G., Haman J., Jasiński M., Podstawy statystyki dla socjologów. Zależności statystyczne, Tom 2, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.
3. Lissowski G., Haman J., Jasiński M., Podstawy statystyki dla socjologów. Wnioskowanie statystyczne, Tom 3, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2011.
4. Ostasiewicz W., Statystyczne metody analizy danych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1998.
5. M. Rószkiewicz, J. Perek-Białas, D. Węziak-Białowolska, A. Zięba-Pietrzak, Projektowanie badań społeczno-ekonomicznych. Rekomendacje i praktyka badawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2013.
Literatura uzupełniająca:
1. Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
2. Bielecka A., Statystyka w biznesie i ekonomii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2005.
3. Ignatczyk W., Chromińska M., Statystyka. Teoria i zastosowanie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2004.
4. King B.M., Minium E.W., Statystyka dla psychologów i pedagogów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
5. Kot S.M., Jakubowski J., Sokołowski A., Statystyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2011.
6. Pułaska-Turyna B., Statystyka dla ekonomistów, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2008.
7. Sobczyk M., Statystyka opisowa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2010.
8. Starzyńska W., Statystyka praktyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
9. Steczkowski J., Opis statystyczny. Pozyskiwanie, przetwarzanie i analizowanie informacji. Wydawnictwo WSIiZ, Rzeszów 2005.
10. Szymczak W., Podstawy statystyki dla psychologów, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2010.
11. Zieliński M., Wstęp do metod statystycznych w naukach społecznych, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2011.
W cyklu 2023/24_L:
1. Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: