Zarządzanie jakością w administracji i audyt WP-ADZ-2-ZJAiA
Zakres tematów:
Moduł 1. Klient w zarządzaniu jakością w administracji
1.1. Co to jest jakość?
1.2. Szkoły jakości - japońska, amerykańska, europejska
1.3. Charakterystyka systemów zarządzania jakością
1.4. Orientacja na klienta w zarządzaniu jakością
1.5. Badanie satysfakcji klienta
1.6. Filozofia TQM i jej podstawowe elementy wdrażania
Moduł 2. System jakości - norma EN ISO 9001:2015
2.1. Pojęcie systemu jakości
2.2. Akredytacja a certyfikacja
2.3. Norma PN-EN ISO 9001:2015
2.4. Dokumentowanie wdrażania SZJ według PN-EN ISO 9001:2015
2.5. System zarządzania jakością w obszarze IT - ISO 20000
Moduł 3. Zarządzanie procesowe i metody doskonalenia
3.1. Zarządzanie procesowe
3.2. Techniki i metody doskonalenia jakości
3.3. Koszty jakości i poprawa produktywności
3.4. Techniki i sposoby rozwiązywania problemów
3.5. Metodyka zarządzania jakością oparta o "najlepsze praktyki"
Moduł 4. Jakość w zarządzaniu projektem
4.1. Podstawy zarządzania procesowego a zarządzanie projektami
4.2. Znaczenie jakości dla zarządzania projektami
4.3. Zarządzanie jakością w projekcie w ujęciu PRINCE2 i PMI
Moduł 5. System zarządzania jakością w praktyce funkcjonowania organizacji
5.1. Działalność biznesowa i podstawowe procesy biznesowe organizacji
5.2. Rola i zakres Polityki Jakości
5.3. Zarządzanie wiedzą
5.4. Zarządzanie relacjami z klientem
5.5. Kryteria jakości produktów i usług
5.6. Przykładowe techniki i miary jakości
Moduł 6. Znaczenie audytu w zarządzaniu jakością
5.1. Pojęcie audytu
5.2. Rola audytu w kontekście wypełniania obowiązków prawnych przez podmioty publiczne
5.3. Audyt wewnętrzny i jego znaczenie dla właściwego funkcjonowania procesów w organizacji
5.4. Audyt zewnętrzny jako instrument kontroli zgodności funkcjonowania organizacji z wyspecjalizowanymi standardami branżowymi
5.5. Audyt a kontrola jakości w organizacji
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzę na temat systemów zarządzania jakością, zna podstawowe definicje związane zapewnieniem jakości produktów i usług w ramach administracji; Ma wiedzę na temat procesu wdrażania w ramach organizacji systemu zarządzania jakością; Jest w stanie samodzielnie przygotować i przeprowadzić badanie satysfakcji klienta, opracować założenia dla polityki jakości oraz produkty zarządzania jakością zgodnie z metodyką PRINCE2; Rozumie znaczenie i rolę audytów wewnętrznych i zewnętrznych dla prawidłowego funkcjonowania organizacji.
Udział w wykładzie: 15
Przygotowanie do egzaminu 5
Literatura 5
Liczba ECTS 25h/25 = 1 ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy, forma pisemna:
a) test jednokrotnego wyboru (10 -20 pytań, typ wyboru 1 z 4),
b) zagadnienie opisowe.
Max. ilość punktów: 80 pkt za test, 20 pkt za zagadnienie opisowe
Czas trwania: 60 minut.
Ocena końcowa:
Punkty Wynik/ocena
<0;59> niezaliczony
<60;65> 3
<66;70> 3,5
<71;80> 4
<81;90> 4,5
<91; 100> 5
Literatura
1. Adam Hamrol, Władysław Mantura, Zarządzanie jakością - teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
2. Adam Hamrol, Zarządzanie jakością z przykładami, Warszawa 2007
3. Adam Hamrol, Zarządzanie i inżynieria jakości, Warszawa 2017
4. Adam Hamrol, Strategie i praktyki sprawnego działania LEAN, SIX SIGMA i inne, Warszawa 2018
5. Norma PN ISO 9001:2015 - Systemy zarządzania jakością - Wymagania
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: