Zarządzanie jakością w administracji i audyt WP-ADZ-2-ZJAiA-cw
Zakres tematów odnoszących się do praktyki zarządzania jakością w organizacjach:
Moduł 1. Klient w zarządzaniu jakością w administracji
1.1. Co to jest jakość?
1.2. Szkoły jakości - japońska, amerykańska, europejska
1.3. Charakterystyka systemów zarządzania jakością
1.4. Orientacja na klienta w zarządzaniu jakością
1.5. Badanie satysfakcji klienta
1.6. Filozofia TQM i jej podstawowe elementy wdrażania
Moduł 2. System jakości - norma EN ISO 9001:2015
2.1. Pojęcie systemu jakości
2.2. Akredytacja a certyfikacja
2.3. Norma PN-EN ISO 9001:2015
2.4. Dokumentowanie wdrażania SZJ według PN-EN ISO 9001:2015
2.5. System zarządzania jakością w obszarze IT - ISO 20000
Moduł 3. Zarządzanie procesowe i metody doskonalenia
3.1. Zarządzanie procesowe
3.2. Techniki i metody doskonalenia jakości
3.3. Koszty jakości i poprawa produktywności
3.4. Techniki i sposoby rozwiązywania problemów
3.5. Metodyka zarządzania jakością oparta o "najlepsze praktyki"
Moduł 4. Jakość w zarządzaniu projektem
4.1. Podstawy zarządzania procesowego a zarządzanie projektami
4.2. Znaczenie jakości dla zarządzania projektami
4.3. Zarządzanie jakością w projekcie w ujęciu PRINCE2 i PMI
Moduł 5. System zarządzania jakością w praktyce funkcjonowania organizacji
5.1. Działalność biznesowa i podstawowe procesy biznesowe organizacji
5.2. Rola i zakres Polityki Jakości
5.3. Zarządzanie wiedzą
5.4. Zarządzanie relacjami z klientem
5.5. Kryteria jakości produktów i usług
5.6. Przykładowe techniki i miary jakości
Moduł 6. Znaczenie audytu w zarządzaniu jakością
5.1. Pojęcie audytu
5.2. Rola audytu w kontekście wypełniania obowiązków prawnych przez podmioty publiczne
5.3. Audyt wewnętrzny i jego znaczenie dla właściwego funkcjonowania procesów w organizacji
5.4. Audyt zewnętrzny jako instrument kontroli zgodności funkcjonowania organizacji z wyspecjalizowanymi standardami branżowymi
5.5. Audyt a kontrola jakości w organizacji
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1 opracowuje ankietę służącą badaniu satysfakcji klienta;
EK2 analizuje wyniki badania ankietowego;
EK3 wymienia i opisuje założenia normy PN-EN ISO 9001 w zakresie dot. polityki jakości;
EK4 formułuje politykę jakości dla wybranego podmiotu publicznego;
EK5 pracuje w zespole stosując metodę "burzy mózgów";
EK6 wymienia i charakteryzuje zasady jakościowe wynikające z metodyki PRINCE2;
EK7 opracowuje plan kontroli jakości wybranego produktu.
Opis ECTS:
udział w ćwiczeniach: 15h
lektura literatury: 10h
przygotowanie do ćwiczeń: 25h
Suma godzin:
Liczba ECTS: 50h/25h = 2 ECTS
Kryteria oceniania
Metody:
- Ćwiczeniowa (ćwiczebna) oparta na wykorzystaniu różnych źródeł wiedzy (film, fotografie, materiały archiwalne, teksty źródłowe, dokumenty, roczniki statystyczne, mapy, Internet itp.);
- Studium przypadku (studium przykładowe).
Kryteria oceniania:
EK1: Postrzega relacje pomiędzy przepisami prawnymi oraz standardami międzynarodowymi dotyczącymi zarządzania jakością.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie postrzega relacji pomiędzy przepisami prawnymi oraz standardami międzynarodowymi dotyczącymi zarządzania jakością.
Na ocenę 3 (dst.) - postrzega relację wyłącznie pomiędzy przepisami prawnymi dotyczącymi zarządzania jakością.
Na ocenę 4 (db.) - postrzega relacje pomiędzy polskimi przepisami prawnymi oraz krajowymi standardami dotyczącymi zarządzania jakością.
Na ocenę 5 (bdb) - postrzega relacje pomiędzy przepisami prawnymi krajowymi i międzynarodowymi oraz standardami międzynarodowymi dotyczącymi zarządzania jakością.
EK2: Dąży do realizacji w grupie 3-5 osobowej projektu wykorzystującego odpowiednie narzędzia i techniki zapewniające postulowany poziom jakości.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie dąży do realizacji w grupie 3-5 osobowej projektu wykorzystującego odpowiednie narzędzia i techniki zapewniające postulowany poziom jakości
Na ocenę 3 (dst.) - dąży do realizacji w grupie 3-5 osobowej projektu wykorzystującego niewłaściwe lub nieefektywne narzędzia i techniki zapewniające postulowany poziom jakości.
Na ocenę 4 (db.) - dąży do realizacji w grupie 3-5 osobowej projektu wykorzystującego odpowiednie narzędzia i techniki zapewniające postulowany poziom jakości.
Na ocenę 5 (bdb) - Dąży do realizacji w grupie 3-5 osobowej projektu wykorzystującego innowacyjne lub wykorzystujące efekt synergii narzędzia i techniki zapewniające postulowany poziom jakości.
EK3: Formułuje cele określonego podmiotu publicznego w zakresie zarządzania jakością.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie formułuje celów określonego podmiotu publicznego w zakresie zarządzania jakością.
Na ocenę 3 (dst.) - formułuje niekwantyfikowane i ogólne cele określonego podmiotu publicznego w zakresie zarządzania jakością.
Na ocenę 4 (db.) - formułuje kwantyfikowane i szczegółowe cele określonego podmiotu publicznego w zakresie zarządzania jakością.
Na ocenę 5 (bdb) - formułuje szczegółowe cele określonego podmiotu publicznego w zakresie zarządzania jakością w sposób zgodny z metodą SMART.
EK4: Porządkuje wiedzę teoretyczną z zakresu zarządzania jakością w urzędzie.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie porządkuje wiedzy teoretycznej z zakresu zarządzania jakością w urzędzie.
Na ocenę 3 (dst.) - porządkuje co najmniej 3 pojęcia z zakresu zarządzania jakością w urzędzie.
Na ocenę 4 (db.) - porządkuje co najmniej 5 pojęć z zakresu zarządzania jakością w urzędzie i związane z nimi przepisy prawa.
Na ocenę 5 (bdb) - porządkuje co najmniej 5 pojęć z zakresu zarządzania jakością w urzędzie i związane z nimi przepisy prawa oraz standardy techniczne.
EK5: Dobiera metody i narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizy procesów informacyjnych w podmiotach publicznych z punktu widzenia problematyki bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej w urzędzie.
Na ocenę 2 (ndst.) - nie dobiera metod i narzędzi właściwych dla nauk prawnych i administracyjnych do analizy procesów biznesowych w podmiotach publicznych z punktu widzenia problematyki zarządzania jakością w urzędzie.
Na ocenę 3 (dst.) - dobiera jedną metodę lub narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizy procesów biznesowych w podmiotach publicznych z punktu widzenia problematyki zarządzania jakością w urzędzie.
Na ocenę 4 (db.) - dobiera więcej niż jedną metodę lub narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizy procesów biznesowych w podmiotach publicznych z punktu widzenia problematyki zarządzania jakością w urzędzie.
Na ocenę 5 (bdb) - dobiera co najmniej dwie metody lub narzędzia właściwe dla nauk prawnych i administracyjnych do analizy procesów biznesowych w podmiotach publicznych z punktu widzenia problematyki zarządzania jakością w urzędzie oraz potrafi wskazać występujące między nimi relacje.
EK6: Formułuje opinie i sądy o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych; potrafi działać w sposób przedsiębiorczy i kreatywny
Na ocenę 2 (ndst.) - nie formułuje opinii i sądów o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych w obszarze zarządzania jakością w urzędzie.
Na ocenę 3 (dst.) - formułuje jedną opinię lub sąd o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych w obszarze zarządzania jakością w urzędzie.
Na ocenę 4 (db.) - formułuje więcej niż jedną opinię lub sąd o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych w obszarze zarządzania jakością w urzędzie.
Na ocenę 5 (bdb) - formułuje co najmniej trzy opinie lub sądy o kwestiach dotyczących podstawowych zagadnień administracyjnych w obszarze zarządzania jakością w urzędzie.
Literatura
1. Adam Hamrol, Władysław Mantura, Zarządzanie jakością - teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
2. Adam Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, Warszawa 2007
3. Adam Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Warszawa 2017
4. Norma PN ISO 9001:2015 - Systemy zarządzania jakością - Wymagania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: